رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد؛

جهاد دانشگاهی؛ نماد توسعه و خودباوری در عرصه های علمی و فناوری

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی؛ نماد توسعه و خودباوری در عرصه های علمی و فناوری و طرح های اشتغال محور در کشور است.

به گزارش ایسنا- دکتر حمید رضا طیبی در دیدار با حسین مدرس خیابانی در محل استانداری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس در سال ۱۳۵۹، خط‌مشی کاری خود را کاملاً درست و متمرکز بر توسعه علمی و فناورانه و توسعه فرهنگی، به عنوان دو زیرساخت اصلی پیشرفت دانش‌بنیان کشور انتخاب کرد.

وی بیان کرد: عبور از موانع با باور توان ایرانی خودباوری و لزوم تجاری سازی فعالیت های پژوهشی اولویت جهاد دانشگاهی است.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه عامل توسعه در هر کشور، توسعه فرهنگی علمی و فناورانه است افزود: یکی از موضوعات اصلی در جهاد دانشگاهی توجه و اعتماد به توان ایرانی هست ما در جهاد دانشگاهی توجه ویژه به این موضوع داشته و به نتایج خوبی رسیده ایم.

دکتر طیبی بیان کرد: تاکنون کارهای بسیار خوبی در حوزه‌های پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی، آموزش، اشتغال و کارآفرینی، همچنین ساختارسازی‌های مطلوبی در این نهاد صورت گرفته است و فکر می‌کنم در زمینه ایجاد خودباوری در مردم و اثبات اینکه کشور توان انجام کارهای بزرگ و شاخص در این حوزه‌ها را دارد، موفق عمل کرده‌ایم. امروز نیز در سطحی هستیم که به لحاظ علمی کاملاً به‌روز هستیم.

وی تصریح کرد: در حوزه پزشکی، روی مباحث ژن‌درمانی، سلول‌درمانی درمان ناباروری، درمان سرطان پستان با همکاری پژوهشگاه رویان و ابن سینا متمرکز هستیم.

دکتر طیبی همچنین با اشاره به موفقیت های جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت نیز گفت: در حوزه‌ فنی و مهندسی نیز کار به همین شکل دنبال می‌شود و فناوری‌هایی که تولید کرده‌ایم، مطابق با پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا هستند. به عنوان مثال، در پروژه یک رام قطار ۷ واگنه ملی مترو، مسئولیت طراحی و ساخت سیستم رانش به عنوان یکی از های‌تک‌ترین و گران‌ترین بخش واگن‌های مترو برعهده جهاد دانشگاهی بود و توانستیم این پروژه را با موفقیت تکمیل کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در بحث تجهیزات پزشکی نیز توانستیم در دوران کرونا اولین کیت تشخیص کرونا را در کشور تولید کنیم و به ثبت برسانیم.

وی همچنین با اشاره به توانمندیهای سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف همچون آبزی پروری نیز گفت: با تولید تورهای پرورش ماهی در بخش آبزی پروری توسط جهاد دانشگاهی توانسته ایم نیاز اصلی کشور به خارج را کاهش چشمگیری دهیم و با حمایت دولت در استان از این بخش آمادگی داریم تا صنعت آبزی پروری در سیستان و بلوچستان را با توجه به وجود منبع دریا ایجاد و توسعه دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی به موضوع آب شیرین‌کن‌ها نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر بخشی از فناوری‌های مورد نیاز تلمبه‌خانه‌ها را تأمین می‌کنیم، اما هنوز کار جدی در زمینه آب ‌شیرین‌کن‌ها صورت نگرفته است. اعلام آمادگی می‌کنیم که می‌توانیم مدیریت تولید آب ‌شیرین‌کن‌ها در داخل و همچنین انتقال فناوری در داخل را برعهده بگیریم.

دکتر طیبی همچنین به اصلاح نژاد دام به عنوان یکی از برنامه های مهم جهاد دانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این استان نژاد گاو سیستانی را دارد و این نژاد در خطر نابودی است می توانیم با متخصصین خود در پژوهشگاه این سینا به اصلاح و پرورش این نژاد دام در سیستان و بلوچستان اقدام کنیم.

وی به یکی دیگر از توفیقات جهاد دانشگاهی در عرصه صنعت نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه صنعت، فناوری های متعددی را تولید کرده ایم که می توان به ساخت بالای ۹۰ درصد فرستنده های صدای جمهوری اسلامی توسط این نهاد اشاره کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه به ورود فناوری های این نهاد به حوزه نفت نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه های نفت در بحث ساخت مته های حفاری به این تکنولوژی در جهاد دانشگاهی رسیده ایم همچنین در بحث آبهای ژرف نیز تولید و ساخت مته های حفاری را انجام داده که می تواند در بحث استخراج آب های ژرف به کمک استان بیاید.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: در بحث آموزش‌های مهارتی در حوزه آموزش عالی، علمی-کاربردی و همینطور آموزش‌های کوتاه‌مدت، جهاد دانشگاهی مجموعه بسیار توانمندی را در سراسر کشور در اختیار دارد و نگاه ما عمدتاً نگاه مهارتی است. کشور نیز دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است و می‌توان از ظرفیت آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت برای تربیت نیروهای مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها استفاده کرد. البته باید این اراده و باور در دولت وجود داشته باشد که می‌توانیم جهش اقتصادی در کشور ایجاد کنیم و شرایط آن نیز فراهم است و باید برنامه‌ریزی در این زمینه داشته باشیم. جهاد دانشگاهی در حوزه‌هایی که اشاره شد، یقیناً می‌تواند کمک‌های بسیار مؤثری به توسعه کشور داشته باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400081209533
  • خبرنگار : 50191