دکتر حمیدرضا طیبی در گفتوگو با ایسنا، در حاشیه بازدید احمد وحیدی، وزیر کشور از پروژه قطار ملی جهاددانشگاهی گفت: یکی از فلسفلههای تشکیل جهاددانشگاهی دسترسی به فناوریهای نوین بر مبنای تحقیقات کاربردی است؛ نتایج حاصل از این تحقیقات کاربردی باید به فناوری تبدیل شده و با پیگیریها کاربردی شود.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در زمینههای متعددی مانند "فنی-مهندسی"، "پزشکی"، "کشاورزی"، "علوم انسانی" و "علوم اجتماعی" فعالیت میکند، تصریح کرد: علاوه بر ورود به حوزههای مختلف، تلاش کردهایم که بتوانیم به چندین شاخص مهم دستیابیم. اقدمات در زمینه پزشکی را با "درمان ناباروری با اتکا به سلولهای بنیادین" آغاز کردیم. این موضوع، اقدامی بینظیر در مقیاس جهانی به حساب میآید. دامنه فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی را گسترش دادهایم؛ در حال حاضر، به مسائلی مانند ژندرمانی و ویروس درمانی توجه کردهایم. همچنین توجه به درمان بیماریهای صعبالعلاج که موضوعی نو در علم پزشکی به حساب میآید، در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.
دکتر طیبی با اشاره به اینکه ایران از کشورهای نفتخیز جهان است، گفت: با توجه به این شرایط، یکی از زمینههای کاری را بر مبنای این ویژگی تعریف کردیم. ما در جهاد دانشگاهی به فناوریهایی در زمینه دکلها و متههای حفاری نفت و مواد شیمیایی دست یافتهایم.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در صنعت ریلی نیز فعالیت دارد، اظهار کرد: صنعت ریلی ایران چه در حوزه شهری و بین شهری به سرعت مراحل توسعه خود را سپری کرد. توسعه بخشی از این حوزه از توانایی دیگران خارج است؛ به این بخش ورود کردیم تا کاستیها را رفع کنیم. جهاددانشگاهی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری توانست سیستم رانش مترو را به صورت پایلوت آغاز کند. این نهاد با مجلس در زمان تبیین برنامه ششم توسعه مذاکراتی انجام داد؛ تصمیم بر این شد که مادهای به منظور ساخت واگنهای قطار شهری تا سقف ۸۵ درصد به برنامه ششم توسعه اضافه شود. همچنین مادهای برای ساخت آبشیرین کنها تا سقف ۷۰ به برنامه ششم توسعه اضافه شد.
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: حمایتهای معاونت علمی و تامین منابع مثمر ثمر واقع شد و پروژه قطاری ملی به سرانجام رسید؛ جهاد دانشگاهی توانست با طراحی بدنه و سیستم رانش قطار شهری، یک رام قطار هفت واگنه بسازد. پروژه در بازه زمانی ۱۸ ماهه افتتاح شد، به علت کمبود امکانات و امکانات تست، انجام آزمایش این قطار کمی زمانبر شد.
وی گفت: موضوعاتی مانند اصلاح نژاد دام، اصلاح بذر گیاهان هیبریدی و زنجیره پرورش ماهی در قفس از دیگر اقدمات جهاد دانشگاهی است و این نهاد توانسته است به برخی از اهداف خود دست یابد و برخی از پروژهها نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد: تصمیم داریم در سال جاری چند پروژه بزرگ را انجام دهیم؛ قطارهای پرسرعت بین شهری از پرژوههای بزرگ مورد علاقه جهاد دانشگاهی است. نیاز است که فاصله بین شهرها را با سرعت بیشتری طی کنیم، متوسط سرعت قطارها در جهان ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. با توجه به تجربیاتی که از پروژه قطاری ملی به دست آوردهایم، میتوانیم حداکثر در بازه زمانی ۱۸ ماهه یک رام قطار ۳ واگنه با سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بسازیم.
دکتر طیبی ادامه داد: جهاد دانشگاهی ثابت کرده است، امکان انجام کارهای بزرگ در کشور وجود دارد. به سهم خود فناوری های بزرگی ایجاد کردهایم که نه تنها مورد نیاز کشور است بلکه در دنیا هم بزرگ به حساب میآیند. اگر این الگوسازی گسترده شود، با دو برنامه ۵ ساله به اهداف خود میرسیم. در این شرایط تمامی جوانان صاحب شغلی ارزشمند میشوند، حنی کسانی که مدرک غیرمرتبط دارند، میتوانند با آموزشهای مهارتی شاغل شوند.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: توان خوبی برای انجام پروژهها داریم اما باید بتوانیم کارفرمایان را قانع کنیم که به ثمر رسیدن برخی از پرژوهها طولانی میشود. اگر منابع در دست باشد، میتوانیم پروژههای در دست اقدام را انجام دهیم و به سراغ کارفرمایان برویم.
انتهای پیام
نظرات