فرماندار نیشابور در پی تجمع جمعی از شهروندان:

احداث زیرگذر در مسیر ریلی خیابان مشاهیر نیشابور منوط به تامین امکان فنی

فرماندار نیشابور گفت: برای احداث زیرگذر مشاهیر بنا بر قولی که به مردم منطقه داده شده، باکس‌ها تهیه شده و منابع مالی پروژه نیز تأمین شده است اما با توجه به اینکه باکس‌ها ۸ متری است، باکس‌گذاری در این منطقه منوط به تامین امکان فنی برای اجرا است که در این زمینه وزارتخانه باید تصمیم بگیرد و موضوع در حال پیگیری است.

روز گذشته ،شنبه ۸ آبان ماه جمعی از اهالی خیابان مشاهیر نیشابور ( شهرکهنه سابق) در اعتراض به نبود راه مناسب برای تردد به داخل شهر، بر روی ریل قطار (مسیر تهران به مشهد) تجمع کرده و برای دقایقی، مسیر حرکت قطارها را مسدود کردند که با حضور مسئولان در محل و ارائه توضیحات، مسیر بازگشایی شد.

علیرضا قامتی در همین زمینه در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در نیشابور در دو محل در حال بررسی و اجرای زیرگذر در مسیر راه‌آهن نیشابور –مشهد هستیم که یکی از این محل‌ها در فاصله ۱۵۰ متری از ایستگاه نیشابور است و به زیرگذر عمار یاسر مرسوم است که پروژه‌ آن در حال اجرا است و محل دیگر مکانی است که در فاصله ۳ کیلومتری از ایستگاه قرار دارد.

قامتی اظهار کرد: برای احداث زیرگذر در خیابان مشاهیر نیشابور، از یک سال قبل قول‌هایی به مردم منطقه داده شده است و با پیگیری‌های مستمر مسئولان شهرستان و همکاری مجموعه راه‌آهن، باکس‌های لازم به محل ارسال و اعتبارات مربوط به اجرای آن نیز تأمین شده است.

وی وجود اشکالات فنی را از مهمترین دلایل تأخیر در اجرای این پروژه برشمرد و بیان کرد: با توجه به اینکه باکس‌های این پروژه ۸ متری است، برای باکس‌گذاری در این مسیر با اشکالات فنی مواجه هستیم.

قامتی افزود: در زیرگذر عمار یاسر چون باکس‌ها ۴ متری بود و فاصله‌ ریل از نظر فنی یک فاصله‌ منطقی بود، توانستیم با انسداد یکی از مسیرها و ادامه ترددها در مسیر دیگر، بدون اینکه مسیر کاملا مسدود شود، باکس‌گذاری را انجام دهیم و این پروژه در حال حاضر سایر مراحل اجرایی را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: در زیرگذر مسیر مشاهیر، ریل‌های مربوط به خط مشهد - تهران و نیشابور- مشهد نزدیک به هم هستند و با توجه به اینکه باکس‌ها ۸ متری است برای باکس‌گذاری باید ۲۴ الی ۴۸ ساعت مسیر کلا مسدود شود که با توجه به اینکه از این مسیر تردد به مشهد از بسیاری از نقاط کشور انجام می‌شود، مسدود کردن مسیر بنا بر استانداردهای راه‌آهن، در حدود اختیارات استان و شهرستان نیست و اختیارات ملی را می‌طلبد.

قامتی ادامه داد: یکی از راهکارهای پیشنهادی دیگر ایجاد واریانت و مسیر انحرافی است که تردد قطارها را به مسیر انحرافی منتقل کنیم و بعد پروژه را اجرا کنیم اما بر اساس مطالعات ۳ ماهه‌ای که در همین راستا انجام شد مشخص شد که در مسیر و با توجه به شعاعی که برای ایجاد مسیر انحرافی نیاز است، اراضی و مستحدثات زیادی در این محدوده وجود دارند که مربوط به اشخاص حقیقی هستند بنابراین عملا این راهکار هم اجرایی نیست.

در بحث فنی پروژه استان نمی‌تواند تصمیم‌گیرباشد و حتما موضوع باید از طریق وزارتخانه پیگیری شود.

فرماندار نیشابور گفت: تردد ساکنان این محل در فاصله حدود یک کیلومتری از مسیر زیرگذر خیام- عطار امکان پذیر است اما با توجه به اینکه برای احداث زیرگذر به مردم منطقه قول داده‌ایم سر قولمان هستیم و همچنان پیگیر موضوع هستیم تا مشکل حل شده و با توجه به اینکه تأمین اعتبار شده و باکس‌ها هم تهیه شده است، امیدواریم هرچه سریع‌تر این پروژه وارد مراحل اجرایی شود.

وی یادآور شد: در بحث فنی این موضوع و با توجه به حساسیت آن، استان نمی‌تواند تصمیم‌گیرباشد و حتما موضوع باید از طریق وزارتخانه پیگیری شود که در حال انجام است و به دنبال راه‌حل منطقی برای اجرای این پروژه هستند.

وی با اشاره به تجمع تعدادی از مردم در مسیر ریل که روز گذشته به وقوع پیوست گفت: با حضور مسئولان در منطقه و توضیحاتی که ارائه شد مردم منطقه توجیه و متقاعد شدند و از افراد اندکی که در منطقه دست به اقداماتی می‌زنند که به نفع شهرستان نیست نیز تقاضا داریم که سعه‌ صدر داشته باشند؛ چراکه مسئولان با جدیت پیگیر این مطالبه مردمی منطقه هستند.

فرماندار نیشابور تأکید کرد: مجموعه‌ مدیریتی شهرستان با هماهنگی و تعامل، پیگیر مسائل شهرستان هستند و از مردم انتظار داریم که به مسئولان اعتماد کنند؛ از طرفی انتظارمان از دستگاه‌های اجرایی این است که وقتی به مردم وعده و قولی می‌دهند تلاش کنند که بتوانیم به موقع پاسخگوی مطالبات به حق مردم باشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400080906397
  • خبرنگار : 50355