مدرس دانشگاه و روانشناس؛

بهداشت روان یک دانش و هنر است

یک مدرس دانشگاه و روانشناس گفت:بهداشت روان یک دانش و هنر است تا بتوان با کمک آن و ایجاد روش هایی فرد حالت روانی و عواطف و مسائل عاطفی خود را کنترل کند و با محیط سازگار شود و برای حل مشکلات خود راه حل های مطلوبی را در نظر بگیرد.

علی وطن دوست در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه  سلامت جسم و روان مطمئنا یک انبساط خاطر،شادی و تن آرایی برای انسان در محیط زندگی و ارتباطات اجتماعی را شکل می دهد،اظهار کرد: اگر فرد از لحاظ جسم و روان دارای سلامت باشد می تواند زندگی خوب، بهداشت روان و جسم خوب، سطح ارتباط اجتماعی و شغلی بسیار خوب  داشته باشد وکارکرد و عملکرد آن هم متناسب با وضعیت جامعه و سازمان ها و نظام های اجتماعی و فرهنگی ، بهداشتی و درمانی خواهد بود.

وی تصریح کرد: کارکرد نامناسب هر فرد در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی، بهداشت و سلامت، فرهنگی ، سلامت فرد را دچار مخاطره خواهد کرد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در اجتماعاتی که انسان تحت عوامل نامساعد محیطی مانند سیل ، زلزله، بیماری های اپیدمیک مانند  کرونا و یا نارسایی هایی ناشی از گسترش شهرنشینی و حاشیه نشینی و آلودگی هوا و ترافیک و محیط های پرهیاهو، مشکلات ، بی عدالتی و یا عوامل اقتصادی و بحران هایی مانند جنگ و از هم گسیختگی خانوادگی قرار بگیرد، بر سلامت روان فرد تاثیر بسزایی دارد.

وطن دوست گفت: هریک از پدیده های اجتماعی و طبیعی زندگی عادی یک شخصیت سالم را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را از حالت طبیعی خارج می کند.

وی با اشاره به تعریف سازمان بهداشت جهانی افزود: بهداشت روانی، علمی برای بهزیستی و رفاه اجتماعی است که تمام زوایای زندگی و رفاه فرد را از محیط خانه تا مدرسه و کار و غیره را در نظر می گیرد.

این روانشناس یادآورشد: برای اینکه بهداشت روان افراد سالم بماند باید اصول پیشگیری رعایت شود.

وطن دوست با بیان اینکه در زندگی همه انسان ها تعارضاتی مانند اندوه و ناکامی و ناراحتی وجود دارد که از آن رنج می برد، ادامه داد: اگر انسان نتواند مشاوره های لازم را در این زمینه بگیرد مطمئنا با واکنش های تند، پرخاشگرایانه وعصیان جویانه روبه رو خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر فردی بهداشت روانش دچار چالش شد دلیل بر بیماری روانی نیست چرا که بسیاری از مواقع افراد سالم هستند اما در مقطعی با توجه به وضعیت پیش آمده دچار نابسامانی بهداشت روان می شوند.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: هدف بهداشت روان ایجاد سلامت روان به وسیله پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی ،کنترل عوامل موثر در بروز بیماری های روانی ،تشخیص زودرس بیماری روانی ، پیشگیری از عوارض ناشی از برگشت بیماری روانی و ایجاد یک محیط سالم جهت برقراری روابط صحیح انسانی است.

وطن دوست یادآورشد: بهداشت روان یک دانش و هنر است تا بتوان با کمک آن و ایجاد روش هایی فرد حالت روانی و عواطف و مسائل عاطفی خود را کنترل کند و با محیط سازگار شود و برای حل مشکلات خود راه حل های مطلوبی را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: بهداشت روان یعنی بهتر زیستن و رفاه اجتماعی مناسب و سازش منطقی با عواملی مانند اندوه و غم و مشکلات و استرس ها و غیره که باعث کاهش بهداشت روان می شود،است.

این روانشناس بیان کرد: بهداشت روان هم علاوه بر بهداشت دهان و دندان و پوست و مو و محیط زیست وجود دارد تا بیاموزیم که چگونه یک راهکار مناسب و ایجاد سازگاری و سازش و حل مشکلات و مسائل و گرفتن مشاوره های روانشناسی یا روانشناختی ، بهداشت روان سالم و زندگی بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400080805334
  • خبرنگار : 50194