پوران باباپور در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: از حدود 25 سال گذشته در عرصه طراحی لباس گروههای نمایشی مختلف فعالیت دارم. البسه گروههای هنری از شهرستانهای مرند، تبریز، جلفا و ...، انواع تئاتر مهدکودکها و جشنوارههای مدارس را طراحی کرده و حتی یکسری طراحیهای لباس بنده به جشنوارههای خارج از کشور ارسال شده است.
وی که عنوان مقام برتر را در نخستین جشنواره سراسری تئاتر کودک باغچهبان در زمینه طراحی لباس کسب کرده است، افزود: تاکنون در بیش از ۵۰ تئاتر جشنوارهای شرکت داشته و طراحیهایی از بنده در قالب گروههای نمایشی در جشنوارههای کشور هندوستان، بلغارستان و ترکیه، جشنواره فجر و ارسباران مقام آوردهاند.
وی ادامه داد: حدود شش سال پیش، نخستین نمایشگاه لباسهای محلی را با هدف حفظ و احیای هویت دیرین خطهی آذربایجان و معرفی آن به نسل جوان در استان برگزار کردم که استقبال بسیار خوبی از آن انجام گرفت.
باباپور که امسال در نخستین جشنواره سراسری کودک باغچهبان شرکت داشته است، اظهار کرد: در این جشنواره، لباس طراحی بنده در قالب سه گروه نمایشی استفاده شده و عنوان مقام برتر را در این حوزه دریافت کردم.
وی با بیان اینکه جایگاه طراحی لباس در استان ما قابل قبول بوده و تقدیرهایی از سوی مسئولان از طراحان لباس سنتی و نمایشی انجام میگیرد، گفت: با این وجود به دلیل بالا بودن هزینههای تهیه پارچه، دوخت، طراحی و سایر مواد اولیه، سرمایه گذاری چندانی از این حوزه انجام نمیگیرد و این امر باعث میشود تا جایگاه طراحی لباس در استان ما پایین تر از ارزش واقعی خود باشد.
وی افزود: لباسهای نمایشی که دارای دوختهای سنتی و اندازه بالای پارچه بوده و از پولک و نوارهایی بر روی آن، استفاده میشود، هزینه بالایی دارد. برخی دامنها حتی تا هفت متر پارچه میبرند، با این حال طراحان زیادی هستند که در این حوزه فعال بوده و دوختهای زیبایی را نیز از خود ماندگار میگذارند.
این طراح لباس با بیان اینکه لباسهای کودک که نشانههای شادی و انواع رنگ در آن گنجانده شود، در نمایشهای تئاتر چندان دیده نمیشود، اظهار کرد: توجه چندانی به این حوزه وجود ندارد در حالی که پتانسیل و ظرفیت برای کار طراحی لباسهای کودکان به خصوص لباسهای نمایشی کودکان با نمادهای شخصیت کودکانه بسیار بالا است.
وی افزود: در جشنواره باغچهبان، یکسری طراحیهایی چون خورشید، باد و دریا برای لباسهای تئاتر کودک وجود داشت که کودکان حاضر در اینجشنواره، با دیدن این لباسها به وجد میآمدند.
این کارآفرین و پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خاتمه خاطرنشان کرد: به دلیل عدم ارزش و توجه جدی به حوزه طراحی لباس، طراحان لباس اشتیاقی برای یادگرفتن فنون جدید و ایدههای نو ندارند.
انتهای پیام