صاحب محمدیانمنصور در گفتوگو با ایسنا، ادامه داد: در این مکان آثاری از دوره ماد، اشکانی و پایه ستونهای دوره هخامنشی تا زندگی دوره اسلامی وجود دارد که نشان میدهد حدود ۳ هزار سال در لایههای مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است بنابراین این موضوع میتواند اصلیترین دلیل و مدعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم بسیار ارزشمند خواهد بود.
وی مطرح کرد: در بررسیهای انجام شده، تدفینهایی از دوره ماد تا اشکانی داریم و شواهد نشان میدهد از دوره اشکانی به بعد به مناطق مسکونی و محلههای شهری تبدیل شده است، علاوه بر این به دلیل تدفینهایی که از دورههای پیش و پس از اسلام وجود داشت تصمیم گرفتیم از معماری مقابر این دوران به صورت ترکیبی برای ساختمان موزه استفاده کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلیسینا، اضافه کرد: در این راستا حدود ۱۳ ایده را به شورای فنی میراث فرهنگی مرکز برده و مبانی که آنجا مطرح شد این بود که وقتی اثری وجود دارد که میتواند اثبات تاریخ و تمدن باشد معماریاش باید به عنوان ظرف ارائه آثار در نظر گرفته شود و از طرفی به دلیل پییدگیهای پدافند غیرعامل و جمیعت عظیمی که در این میدان جمع میشوند قابلیت خروج و ورود داشته باشد.
وی درباره متریالهای مورد استفاده در سایت موزه میدان امام(ره) هم بیان کرد: در ابتدا استفاده از دو نوع نماسازی سنگ گرانیت و آجر مطرح و تصمیم گرفته شد معماریاش مانند مقبرههای بوعلی و باباطاهر باشد با این تفاوت که نمیتوانستیم کاملا مشابه آنها کار کنیم و در نهایت مقرر شد آجر به گونهای کار شود که تفاوت دوره و سبک مشهود باشد.
محمدیانمنصور درباره چینش داخلی موزه هم گفت: طرح داخلی موزه تهیه و تایید شده و پس از اتمام ساختمان، اشیاء به موزه منتقل میشود، همچنین قرار شده است کلیات و سفتکاری ساختمان را شهرداری انجام دهد و نقل و انتقال آثار توسط میراث فرهنگی انجام شود.
انتهای پیام