در این کارگاه که دوم آبان برگزار شد، مدرس دورههای کارآفرینی و برندینگ گفت: مارکتینگ ریسرچ یا تحقیقات بازاریابی مجموعهای از فرآیندهاست که تولید کننده، مشتریان و مصرفکننده نهایی را از طریق جمعآوری اطلاعات به هم متصل میکند.
فرشید احدی، تحقیقات بازار را یکی از موثرترین راهها برای پیدا کردن بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنعت عنوان و خاطرنشتن کرد: این اطلاعات برای تعریف فرصت و تهدید، ارزیابی فعالیتها و درک بهتر نسبت به فرآیند بازاریابی و بهبود آن مورد استفاده قرار میگیرد
وی با بیان اینکه هدف از تحقیقات بازار به دست آوردن اطلاعاتی است که در تصمیمگیریهای کسبوکار مهم هستند، خاطرنشان کرد: برای تصمیمات کسبوکارهای کوچک به منظور ورود به حوزهای جدید یا تولید محصولات جدید، تحقیقات بازار بسیار مهم و تأثیرگذار است.
این کارشناس برند و کارآفرینی با اشاره به تفاوتهای تحقیقات بازاریابی و بازار ادامه داد: هر دوی این مفاهیم جزئی از مارکتینگ محسوب میشود و شامل فعالیتهایی است که قبل از فروش محصول انجام میگیرد هرچند، تعدادی از متخصصین، تحقیقات بازار را زیرمجموعه تحقیقات بازاریابی میدانند و گروهی دیگر بر این عقیده اند که این دو مفهوم در بعضی فعالیتها همپوشانی دارند، یعنی فعالیتهایی مانند ترند و سایز و بررسی بازار هدف را جزئی از تحقیقات بازار و مستقل از تحقیقات بازاریابی میدانند.
احدی در ادامه کارگاه، نحوه تحقیق بازار، مقدمات و مفاهیم ساخت وبسایت، ایمیل مارکتینگ، متننویسی، تولید محتوا، نحوه عملکرد SEO و روشهای بهینهسازی وبسایت برای جست وجو گرها، آنالیز و تبلیغات گوگل، صفر تا ۱۰۰ شبکه اجتماعی اینستاگرام و چگونگی عملکرد آن برای کسب و کارها برای مخاطبان توضیح داد و در مورد چگونگی انتخاب درست کلمات کلیدی و فروش از طریق بستر دیجیتال و مهندسی معکوس رفتار مشتریان در بستر دیجیتال با در نظر گرفتن مدلهای نوشتاری روانشناختی، نحوه جلوگیری از اشتباهات رایج در تولید محتوا را به مخاطبان تشریح کرد.
انتهای پیام