رژیم صهیونیستی پس از بلندی‌های جولان سودای شهرک‌سازی در غور اردن را دارد

مرکز پخش عبری زبان «کان ۱۱»، از یک طرح اسرائیلی برای افزایش تعداد شهرک‌نشینان در غور اردن طی چهار سال آتی پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، در این گزارش آمده است، در غور اردن ۱۵۰۰ خانواده یهودی ساکن هستند که اکثرشان در شهرک‌های کوچک اقامت دارند و هدف طرح دولتی دو برابر کردن تعداد خانواده‌ها به ۳۰۰۰ تن در چهار سال است. همچنین ۹۰ میلیون شکل (واحد پول اسرائیل) برای اجرای این طرح اختصاص می‌یابد. این تغییر در بودجه بعد از اعلام تخصیص ۲۰ میلیون شکل به شهرک‌های منطقه "ج" برای تعقیب فلسطینی‌ها و هدف گرفتن خانه‌های آنها در این منطقه است.

زئیو الکین، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی به سمت تصویب طرح افزایش تعداد شهرک‌نشینان در غور اردن طی چهار سال آتی پیش می‌رود و وی قصد دارد این طرح را به منظور تصویب آن توسط دولت طی روزهای آتی مطرح کند.

وی اضافه کرد: ما برای تصمیم دولت به منظور تقویت شهرک‌سازی در غور اردن تلاش می‌کنیم همانطور که برای تصمیم مشابهی به منظور تقویت شهرک‌ها در جولان تلاش می‌کنیم.

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی اشاره کرد: انتظار نداریم مشکلی با دولت آمریکا در پی طرح شهرک‌سازی ایجاد شود. او افزود: دولت بنت سیاست دولت‌های قبلی را در این زمینه دنبال می‌کند.

براساس گزارش اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، تعداد شهرک‌نشینان در غور اردن به حدود ۶ هزار تن رسیده و منابع فلسطینی اعلام کرده‌اند که تعداد شهرک‌نشینان اسرائیلی در غور اردن طی سال‌های اخیر به ۱۳ هزار تن رسیده که در ۳۸ شهرک سکونت دارند.

در این گزارش آمده است، این طرح شامل ساخت شهرک‌های جدید نمی‌شود بلکه شهرک‌های کنونی توسعه می‌یابند. مساحت منطقه غور اردن به حدود ۱.۶ میلیون دونم می‌رسد و در این منطقه حدود ۶۵ هزار فلسطینی در ۳۴ محله مسکونی سکونت دارند.

مقامات اشغالگر سعی در کنترل بر مناطق غور اردن به واسطه شهرک الرعوی دارند تا از طریق آن شهرک‌نشینان عادی و گروه‌هایی که با دام‌هایشان در اراضی فلسطینی اقامت دارند تحت نظارت بگیرند. بعد آنها را به کانون‌های شهرکی جدید ملحق کنند.

دولت رژیم صهیونیستی به دنبال مصادره اراضی فلسطینی و تخلیه محله‌های مسکونی فلسطینی از طریق اعلام مناطقی است که در مناطق نظامی بسته واقع شده‌اند.

ناظران بر این باور هستند که این طرح مقدمه‌ای برای الحاق منطقه غور اردن است، به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که قصد الحاق آن را دارد و آن را مرز اراضی اشغالی با اردن می‌داند.

منطقه غور اردن ۶۵ درصد اراضی کرانه باختری را تشکیل می‌دهد که به معنای پافشاری رژیم صهیونیستی به ادامه اشغال کرانه باختری و جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین بر اساس راهکار تشکیل دو کشوری است.

وزارت مسکن روی مطرح کردن پیشنهاد برای موافقت دولت تلاش خواهد کرد. بعد از تصویب بودجه در کنست (پارلمان اسرائیل و آن با همکاری وزارت دارایی به ریاست آویگدور لیبرمن، آیلت شاکید، وزیر داخلی است که از ساخت ۱۶ شهرک یهودی نشین در منطقه نقب خبر داد.

این طرح به طرح استراتژیک حفظ اراضی دولت معروف است.
 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400072820799
  • خبرنگار : 71588