مذاکرات اتحادیه اروپا و اوکراین درباره آموزش نظامی و تهدیدات سایبری

اتحادیه اروپا در حال بررسی ارائه یک ماموریت آموزشی نظامی به اوکراین در میان تنش‌های طولانی مدت با روسیه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، ماه گذشته اتحادیه اروپا به درخواست اوکراین برای "آموزش نظامی حرفه‌ای"، یک گروه را برای بررسی این موضوع به این کشور اعزام کرد. مقامات اوکراین با درخواست افشا نشدن نامشان گفتند که این موضوع در نشست امروز (سه‌شنبه) در کی‌یف بررسی خواهد شد.

نتایج این ماموریت درخصوص این که چگونه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند به این شرایط کمک کنند، هنوز بررسی نشده است. یک مقام رسمی گفت که کمیته امنیتی و سیاسی اتحادیه اروپا که مسئولیت سیاست خارجه و امنیت را برعهده دارد، در ماه نوامبر به این مسئله رسیدگی خواهد کرد.

اوکراین کشمکش و درگیری سختی را با روسیه دارد که طی آن در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه از اوکراین جدا شد و از آن پس به روسیه پیوست. تابستان امسال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستار روابط نزدیکی میان کشورش، ناتو و اتحادیه اروپا شد.

اتحادیه اروپا در پاسخ به جدایی کریمه و پیوستن آن به روسیه که آن را "بی‌ثباتی عمدی اوکراین" قلمداد می‌کند، تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعمال کرد و افراد و نهادهای روسی را مورد هدف خود قرار داد.

شورای اروپایی که نماینده ملی دولت‌های عضو اتحادیه اروپا است، تحریم‌های جدیدی را علیه بیش از ۸ فرد از جمله قضات، دادستان‌ها و افسران امنیتی روسیه اعمال کرد.

این شورا گفت: این افراد در مواردی با انگیزه سیاسی تصمیمات مغرضانه گرفته‌اند و مخالفان الحاق غیرقانونی کریمه و سواستوپول را تحت تعقیب یا سرکوب قرار داده‌اند.

براساس اعلام اتحادیه اروپا، در حال حاضر ممنوعیت سفر و توقف دارایی‌ها، ۱۸۵ نفر و ۴۸ نهاد را هدف قرار می‌دهد.

این الحاق و حمایت مسکو از شورشیان در شرق اوکراین که طی آن از سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۴ هزار تن کشته شده‌اند، روابط روسیه با غرب را به پایین‌ترین حد خود پس از جنگ سرد رساند. امسال پس از اینکه روسیه تعداد سربازانش را در نزدیکی مرز اوکراین از جمله کریمه افزایش داد، این تنش‌ها مجدد شدت گرفت و خشم جامعه بین‌الملل را برانگیخت.

در نشست امروز (سه شنبه)، به گفته مقامات، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا بر تعهد "بی دریغ" اتحادیه اروپا به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کنند. زلنسکی نیز نمایندگی اوکراین را در طول این سخنرانی برعهده دارد.

آن‌ها همچنین با همتایان اوکراینی خود پیرامون اطلاعات غلط و امنیت سایبری گفت‌وگو خواهند کرد. در حال حاضر هر دو طرف گفت‌وگوی سایبری را آغاز کرده‌اند و دور دوم این مذاکرات برای سال آینده تنظیم شده است.

یک مقام رسمی گفت: چیزی که در حال حاضر دنبالش هستیم، مکانسیمی را برای استحکام و تعمیق همکاری پیرامون مسئله امنیت سایبری ایجاد کنیم.

سایر مباحث در این نشست پیرامون پیشرفت‌های حاصل شده از زمان توافقنامه تجارت آزاد و سفر بدون ویزا در سال ۲۰۱۴ از سوی اتحادیه اروپا و اوکراین متمرکز خوهد بود.

اتحادیه اروپا از تلاش‌های کی‌یف در زمینه اصلاحات از جمله در قانون و قوه قضائیه و ایجاد مکانسیم مبارزه با فساد قدردانی خواهد کرد.

همچنین سایر موضوعات شامل تغییرات اقلیمی، مسئله هوایی، انرژی و همکاری برای مقابله با تاثیرات کویید-۱۹ خواهد بود.
انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400072013671
  • خبرنگار : 99999