مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران خبر داد

مازندران سومین استان کشور از لحاظ تعداد موقوفات

مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران گفت:مازندران، سومین استان از لحاظ تعداد موقوفات و اولین استان از لحاظ تعداد رقبات در سطح کشوراست، ۹۰ درصد از موقوفات این خطه مقید به مکان هستند و۷۰ درصد نیات مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است.

ابراهیم حیدری جناسمی، امروز ۱۷ مهرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، گفت: صاحبان اندیشه دو نوع جهاد را معرفی می‌کنند یکی جهاد با نفس است که شخصیت‌های بزرگی همچون علامه ذوفنون حسن‌زاده آملی و سردار سلیمانی‌ها و حججی‌ها تربیت و رشد پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه جهاد دوم جهاد از طریق مال است، افزود: نمونه جهادگر مالی در صدر اسلام حضرت خدیجه(س) بود و در قرآن کریم نیز از جهاد با مال ذکر شده و در استان مازندران در زمان شیوع کرونا خیرین زیادی در این راستا با مال خود جهاد کردند.
مدیر کل اوقاف  و امور خیریه مازندران با بیان اینکه وقف بهترین عمل خیرخواهانه و یادگار ائمه(ع) است، تصریح کرد: وقف اموال فانی را باقی و ماندگار کرده و تعدیل کننده و تنظیم کننده امور اقتصادی جامعه است.
وی با بیان اینکه ۲۷ هزار بسته معیشتی از محل موقوفات تهیه شده، ادامه داد: شناسایی این افراد با اداره کل بهزیستی و کمیته امداد است.
حیدری با بیان اینکه بهترین راه گسترش وقف عمل امینانه به نیات واقف است، اظهار کرد: یکی از راه‌های تشویق مردم به وقف، توجه به وقف مشارکتی بوده که پشتوانه عظیمی برای فرهنگ اسلامی است.
وی با بیان اینکه امسال اوقاف در سطح استان در دهه وقف ۱۳۰ برنامه دارد، افزود: عطر افشانی بقاع متبرکه و قبور شهدا یکی از برنامه‌های دهه وقف بود که اجرا شد.
حیدری، پرده‌برداری از ضریح  بقاع متبرکه، تجلیل از متولیان برتر بقاع متبرکه، برگزاری نشست خبری، برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم، برپایی ایستگاه سلامت، اجرای طرح احسان ماندگار همراه با توزیع بسته‌های معیشتی، نشست صنفی با اقشار مختلف جامعه در ادارات، برگزاری همایش یاوران وقف، تکریم از خانواده شهدا از جمله برنامه‌های دهه وقف است..

وی از برگزاری مراسم تجلیل از حافظان و قاریان برتر استان در آمل خبر داد و افزود: تجلیل از واقفین شاخص استان،  به صورت سمینار از سوی سازمان اوقاف کشور انجام می‌شود که دو نفر از استان مازندران در این همایش تجلیل می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه، در زمینه چاپ کتب دینی و فعالیت پژوهشی،  وقف‌های خوبی داریم، گفت:  در سال جاری ۸۰ وقف جدید ثبت شد که اغلب منفعتی و با توجه به نیاز روز بوده است.
حیدری، با بیان اینکه، مازندران، سومین استان از لحاظ تعداد موقوفات و اولین استان از لحاظ تعداد رقبات در سطح کشوراست،  گفت: ۹۰ درصد از موقوفات مازندران مقید به مکان هستند و۷۰ درصد نیات موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است.
وی با بیان اینکه بیشترین موقوفات استان مازندران در بابل قرار دارد، ادامه داد: مازندران دارای ۱۰۰ رقبه درمانی، ۱۳۸ هزار رقبه مسکونی، ۲۸ هزار رقبه کشاورزی، ۴۱۸ رقبه آموزشی و ۱۴ هزار رقبه تجاری داریم که سرقفلی اغلب آنها واگذار شده است.
مدیر کل اوقاف مازندران با بیان اینکه، ۵۰ هزار بسته معیشتی در استان در یکسال گذشته از سوی موقوفات تهیه و توزیع شد، اظهار کرد: نخستین وقف هسته‌ای کشور را در مازندران ثبت شد و در این موقوفات جدید وقف به نیت درمان ناباروری نیز بوده است.
وی با بیان اینکه، موکب اوقاف مازندران در سامرا دراربعین امسال به مدت یک هفته خدمات شایسته‌ای برای دوستداران اهل بیت(ع) داشته است، افزود: اوقاف از جمله دستگاه‌هایی بوده است که در کنترل کرونا با تجهیز بیمارستان‌ها، تهیه داروهای نایاب و کمک به بیماران نیازمند، سهم قابل توجهی برعهده داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400071711188
  • خبرنگار :