نمایش مستند «تکیه دولت» با اسناد دست اول

علیرضا قاسم‌خان با بیان اینکه در مستند «تکیه دولت» اسناد دست‌ اولی نمایش داده می‌شود و به برخی شبهات هم درباره این بنا پاسخ داده خواهد شد گفت: نمایش این مستند با جشنواره حقیقت آغاز می‌شود.

«تکیه دولت» مستند 52 دقیقه‌ای به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان است که به نقش این مکان تاریخی در تاریخ تهران و هنر ایران می‌پردازد.

قاسم‌خان، نویسنده و کارگردان این فیلم مستند درباره این اثر به ایسنا گفت: دوره قاجار از منظر سیاسی، اجتماعی و هنری یک دوره مهم در تاریخ ایران است و اهمیت تکیه دولت در تلفیق تمام این مسائل است. دستور ساخت این بنا در نیمه دوم سلطنت ناصرالدین شاه داده شده و این بنا برای تعزیه ایران به عنوان یکی از مهمترین شیوه‌های نمایشی ما، موسیقی ایرانی و نیز هنر و معماری جایگاه باارزشی داشته و سبب رشد این هنرها شده است. در کنار همه این‌ها در تکیه دولت چند واقعه تاریخی هم اتفاق افتاده مثل مجلس مؤسسان بود که پادشاهی قاجار را به پهلوی تبدیل کرد. براین اساس با توجه به این ویژگی‌ها تکیه دولت در این مستند تحلیل شده و برخی اسنادی هم که استفاده شده شاید برای اولین بار است که منتشر می‌شوند.

او افزود: حدود شش، هفت سال برای پژوهش این موضوع کار کردم و نتیجه آن در قالب یک کتاب با نام «تکیه دولت از بودن و نبودن» در سال ۹۷ منتشر شد. این کتاب نکات مهمی را درباره این بنا در خود دارد از جمله این‌که به برخی شبهات مثل الگوبرداری تکیه دولت از بنای رویال آلبرت هال لندن پاسخ داده شده است.

وی با تاکید براینکه تلاش شده تا زمان روایت فیلم کوتاه و جذاب باشد، گفت: نمایش این فیلم با جشنواره حقیقت آغاز خواهد شد و تلاش می‌کنیم آن را در دانشگاه‌هایی که بخش‌های معماری، تاریخ و ایران‌شناسی دارند- در داخل و خارج از کشور - به نمایش بگذاریم.

گفتار متن این مستند را ایوب آقاخانی خوانده است و شامل تصاویر و اسناد آرشیوی و تاریخی و تصویرسازی‌های کامپیوتری است. بابک صاحبقرانی امورگرافیک، صداگذاری و مونتاژ فیلم را انجام داده و حسین ادیبی منش طراح انیمیشن این پروژه است. «تکیه دولت» به تهیه‌کنندگی مشترک قاسم‌خان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1400071409537
  • خبرنگار : 71219