به گزارش ایسنا و به نقل از دیلیمیل، این سفر که اصطلاحا 'vomit comet' نام دارد تجربه ۲۰ ثانیه بیوزنی ر ا برای مسافرین فراهم میکند و فضانوردان برای تمرین بیوزنی در این گونه سفرها شرکت میکنند اما این بار یک عروسک باربی برای تشویق دختران در پی هفته جهانی فضا در شرایط بیوزنی قرار گرفت.
شعار هفته جهانی فضا که از روز دوشنبه آغاز شده "زنان در فضا" است و به همین مناسبت شرکت عروسکسازی باربی امیدوار است بتواند با این کار دختران را تشویق کند تا نسل آینده فضانوردان، مهندسین و دانشمند فضایی آینده را تشکیل دهند.
این عروسک باربی در سال ۲۰۲۲ همراه با فضانورد ایتالیایی، "سامانتا "کریستوفرتی"(Samantha Cristoforetti) به ایستگاه فضایی بینالمللی خواهد رفت. "کریستوفرتی" در این سفر تبدیل به اولین فرمانده فضایی زن اروپا خواهد شد.
مطالعات نشان داده است که برخلاف فعالیتهای زیادی که برای تشویق زنان برای شرکت در مشاغل علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات انجام شده هنوز زنان در این مشاغل حضور کمرنگی دارند.
شرکت باربیسازی "متل"(Mattel) میگوید: بخشی از درآمدهای عروسک باربی "کریستوفرتی" به بورسیه زنان در هوا فضا اهدا میشود تا از زنانی که در رشتههای مروبوطه در حال تحصیل هستند حمایت شود.
زمانی که شرکت "متل" برای اولین بار این عروسک را تولید کرد تنها یک نسخه از آن وجود داشت اما به دنبال تقاضای بالا اکنون میتوان آن را در سراسر اروپا یافت.
به مناسبت هفتهی جهانی فضا این عروسک باربی از مرکز هوافضای اروپا در آلمان به آسمان رفت و گرانش صفر را تجربه کرد تا به گونهای تمرینات فضانوردان واقعی را شبیهسازی کند.
"کریستوفرتی"، فضانورد ۴۴ ساله ایتالیایی که خلبان، مهندس و فضانورد است در حال حاضر برای ماموریت بعدی خود به ایستگاه فضایی بینالمللی در آوریل ۲۰۲۲ آماده میشود. او فرمانده این ماموریت شش ماهه خواهد بود و قصد دارد برای تشویق بیشتر دختران این عروسک را با خود به فضا ببرد.
او میگوید: گاهی اوقات چیزهای کوچک باعث به وجود آمدن رویاهای بزرگ میشود. شاید این تصاویر جالب از عروسک من در شرایط بی وزنی بتواند جرقهای در تخلیات کودکان ایجاد کند و آنها را به سمت شغلهای مهندسی، فضا، فناوری و ریاضیات هدایت کند.
تحقیقات در سال ۲۰۱۹ نشان میدهد که دختران از سنین پایین در مدرسه به تواناییهای خود در ریاضیات اطمینان ندارند. این بدان معناست که به طور بالقوه آنها شغلهای مناسب و با درآمد خوب در این صنعت را از دست میدهند.
نرخ رشد اشتغال در چنین مشاغلی سه برابر سریعتر از سایر شغلها است و بنابراین زنان مشاغل پردرآمدی را از دست میدهند. شرکت باربی علاوه بر ارسال یک عروسک به فضا چندین منبع آموزشی نیز منتشر کرده است. این منابع تفاوتهای مشاغل فضایی را نشان میدهند و به کودکان دبستانی اطلاعاتی در مورد فضا از جمله قرار گرفتن در گرانش صفر میدهند.
شرکت باربی سابقهای طولانی مدت در گرامیداشت فضا و مشاغل فضایی دارد. در سال ۱۹۶۵ این شرکت پیش از آن که نیل آرمسترانگ به ماه سفر کند عروسکی در این مورد ساخت.
عروسک باربی به شکل اخترشناس، دانشمند فضا و فضانورد در آمده است و چندین باربی نیز از شخصیتهای واقعی مثل فضانورد "سالی راید" (Sally Ride) از آمریکا، "آنا کیکینا" (Anna Kikina) از روسیه و اکنون سامانتا "کریستوفرتی" از اروپا ساخته شده است.
محققان نشان دادند که در سن پنج سالگی دختران درگیر باورهای محدود کنندهای میشوند و فکر میکنند که به اندازهی پسران توانا نیستند.
شرکت باربی در سال ۲۰۱۸ پروژهی "Dream Gap" را آغاز کرد و با تامین منبع و حمایت از دختران به آنها در رسیدن به خودباوری کمک کرد.
همکاری شرکت باربی و آژانس فضایی اروپا نشان داده است که والدین چهار دختر از هر ۱۰ دختر، فرزندشان را از ورود به چنین مشاغلی باز میدارند زیرا آگاهی کافی از این زمینههای شغلی ندارند.
انتهای پیام