سیدمحمود موسوی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت ۱۲ ساله خود در حوزه مشاغل خانگی در شهرستان چادگان، اظهار کرد: برای شروع کار مشاغل خانگی در رشته چرم دوزی ابتدا فراخوان دادیم و تعدادی در آن ثبت نام کردند، البته برخی آشنا به این حوزه بودند و برخی دیگر نیاز به آموزش و آموزش های تکمیلی داشتند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ نفر نیرو در رشته چرم دوزی آموزش دیده و مشغول به فعالیت هستند، افزود: به دنبال گسترش دامنه فعالیت خود تا ۲۰۰ نفر هستم و اکنون در حال انجام مطالعاتی در این خصوص هستم.
این فعال حوزه مشاغل خانگی درباره گلایه برخی فعالان حوزه مشاغل خانگی از قوانین و مقررات سختگیرانه این حوزه، گفت: در ایران به طور معمول قوانین خوبی نوشته می شود، اما بسیاری از آنها در اجرا مشکل دارند و به نوعی اجرای قوانین در حوزه مشاغل خانگی سلیقه ای است.
وی توضیح داد: بعضا مدیر دستگاهی از حوزه مشاغل خانگی حمایت نمی کند، اما مدیر بعدی نگاه حمایتی دارد، در حالیکه در هر دو زمان قوانین یکی است.
موسوی با اعتقاد بر اینکه برای توسعه مشاغل خانگی باید تقسیم وظایف داشته باشیم، توضیح داد: در وهله نخست آموزش افراد بسیار اهمیت دارد و از سوی دیگر حوزه بازاریابی و فروش دارای اهمیت است.
وی با اشاره به برپایی دوره های آموزشی جهاددانشگاهی در راستای طرح توسعه مشاغل خانگی، گفت: اگر چه این آموزش ها بسیار خوب است، اما به دلیل شیوع کرونا آموزش ها مجازی است، درحالیکه معتقدم کار آموزشی حتما باید به صورت حضوری انجام شود تا از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.
این فعال حوزه مشاغل خانگی با اشاره به مهمترین فرصت ها و ظرفیت های مشاغل خانگی در اصفهان، گفت: اصفهان در حوزه صنایع دستی قابلیت توسعه فعالیت در حوزه مشاغل خانگی را دارد، اما یکی از رشته هایی که قابلیت فعالیت در این حوزه را دارد، نمدکوبی است.
وی گفت: در شهرستان چادگان تنها یک نفر نیروی حرفه ای در نمدکوبی فعال است، اما نیاز به توسعه کار و آموزش تعدادی نیرو دارد تا این هنر دفن نشود و به طور قطع این هنر قابلیت سرمایه گذاری دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به تولیدات متنوع مشاغل خانگی، تولید باکیفیت این محصولات قابلیت صادرات به خارج کشور را هم دارند.
موسوی درباره نقطه ضعف افرادی که وارد حوزه مشاغل خانگی می شوند، گفت: مهمترین نقطه ضعف افرادی که وارد حوزه مشاغل خانگی می شوند، نداشتن بازار فروش است، چراکه بعضا این افراد اقدام به تولید محصولی می کنند، اما به دلیل نداشتن بازار فروش، به مرور از ادامه فعالیت در این حوزه صرفه نظر می کنند.
وی همچنین درباره طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نیز توضیح داد: اگرچه از سال گذشته تا به امروز این طرح در حال اجراست، اما در عمل نیاز به حمایت بیشتری دارد.
به گفته این فعال حوزه مشاغل خانگی، توسعه هر کاری هزینه بر است و اگر این هزینه ها پرداخت شود به طور قطع به نتیجه مثبت خواهیم رسید، در حالیکه توسعه بر روی کاغذ عملیاتی نمی شود و باید در عمل اقدام شود.
انتهای پیام