مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی:

خاطرات شفاهی دفاع مقدس گنجینه است

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره بر لزوم توجه به خاطرات شفاهی دفاع مقدس، گفت: خاطرات شفاهی دفاع مقدس گنجینه است.

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده در مراسم رونمایی و نقد کتاب «در محضر کلنل» که امروز، ۱۲ مهر ماه، در کتابخانه مرکزی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از روش‌های ماندگارسازی تاریخ هر کشور و ملتی خاطرات شفاهی است. دغدغه امیر پورعلی مبنی بر بیان نشدن تمام موارد درست است اما جامعه نباید بابت این موضوع از خاطرات دفاع مقدس محروم شود. 

وی ادامه داد: ما در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نشر خاطرات شفاهی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و از خاطراتی که امکان خدشه وارد کردن به منافع ملی یا وحدت جامعه در آن وجود دارد، جلوگیری می‌کنیم. باید خاطرات شفاهی که گنجینه گرانقدری است بیان شود. ممیزی آن نیز توسط ما انجام می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

امیدواریم آثار نشر ستاره‌ها مانند گذشته مورد تقریظ مقام معظم رهبری قرار گیرد 

سردار یعقوبعلی نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع)، در نیز ادامه این جلسه گفت: این جلسه به نام و یاد امیر پورعلی برگزار شده و برای من افتخار و توفیق بزرگی است که در خدمت او باشیم. معمولا خاطرات ما در رابطه با شهیدان است اما وقتی در خدمت چنین افرادی هستیم، به گنجینه‌های مغتنمی که در ذهن و روح آن‌ها وجود دارد، دسترسی پیدا می‌کنیم تا تمام مردم، به ویژه جوانان، آن خاطرات و اطلاعات را مورد استفاده قرار دهند. 

وی افزود: مفتخر هستیم که نشر ستاره‌ها را در مجموعه سپاه امام رضا(ع) راه‌اندازی کردیم و خدا را شکر با حضور جوانان با انگیزه در این مجموعه، نشر ستاره‌ها تا کنون منشا خیرات بسیاری در رابطه با انتقال فرهنگ دفاع مقدس و شهدا به نسل آینده در بخش نوشتاری و تهیه کتاب‌ شده است. خوشبختانه آثار خوبی توسط این نشر منتشر شده که چند مورد از آن‌ نیز مورد تقریظ مقام معظم رهبری قرار گرفت و امیدواریم با توجه به تولید آثار بسیار موثر و فاخر شاهد باشیم که با دست با برکت مقام معظم رهبری آن آثار نیز برکت تقریظ توسط ایشان را پیدا کند. 

دفاع مقدس در شرایط خوبی اتفاق افتاد

فرمانده سپاه امام رضا(ع) تصریح کرد: انسان‌ها به صورت فردی و جوامع به شکل کلی باید برای کارهای بزرگ پخته شوند. اگر میدان سختی اتفاق نیفتد و عرصه‌های قوی و پخته‌کننده به وجود نیاید، چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی و ملی نمی‌توان کارهای بزرگ انجام داد. بنابراین میدان دفاع مقدس هم یکی از میادین دشوار و البته در بطن خود بسیار فوق‌العاده و اثرگذار بود. انقلاب اسلامی نیز همین‌طور بود و اگر موفق شد که رژیم طاغوت را سرنگون کند و نظام الهی مستقر شود، در نتیجه مجاهدت انسان‌هایی بود که در گوشه‌های زندان‌ها و در جریان مبارزه و میدان‌های سخت قرار گرفتند و ستون‌های مستحکم این نهضت را آفریدند که به واسطه آن‌ها ملت آگاهی پیدا کرد و نهضت امام پیروز شد. 

وی با اشاره به این‌که در حفظ و بقای این نظام میدان هشت ساله‌ دفاع مقدس فوق‌العاده اثربخش بود، ادامه داد: گاهی اوقات در تحلیل‌های عادی گفته می‌شود دفاع مقدس در شرایط بسیار بدی اتفاق افتاد اما اگر قدری عمیق و دقیق شویم، می‌بینیم که این واقعه در شرایط خوبی اتفاق افتاد چراکه اگر آن میدان و عرصه در پیش روی ملت و جریان انقلاب قرار نمی‌گرفت، مشخص نبود ملت چگونه می‌توانست اتفاقات بعدی را پشت سر بگذارد و از نظام خود دفاع کند. 

نظری در رابطه با اشاره به خاطرات دفاع مقدس با بیان این‌که لازم است بنا بر فرمایش رهبر انقلاب به این گنج‌ها بپردازیم، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس تحریف شدنی نیست چراکه ضمانت حفظ اصالت این جریان مقدس در درون آن‌ نهفته است؛ همان‌طور که اسلام با ضمانت قرآن که در درون آن وجود دارد، حفظ می‌شود. دفاع مقدس ما از جنس انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام ناب است و جلوی هر گونه انحراف و خدشه‌ای به وسیله صداقت و اخلاص و ماهیتی که در این میدان‌ها وجود دارد، گرفته می‌شود.

هیچ تقسیم‌بندی میان ارزش‌های سپاه و ارتش وجود ندارد

فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به اهداف مشترک سپاه و ارتش اضافه کرد: با نگاه به آرمان‌ها هیچ تقسیم‌بندی تشکیلاتی بین ارتش و سپاه وجود ندارد. این تقسیم‌بندی‌های تشکیلاتی نیز از باب اجرای وظایف است وگرنه همه متمرکز بر ارزش‌ها هستیم. پس اگر بیان خاطره و نقلی اتفاق میفتد و حوادث و اتفاقات بیان می‌شود، متمرکز بر یک هدف متعالی است و هیچ غصه‌ای نداریم چراکه یک سود و بهره را خواهیم برد و افتخار می‌کنیم که با ظرفیت‌هایی که داریم، در خدمت امثال امیر پورعلی باشیم. امیدواریم آیندگان از خاطرات و آنچه به عنوان دست‌های هدایت‌کننده تاریخی اتفاق افتاده نیز استفاده کنند. 

در پایان این مراسم مهری غلامپور، نویسنده کتاب در محضر کلنل و امیر سرتیپ عباس علی‌پور، راوی این کتاب، به بیان خاطرات دوران دفاع مقدس و خاطرات خویش هنگام نگارش کتاب پرداختند و با حضور تعدادی از مسئولان نظامی و فرهنگی از کتاب در محضر کلنل رونمایی شد. 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400071208575
  • خبرنگار : 50404