به گزارش ایسنا، همواره طی سال های گذشته، پرداخت سهم ورزش از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به عنوان یک چالش اساسی بین وزارت ورزش جوانان و سازمان صدا و سیما مطرح بود و در این بین هیچگاه مسئولان ارشد ورزش کشور نتوانستند از حقوق مالی ورزش ایران دفاع کنند و سهم ورزش را از محل درامدهای میلیاردی این سازمان که از مسیر پخش مسابقات ورزشی به دست می آید، دریافت کنند.
بارها و بارها کار بیخ پیدا کرد و در برخی مواقع حتی تا دقیقه ۹۰ از ورود دوربین های صداوسیما به ورزشگاه های فوتبال جلوگیری شد و در نهایت با صدور دستور از بالا شاهد آن بودیم که دوربین ها مجددا به ورزشگاه ها راه پیدا کردند و در این بین سهم ورزش باز هم نادیده گرفته شد تا تاریخ به خوبی گواه آن باشد که سازمان صداوسیما هیچگاه در رابطه با پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی از موضع خود کوتاه نیامده و در حال حاضر نیز که از سال ۹۹ این مساله به قانون تبدیل و در قانون بودجه سالانه کشور نیز تصویب شده است، باز هم قصد پرداخت بدهی قانونی خود به ورزش را ندارد!
فاصله نجومی با سهم واقعی ورزش از درآمدهای تبلیغاتی
فوتبال دنیا نشان میدهد که ۶۵ تا ۷۵ درصد درآمد این رشته ورزشی از محل حق پخش تلویزیونی است و می توان ادعا کرد که علت بدهکاری تیمها و ناتوانی بخش خصوصی در اداره تیمهای ایرانی نبود درآمدی از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی است، آن هم در شرایطی که طبق اعلام مسئولان ورزش کشور، عربستان سعودی ۱۰۰ میلیون دلار، امارات ۱۵۰ میلیون دلار، کرهجنوبی ۴۶۰ میلیون دلار و انگلیس بیش از ۳ میلیارد پوند از محل حق پخش تلویزیونی درآمد داشتهاند.
پیشتر محمود اسلامیان، عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود که کارشناسان AFC ارزش حق پخش فوتبال ایران را ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کردهاند که با توجه به جمعیت و علاقهمندی مردم در مقایسه با امارات و عربستان منطقی است و اگر مساله حق پخش حل نشود، واگذاری شکست میخورد!
نکته قابل تامل اینکه رقم ۱۵۰ میلیون دلاری اعلامی از سوی کارشناسان AFC صرفا به حوزه فوتبال مربوط می شود و به طور حتم سهم ورزش از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی بسیار بیشتر از آن است اما نکته تاسف آور این است که سهم در نظر گرفته شده برای تمام رشته ها از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی، در سال ۹۹ معادل ۱۵ و در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۵ میلیارد تومان است!
صداوسیما و عدم اجرای قانون
برای اولین بار، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیونهای مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان بود.
بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد است که برابر ۴۵ میلیارد تومان می شود و با لحاظ بدهی ۱۵ میلیارد تومانی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش و جوانان مطابق قانون بودجه، در سال جاری بدهی این سازمان به ورزش ایران معادل ۶۰ میلیارد تومان خواهد شد.
با وجود تمامی این مسائل، تصور می شد با قانونی شدن پرداخت سهم ورزش از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در قانون بودجه ۱۳۹۹، شاهد تغییر رویه صداوسم باشیم اما در نهایت هیچ تغییر خاصی رخ نداد و در طول یک سال و نیم گذشته حتی یک ریال نیز از سوی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش و جوانان از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی پرداخت نشد و به تازگی ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان به ایسنا اعلام کرد، سازمان صداوسیما از ابتدای سال ۹۹ تا ابتدای مهر ۱۴۰۰، مبادرت به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور نکرده و اینگونه سهم ۳۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان از محل مربوطه پرداخت نشده است.
رویکرد جبلی به پرداخت حق ورزش چیست؟
حال اما سازمان صداوسیما دستخوش تغییر در سطح ریاست خود شده و عبدالعلی علیعسگری جای خود را به پیمان جبلی به عنوان هشتمین رییس این سازمان داده است و مهم ترین پرسش ورزش کشور در بعد مالی این است که آیا با تغییر تحول مدیریتی صورت گرفته، در نهایت سازمان صداوسیما زیر بار پرداخت سهم ورزش از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات خواهد شد و به قانون عمل می کند یا کماکان به رویه قبلی خود ادامه خواهد داد و علی رغم «گزارش وزارت ورزش و جوانان به نهادهای نظارتی مبنی بر اینکه این سازمان به قانون عمل نکرده است»، آب از آب تکان نمی خورد!
انتهای پیام