همزمان با آغاز فصل پاییز انجام شد؛

آغاز کوچ پاییزه 13 هزار خانوار عشایری در اردبیل

همزمان با آغاز فصل خزان جامعه عشایری کوچنده استان اردبیل به تعداد 13 هزار خانوار کوچ پاییزه خود را از ییلاقات به سمت قشلاقات آغاز کردند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل چهارم مهرماه در جلسه هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای پشتیبانی از کوچ پاییزه عشایر در اردبیل اظهار کرد: از اول مهرماه تا دهم این ماه مقرر شده بر اساس تقویم کوچ عشایر استان کوچ پاییزه خود را از ییلاقات به سمت قشلاقات مغان انجام دهند که در این زمینه نیازمند همکاری و پشتیبانی دستگاه‌های خدمات‌رسان هستیم.

معرفت آذری تصریح کرد: چهار هزار و 600 خانوار عشایری از ییلاقات استان همسایه آذربایجان شرقی استفاده کردند که تلاش می‌کنیم در انتقال دام و خود عشایر منطقه به قشلاقات مغان از ظرفیت دستگاه‌های متولی استفاده کنیم.

وی گفت: امیدواریم عشایر در کوچ پاییزه خود از اتراق کنار رودخانه‌ها پرهیز کرده و به هیچ وجه کوچ شبانه انجام ندهند بلکه سعی و تلاششان بر تأمین ایمنی بیشتر باشد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در مورد واکسیناسیون عشایر در مقابل بیماری کرونا افزود: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوچ عشایر انجام می‌شود و سعی کردیم در ایام تابستان از فرصت پیش آمده برای واکسیناسیون عشایر نیز استفاده کنیم که تا 95 درصد این کار انجام شده است.

آذری به ظرفیت و توانمندی تولیدی و اقتصادی عشایر اشاره کرد و ادامه داد: در مجموع عشایر استان با تولید بیش از 160 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی و به ارزش سه هزار میلیارد ریال سعی می‌کنند به اقتصاد استان و جامعه معیشتی خود کمک کنند.

وی تولید متنوع محصولات لبنی از شیر و پنیر گرفته تا گوشت قرمز، پشم و صنایع دستی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: عشایر استان 1.5 میلیون رأس دام سبک دارند که در ایام کوچ سعی بر انتقال آنها به شکل ایمن و مناسب است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از تأمین نهاده‌های دامی برای عشایر کوچ‌رو خبر داد و اضافه کرد: به میزان مورد نیاز نهاده‌های دامی به ویژه جو، سبوس ذرت و کنجاله خریداری شده تا در تأمین نیازمندی دام عشایر مشکلی به وجود نیاید.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400070402048
  • خبرنگار :