دکتر بهمن سعیدی پور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعطیلی آموزش های حضوری دانشگاه ها پس از شیوع کرونا، اظهار کرد: از اواخر سال 1398 با همه گیری این بیماری، آموزش های سنتی تعطیل و وارد شیوه جدیدی از آموزش ها شدیم.
وی تصریح کرد: هرچند در آغاز برخی از دانشگاه ها از طریق شبکه های مجازی مانند تلگرام، واتساپ و ... آموزش های خود را از سر گرفتند، اما دانشگاه پیام نور از حدود یک دهه پیش تجربه آموزش از راه دور را برای برخی رشته های مقطع کارشناسی ارشد داشت و به محض تعطیلی آموزش های حضوری مدیریت سیستم یادگیری(LMS) را شروع کردیم که باتوجه به اینکه سرور این نوع از آموزش الکترونیک در مرکز بود، با شیوع کرونا به استانهای اختیار داده شد تا برای راه اندازی سرورهای بومی اقدام کنند.
وی تصریح کرد: از اواخر بهمن سال 1398 که مقرر شد هر استان خودش طراحی دوره آموزش الکترونیک را مدیریت کند، در دانشگاه پیام نور کرمانشاه نیز با کمک دانش فنی کارکنان این دانشگاه سرورهایی را طراحی کردیم که در ابتدا می توانست به صورت همزمان به سه هزار نفر خدمات آموزشی ارائه دهد.
سعیدی پور اضافه کرد: با این سرور بومی آموزش الکترونیک را آغاز کردیم و بعد از گذشت یک ترم توانستیم پوسته های مختلفی همچون سامانه آزمون میان ترم، پایان ترم، ارجاع تکلیف و... را در این سیستم اضافه کنیم و درنهایت یک سیستم جامع یادگیری را در دانشگاه پیام نور کرمانشاه طراحی و راه اندازی کردیم.
وی اضافه کرد: در بروزرسانی هایی که از این سامانه شد نیز ظرفیت آموزش های الکترونیک همزمان آن را از سه هزار نفر به هفت هزار نفر افزایش دادیم.
سعیدی پور با تاکید براینکه ساختار با ثباتی بدون قطع اینترنت و برق برای آموزش الکترونیک دانشجوان در دانشگاه پیام نور فراهم شده، گفت: اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه هم مهارت تدریس الکترونیک را به خوبی فرا گرفته اند.
وی درخصوص رویکرد دانشگاه پیام نور برای شروع فعالیت های آموزشی از مهر امسال هم اعلام کرد: طبق برنامه برای شروع سال تحصیلی جدید هم تمام کلاس هایمان را به شکل الکترونیک ارائه خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه پیام نور کرمانشاه یادآورشد: باتوجه به تجربه موفقی که در بحث آموزش های الکترونیک داشته ایم، برای دوران بعد از کرونا هم از آموزش های ترکیبی یعنی آموزش حضوری و الکترونیک استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود بازگشت به آموزش به شکل سنتی در دوران پس از کرونا هم تقریبا امکان ناپذیر باشد، سبک یادگیری الکترونیکی ارتقا می یابد، اما حذف نخواهد شد.
وی با تاکید براینکه دانشگاه پیام نور استان تمام مشکلات این نوع از آموزش ها را آسیب شناسی و شناسایی کرده، گفت: تلاش کرده ایم تا حواشی که در این نوع از آموزش ها وجود دارد را کنار بزنیم.
رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: با همه اینها آموزش الکترونیک ضعف هایی دارد که بخشی از آن مربوط به زیرساخت های اینترنت، قطع برق و عدم دسترسی به امکانات لازم برای دانشجویان است.
وی یادآورشد: همچنین در آموزش الکترونیک ارتباط رودرو استاد و دانشجو وجود ندارد که این مسئله روی کیفیت یادگیری آنها برای برخی دروس ممکن است تاثیر بگذارد و از طرفی حضور در دانشگاه یک نظم و انضباط خاصی را به زندگی دانشجو می بخشد که با آموزش های الکترونیک و دوری از این فضای رسمی این مسئله هم متاثر می شود.
سعیدی پور در خاتمه با بیان اینکه دانشگاه پیام نور کرمانشاه حدود 15هزار دانشجو دارد، گفت: از این تعداد حدود 12 هزار دانشجو در آموزش الکترونیک دانشگاه حضور داشتند و مابقی هم به دلایلی همچون مرخصی تحصیلی و ... حاضر نبودند.
انتهای پیام