حجتالاسلام مصطفی مهدوی با تأکید بر الگوگیری از سبک زندگی حسینی در تشریح این نوع سبک زندگی به تفسیر عبودیت با تأسی از الگوی عبودیت اباعبداللهالحسین(ع) برای رسیدن به زندگی حسینی پرداخت و اظهار کرد: مملوکیت، وابستگی و نیاز نخستین اصل و جلوه برای بندگی و دعای عرفه امام حسین(ع) و فرازهای مختلف آن سند جلوههای مملوکیت و نیاز مطلق به مولا است.
وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه میفرماید: «وَ عَبِّدْنِی لَکَ» که این اشاره به مالکیت حقیقی است نه مالکیت اعتباری، اضافه کرد: همه موجودات تکویناً به خدا وابستهاند و وجود انسان و سایر موجودات تجسم اراده الهی است و این بیانگر این موضوع است که نه امکان دارد که خدا بندگان را از بندگی خویش آزاد سازد و نه ممکن است مالکیت حقیقی خویش را به دیگر منتقل کند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در مالکیت حقیقی مالک وجود عبد است و میتواند هرگونه تصرفی در او بنماید، افزود: خلیفةالله کار خدایی نمیکند، بلکه خدا به دست وی کار خود را به ظهور میرساند و از دریجه نفس وی خود را متجلی میگرداند و اسماء و صفات خود را بروز میدهد.
مهدوی با بیان اینکه امام جعفرصادق(ع) میفرماید «یا فُضَیلُ الْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ؛ عبودیت گوهری است که ظاهرش عبودیت است و کنه و نهایت و باطنش آخرین منزل و هدف و مقصد ربوبیت است»، اظهار کرد: در این رتبه است که بنده خدا مظهر اسماءالله میشود، بنابراین خلیفةالله چون تمام وجودش خدا را مینمایاند و همین امر باعث میشود که عوالم با او همراه شوند، مثل اباعبدالله که مرکز ثقل و هدایت تمامی آنهایی است که به سمت کمال مطلوب حرکت میکنند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکسری آداب و اخلاق ما را به سبک زندگی حسینی میرساند، گفت: اگر خود را عین مملوکیت و نیاز مطلق در بینش، گرایش و کنش بدانیم، در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی ما را به سبک زندگی حسینی نزدیک میکند و مانع هرگونه ظلم و تجاوز در این ابعاد میشود.
وی افزود: انسان چون خود را صاحب و مالک هیچ چیزی نمیداند در نتیجه به آنها هم تعلق پیدا نمیکند و خودش را مال خدا میداند(وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی)، پس وقتی ما متعلق به خدا هستیم باید مثل امام حسین(ع) همه چیز خود را در راه خدا قربانی کنیم و این آن نوع از سبک زندگی است که امام حسین(ع) پرچمدار آن است.
معاون تعلیم و تربیت سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با تأکید بر اینکه برای رسیدن به زندگی حسینی باید رکن اول که احساس مملوکیت و نیاز مطلق به مولاست را تقویت کنیم، گفت: زمانیکه انسان وجود استقلالی برای خودش در نظر بگیرد از جرگه عبودیت خارج شده است، هرچند در نماز مرتب بگوید «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» هیچ وقت به زندگی حسینی راه پیدا نمیکند.
مهدوی با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد که از مباحث نظری صرف خارج شده و ارکان بندگی زندگی امام حسین(ع) را در زندگی عملیاتی کنیم، اظهار کرد: رکن اول زندگی اباعبدالله الحسین(ع) که از سیره اخلاقی و رفتاری ایشان قابل درک است با خدا بودن و تبعیت محض از خداست، تبعیتی که به زندگی معنا میبخشد و آن را بهسوی حیات طیبه سوق میدهد.
وی با بیان اینکه در عبودیت محض، حس مملوکیت و نیاز مطلق نسبت به الله در تمام ابعاد وجودی زندگانی امام حسین(ع) جلوه گر است و باید الگوی خانواده قرار گیرد، گفت: عبودیت محض، حس مملوکیت و نیاز مطلق در زندگانی این امام همام در زندگی فردی و خانوادگی تأثیرات قابل توجه و مشهودی دارد و خانواده را به سمت هدایت و کمال سوق میدهد.
این کارشناس مذهبی در خاتمه با یادآوری اینکه تمسک به فضائل مکتب عاشورا و مقام والای امام حسین(ع) با ترسیم ارزشهای اخلاقی و شاخصههای اخلاقی سبک زندگی اسلامی، وصول به کمال را در خانواده تقویت میکند، اظهار کرد: مکتب حسینی یک مکتب جامع است که در آن با اعتقاد به توحید، عبودیت و مملوکیت محض میتوان تمامی امورات خانه و خانواده را ذیل آن به بهترین وجه اداره کرد.
انتهای پیام