به گزارش ایسنا، در پی شیوع ویروس کرونا و رواج آموزش آنلاین، مصرف نوشت افزار و به تبع آن تولید کاهش چشمگیر داشته است. تا جایی که به گفته تولیدکنندگان تولید دفتر خط دار و جامدادی که بیشتر در مدرسه استفاده می شود، ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش داشته است اما در بخش مداد و خودکار کاهش تولید ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است. البته با توجه به حضور کودکان در خانه استفاده از دفتر نقاشی و مداد رنگی بیشتر بوده، اما استفاده از پاک کن کاهش چشمگیر داشته است.
در این رابطه محمودرضا صنعت کار در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه چرا در شرایط کاهش تقاضا در داخل محصولات به کشورهای دیگر صادر نمیشود، تصریح کرد: یکی از مشکلات تحریم و انتقال پول است. همچنین قوانین دست و پاگیر و تحریمهای داخلی که بدتر از تحریمهای خارجی بوده، تولیدکنندگان را به این روز انداخته است.
به گفته وی، قوانین دست و پاگیر داخلی هم واردات مواد اولیه و هم صادرات را با مشکل مواجه کرده است. سهم تحریم ها از این مشکلات ۳۰ تا ۴۰ است و مشکل اصلی، موانع داخلی است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار با انتقاد از روند طولانی تامین مواد اولیه، گفت: برخی مسئولان همه چیز را به گردن تحریم میاندازند اما امکان ایجاد راهکار برای تحریمها وجود دارد. در مواردی کالایی که دوماه پیش ثبت سفارش و حمل شده، دو هفته نیز در گمرک میماند، اما بانک مرکزی تایید نمیکند که کالا ترخیص شود. این در حالی است که ارز مربوط به کالا نزدیک به نرخ ارز آزاد است. همچنین در حالی که سالهای قبل، شش ماه بعد از تحویل کالا پول پرداخت میکردیم، حالا باید ابتدا پول را حواله بزنیم تا طرف خارجی تولید را شروع و جنس را صادر کند. علت این پدیده هم مدیریت نادرست بانک مرکزی بوده است.
با واردات حساب شده موافقیم
وی با بیان اینکه کارشکنیهای بانک مرکزی صنعت را زمین میزند، اظهار کرد: در حال حاضر فقط واردات مداد ممنوع است، اما در مورد سایر کالاها با سختگیریهای اعمال شده در مورد کالاهایی که تولید مشابه داخل دارند، ثبت سفارش انجام نمیشود. بنابراین نمیتوان گفت واردات آنها ممنوع است.
صنعتکار افزود: اما از نظر ما نباید جلوی واردات گرفته شود، بلکه باید با برنامه و حساب شده تنظیم شود. تولیدکنندگان اگر رقیب با کیفیت نداشته باشد انحصار صورت میگیرد و هر جس بی کیفیتی را به دست مردم میدهند، اما اگر به طور حساب شده و نه بی رویه واردات انجام و رقابت سالم ایجاد شود، تولید کننده به چالش کشیده میشود که کیفیت محصولات خود را افزایش دهد.
انتهای پیام