گوترش: آمریکا و چین مسائل بین خود را از حوزه آب و هوا دور نگه دارند

دبیرکل سازمان ملل از آمریکا و چین خواست در آستانه برگزاری کنفرانس ویژه تغییرات آب و هوایی این سازمان در ماه آینده میلادی موسوم به کنفرانس U.N. COP۲۶ اجازه ندهند هیچ یک از مسائل بین این دو ابرقدرت به همکاری درخصوص مبارزه با تغییرات آب و هوایی آسیب وارد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان به سبب مسائل مختلف از جمله در ارتباط با حقوق بشر و شفافیت در خصوص منشاهای کووید-۱۹ به پایین تر سطحش در چند دهه اخیر تنزل پیدا کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت: ما درک میکنیم که مسائلی در روابط بین آمریکا و چین وجود دارد اما آن مسائل با ضرورت این که آمریکا و چین هر گونه اقدام ممکن را برای موفقیت آمیز بودن کنفرانس COP مستقل از روابط بین دو طرف انجام دهند، تداخلی ندارد.

در جریان سفر چند روز پیش جان کری، فرستاده ویژه آب و هوایی آمریکا به چین، وانگ یی وزیر خارجه چین گفت، تغییرات آب و هوایی "یک مامن آباد" در روابط بین آمریکا و چین محسوب می شود اما نمیتواند جدا از مناقشات کلی تر دیگر باشد.

روز پنجشنبه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در یک گفتگوی تلفنی درباره مساله تغییرات آب و هوایی به بحث پرداختند. شی جینپینگ اظهار کرد، اگر "مسائل محوری" هر دو طرف مورد احترام قرار بگیرند، همچنان تحولات می توانند در حوزه تغییرات آب و هوایی رخ دهند.

اجلاس COP۲۶ که قرار است در شهر گلاسکوی اسکاتلند برگزار شود، به عنوان یک فرصت حیاتی به منظور حصول تعهدات بلندپروازانه هر چه بیشتر کشورها در قبال به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ و زیر دو درجه سلسیوس نگه داشتن روند افزایش متوسط دما در طی قرن جاری تلقی می‌شود.

گوترش خاطرنشان کرد: ما نیاز به یک تعهد قدرتمندتر آمریکا به خصوص در قبال تامین مالی مسائل مربوط به توسعه آب  هوا، تخفیف مسائل و انطباق یافتن با آنها داشته و ما نیازمند تلاش مضاعف چین در ارتباط با انتشار گازهای گلخانه‌ای هستیم.

او تاکید کرد: اما ما درباره یک فرآیند چندجانبه صحبت می‌کنیم در جریانش همه کشورها باید بر مبنای مشارکت خود در اقدام در قبال آب و هوا تعهدشان را مطرح کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400062014379
  • خبرنگار : 71415