معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش پاسخ می‌دهد

تاثیر کلاس‌های کنکور بر موفقیت داوطلبان چقدر است؟

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر بعضی از خانواده‌ها معتقد هستند افرادی در کنکور موفق می‌شوند که از پول و امکانات بالایی برخوردار باشند و متاسفانه این موضوع در برخی مواقع نیز صحیح است و برخی افراد با صرف هزینه‌های بالا موفقیت‌هایی در کنکور کسب می‌کنند که امکان پرداخت چنین هزینه‌هایی در توانایی تمامی اولیا نیست.

فیروز عسگری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کلاس‌های تقویتی کنکور، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های سیستم تعلیم و تربیت ایران وضعیت فعلی کنکور است، درحال حاضر کنکور به‌عنوان یک مسیر شناخته می‌شود که آینده تحصیلی، شغلی، زندگی و... افراد را تعیین می‌کند به همین دلیل کنکور امروزه به بزرگ‌ترین دغدغه دانش‌آموزان و والدین آن‌ها تبدیل شده است.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: کنکور همچنین موجب ایجاد یک سایه سنگین بر مباحث تعلیم و تربیت و مخصوصا مسائل تربیتی و پرورشی مدارس شده است، در واقع می‌توان گفت کنکور مانند یک سیل تمامی خانواده‌ها و دانش‌آموزان را با خود همراه می‌کند و به همین دلیل برخی خانواده‌ها بالاجبار به مسائلی مانند کلاس‌های تقویتی، آزمون‌های مختلف، مشاوره و ... روی می‌آورند.

وی ادامه داد: امروزه متاسفانه تبلیغات بسیار زیادی در جامعه صورت می‌گیرد که از طریق آن‌ها به دانش‌آموزان القا می‌شود تنها راه موفقیت در کنکور استفاده از کتاب‌های متنوع، انواع لوح‌های فشرده آموزشی، کلاس‌های تقویتی مختلف، مشاوران کنکور و... است و این موارد حتی آموزش در مدارس را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا در برخی مواقع از نظر اولیا و دانش‌آموزان معلم باید مطالب را به صورت تستی آموزش دهد، در صورتیکه آموزش مطالب درسی به صورت تستی در آموزش مخرب محسوب می‌شود، زیرا هدف مدارس تربیت یک انسان و شهروند کامل است.

عسگری عنوان کرد: در حال حاضر بعضی از خانواده‌ها معتقد هستند افرادی در کنکور موفق می‌شوند که از پول و امکانات بالایی برخوردار باشند و متاسفانه این موضوع در برخی مواقع نیز صحیح است و برخی افراد با صرف هزینه‌های بالا موفقیت‌هایی در کنکور کسب می‌کنند که امکان پرداخت چنین هزینه‌هایی در توانایی تمامی اولیا نیست.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بنابراین برخی دانش‌آموزان به دلیل امکاناتی که دارند هزینه‌های بسیار بالایی در زمینه کنکور و استفاده از برنامه‌های مختلف صرف می‌کنند و این موضوع عدالت آموزشی، رقابت و فرصت‌های آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی یادآور شد: خوشبختانه اتفاق مثبتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی رخ داد و اصلاحیه‌ای بر شیوه برگزاری کنکور صورت گرفت که براساس این اصلاحیه ۶۰ درصد کنکور متاثر از سوابق تحصیلی دانش‌آموزان خواهد شد، البته این طرح از سال ۱۴۰۲ قابل اجرا است.

عسگری افزود: همچنین مقرر شد کنکور به‌صورت دو مرحله‌ای برگزار شود که در نتیجه بار روانی و استرس دانش‌آموزان بسیار کاهش پیدا می‌کند، زیرا در صورتیکه دانش‌آموز در مرحله اول آزمون به هر دلیلی موفق نشد طی یک فرصت چهار یا پنج ماهه امکان آزمون مجدد دارد.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تبلیغات بسیاری نیز در خصوص برخی رشته‌های دانشگاهی انجام می‌شود، به همین علت این رشته‌ها متقاضی بیشتری دارند برای مثال در سال گذشته بیش از ۶۵۰ هزار نفر داوطلبان رشته علوم تجربی بودند، اما در مجموع پذیرش رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی حدود ۱۰ هزار نفر است.

وی بیان کرد: متاسفانه امروزه کلاس‌های کنکور پر زرق و برق بسیاری در جامعه وجود دارد که برخی نیز توسط تیم‌هایی اداره می‌شوند که تخصصی در تعلیم و تربیت ندارند و تنها به دنبال آموزش روش‌هایی جهت پاسخ سریع به سوالات تستی هستند که در آموزش و پرورش نیز به عنوان یک آسیب شناخته شد.

عسگری افزود: این امید وجود دارد از سال ۱۴۰۲ تغییرات مثبتی در این زمینه برگزاری کنکور صورت بگیرد، زیرا افزایش تاثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور در برقراری عدالت آموزشی، کاهش استرس داوطلبان و کاهش هزینه‌های موجود در این حوزه کاهش موثر بوده و این موضوع به نفع دانش‌آموزانی است که امکان صرف هزینه‌های بالا در کلاس‌های کنکور برای آن‌ها وجود ندارد.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: باید توجه داشت بسیاری از افرادی که در مراکز برگزاری کلاس‌های تقویتی کنکور به‌عنوان مشاور تحصیلی مشغول به کار هستند از افراد رتبه برتر کنکور سالیان پیش بوده و تخصصی در این زمینه نداشته و تنها به دلیل داشتن رتبه بالا در کنکور امکان کمک به سایر داوطلبان را ندارند، زیرا مشاوره یک تخصص و علم است که اصول مربوط به خود را دارد که پس از سال‌ها آموزش قابل کسب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی فشار و جو روانی کنکور از دوش دانش‌آموزان و اولیا برداشته شود و در نتیجه آموزش پرورش با فراق بال و آسودگی خاطر به تعلیم و تربیت بپردازد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400061611781
  • خبرنگار :