با چالش های حسابداری آشنا شوید!

افراد زیادی در جامعه هستند که به انجام امور حسابداری علاقه‌مند هستند اما برای شروع یادگیری دچار سردرگمی و تردید هستند و نهایتا از این کار منصرف می‌شوند.

 به گزارش ایسنا، بنابر اعلام پرشین حساب، برخی حسابداران، تجربه و دانش کافی در شغل حسابداری ندارند یا به دنبال ارتقای حرفه خود هستند اما راه را نمیشناسند. برای این دسته افراد یک مسیر مشخص حرفه ای وجود دارد تا به این هدف خود دست یابند. آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته، یا به عبارتی یک آموزش حسابداری ویژه بازار کار که یک حسابدار تازه کار یا بی تجربه را کارآزموده می‌کند و یک حسابدار با تجربه را به موقعیت شغلی بالاتر هدایت می‌کند.

کار یک حسابدار چیست؟

فرد حسابدار کسی است که با ثبت و نگهداری داده‌های مالی، تمام امورات مالی شرکت از جمله محاسبه حقوق و دستمزد، تهیه گزارشات فصلی، ارسال لیست بیمه و ... را انجام می دهد. دریک قدم بالاتر، حسابدار خبره‌ای است که با ارائه گزارش صورت وضعیت مالی، تحلیل و ارزیابی عملکرد شرکت به مدیران کمک می کند تا برای آینده شرکت اهداف مناسب تعیین کنند. اما چالش حسابداری زمانی آغاز می شود که برخی حسابدارها یا بهتر بگوییم حسابدارهای تازه‌کار در انجام درست وظایف خود ناتوان هستند. به عبارتی به درستی نمی‌دانند که برای رفع مشکل چه کنند و یا برای ارتقاء فن و مهارت خود چه اقدامی باید انجام دهند.

مشکلات یک حسابدار تازه کار چیست؟

مانند هر شغل و حرفه دیگری شروع کار برای یک حسابدار، پر از اتفاقات جدید ناشناخته است. فرد حسابداری که به تازگی مشغول به کار شده با چالش های زیادی درگیر است. صرف داشتن مدرک حسابداری، نمی تواند یک فرد را حسابدار کند. کار با اعداد و ارقام، عواملی چون تنوع و پیچیدگی موضوعات، حجم زیاد کار، خستگی، کسالت، بی‌اطلاعی، بی‌دقتی و عملیات تکراری همگی احتمال اشتباه را افزایش می‌دهند.

یک حسابدار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

برای اینکه یک حسابدار در کارش موفق باشد نیازمند داشتن یک سری ویژگی هاست که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
•    دانش و معلومات حسابداری
•    مهارت اجرایی
•     دقت بالا در حین کار
•    رازداری
•    تجربه حسابداری
دانش و معلومات حسابداری

اوّلین گام برای ورود به عرصه حسابداری، داشتن دانش و آشنایی با مفاهیم بنیادی علم حسابداری است مانند آشنایی با مفاهیم نظری شامل تعاریف و مفروضات حسابداری، اصول حسابداری، میثاق های محدود کننده حسابداری، استانداردهای حسابداری و حسابرسی و ...
بخشی دیگری از دانش و معلوات مورد نیاز حسابداران، آشنایی با قوانین و مقررات کشوری است که در اجرای عملیات حسابداری ضروری هستند، شامل قوانین مالیاتهای مستقیم و ارزش افزوده، قوانین تجارت‌، کار و تأمین اجتماعی، قانون صدور چک و مقررات بانکی، دستورالعمل‌ها و شیوه‌ نامه‌های حرفه‌ای، و آئین نامه‌ها و بخشنامه‌های صادره در حوزه قوانین.

مهارت اجرای اصول حسابداری

اساسی‌ترین مهارت اجرایی یک حسابدار، توانایی صدور اسناد حسابداری، کار با نرم افزارهای حسابداری و Excel، محاسبات حقوق و دستمزد، تهیه صورتهای مالی اساسی و اظهارنامه مالیاتی، محاسبه بهای تمام شده کالای و ... است. برای توانمندی و تقویت این مهارت چاره‌ای جز کار آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری و انجام کار عملی نیست.

دقت بالا در کار

سروکار داشتن با انواع اسناد و اعداد و ارقام، احتمال خطا و اشتباه را در کار حسابداری بالا می برد. بنابرین از عوامل موثر برای موفقیت در کار حسابداری، داشتن نظم و تمرکز و دقت در کار است. بازنگری حسابهایی که با هم جور نیستند منجر به اتلاف وقت و انرژی می شود که گاهی موجب خستگی حسابدار و ایجاد اشتباهات بیشتر می شود. بنابرین تقویت مهارت های تمرکز و دقت از عواملی است که می تواند کار حسابداری را بی نقص و دلپذیر کند.

رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات مالی شرکت

یکی از مهمترین ویژگی های یک حسابدار،‌ توانایی فرد در حفظ اسرار شرکت و جلوگیری از افشای أمور مالی حتی در میان اعضای خود شرکت است. به عبارتی یک حسابدار، محرم اسرار مالی ِ شرکت و کسب و کار است. بنابرین اخلاق حرفه‌ای یک حسابدار ایجاب می کند که همواره توجه به این ویژگی را سرلوحه خود داشته باشد و تعهد به آن را در خود بپروراند.

تجربیات حسابداری

عواملی که پیشتر گفته شود، ویژگی‌های عمومی هستند که برای حضور در عرصه حسابداری در هر شرکت یا کسب و کاری مورد نیاز حسابداران است و بدون تردید بدون آنها ورود و فعالیت در عرصه حسابداری غیرممکن است. اما برای داشتن تجربه و سابقه خوب در زمینه کار حسابداری، بکارگیری همزمان دانش، معلومات و مهارت‌های پیشین، حیاتی و لازم است. تجربه، با داشتن پشتکار و تمرکز روی هدف، توجه به اشتباهات گذشته و درس گرفتن از آنها در طی زمان پدیدار می شود. بعد از این، تجربه است که چراغ راه یک حسابدار برای انجام اقدامات بزرگتر و کم اشتباه‌تر می شود.
 
برای به حداقل رساندن چالش های یک حسابدار تازه کار، چه راه حلی مناسب است؟

بهترین توصیه برای یک حسابدار تازه‌کار این است که با آگاهی بر نقاط ضعف و قوت خود،‌ در جهت کاهش و رفع نواقص خود، نسبت به آموزش مهارت های کاربردی حسابداری در یک مرکز تخصصی تربیت نیروی کار حسابداری اقدام نماید. مراکزی که به شکل تخصصی افراد را در زمینه حسابداری برای ورود به بازار کار آماده می کنند. بعنوان مثال برای یک دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار اقدام کند، یا شاید لازم باشد که تسلط بر استانداردهای حسابداری را بیاموزد و ... اما همچنین لازم است در سالهای اولیه کار،‌ با کار کردن در کنار یک مدیر حسابداری خبره و کارآزموده کسب تجربه کند تا بتواند هنگام مواجهه با چالش‌های حسابداری اقدام مناسب را انجام دهد؛ و از همه مهمتر اینکه در کار خود همواره پشتکار داشته باشد و از اشتباهات خود،‌ بهترین درس و تجربه را خلق کند.

با چالش های حسابداری آشنا شوید!
 
افراد زیادی در جامعه هستند که به انجام امور حسابداری علاقه‌مند هستند اما برای شروع یادگیری دچار سردرگمی و تردید هستند و نهایتا از این کار منصرف می‌شوند. از طرفی حسابدارانی هستند که تجربه و دانش کافی در شغل حسابداری ندارند یا به دنبال ارتقای حرفه خود هستند اما راه را نمیشناسند. برای این دسته افراد یک مسیر مشخص حرفه ای وجود دارد تا به این هدف خود دست یابند. آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته، یا به عبارتی یک آموزش حسابداری ویژه بازار کار که یک حسابدار تازه کار یا بی تجربه را کارآزموده می‌کند و یک حسابدار با تجربه را به موقعیت شغلی بالاتر هدایت می‌کند.

کار یک حسابدار چیست؟

فرد حسابدار کسی است که با ثبت و نگهداری داده‌های مالی، تمام امورات مالی شرکت از جمله محاسبه حقوق و دستمزد، تهیه گزارشات فصلی، ارسال لیست بیمه و ... را انجام می دهد. در یک قدم بالاتر، حسابدار خبره‌ای است که با ارائه گزارش صورت وضعیت مالی، تحلیل و ارزیابی عملکرد شرکت به مدیران کمک می کند تا برای آینده شرکت اهداف مناسب تعیین کنند. اما چالش حسابداری زمانی آغاز می شود که برخی حسابدارها یا بهتر بگوییم حسابدارهای تازه‌کار در انجام درست وظایف خود ناتوان هستند. به عبارتی به درستی نمی‌دانند که برای رفع مشکل چه کنند و یا برای ارتقاء فن و مهارت خود چه اقدامی باید انجام دهند.

مشکلات یک حسابدار تازه کار چیست؟

مانند هر شغل و حرفه دیگری شروع کار برای یک حسابدار، پر از اتفاقات جدید ناشناخته است. فرد حسابداری که به تازگی مشغول به کار شده با چالش های زیادی درگیر است. صرف داشتن مدرک حسابداری، نمی تواند یک فرد را حسابدار کند. کار با اعداد و ارقام، عواملی چون تنوع و پیچیدگی موضوعات، حجم زیاد کار، خستگی، کسالت، بی‌اطلاعی، بی‌دقتی و عملیات تکراری همگی احتمال اشتباه را افزایش می‌دهند.

یک حسابدار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

برای اینکه یک حسابدار در کارش موفق باشد نیازمند داشتن یک سری ویژگی هاست که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

•    دانش و معلومات حسابداری
•    مهارت اجرایی
•     دقت بالا در حین کار
•    رازداری
•    تجربه حسابداری

دانش و معلومات حسابداری

اوّلین گام برای ورود به عرصه حسابداری، داشتن دانش و آشنایی با مفاهیم بنیادی علم حسابداری است مانند آشنایی با مفاهیم نظری شامل تعاریف و مفروضات حسابداری، اصول حسابداری، میثاق های محدود کننده حسابداری، استانداردهای حسابداری و حسابرسی و ...
بخشی دیگری از دانش و معلومات مورد نیاز حسابداران، آشنایی با قوانین و مقررات کشوری است که در اجرای عملیات حسابداری ضروری هستند، شامل قوانین مالیاتهای مستقیم و ارزش افزوده، قوانین تجارت‌، کار و تأمین اجتماعی، قانون صدور چک و مقررات بانکی، دستورالعمل‌ها و شیوه‌ نامه‌های حرفه‌ای، و آئین نامه‌ها و بخشنامه‌های صادره در حوزه قوانین.

مهارت اجرای اصول حسابداری

اساسی‌ترین مهارت اجرایی یک حسابدار، توانایی صدور اسناد حسابداری، کار با نرم افزارهای حسابداری و Excel، محاسبات حقوق و دستمزد، تهیه صورتهای مالی اساسی و اظهارنامه مالیاتی، محاسبه بهای تمام شده کالای و ... است. برای توانمندی و تقویت این مهارت چاره‌ای جز کار آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری و انجام کار عملی نیست.

دقت بالا در کار

سروکار داشتن با انواع اسناد و اعداد و ارقام، احتمال خطا و اشتباه را در کار حسابداری بالا می برد. بنابراین از عوامل موثر برای موفقیت در کار حسابداری، داشتن نظم و تمرکز و دقت در کار است. بازنگری حسابهایی که با هم جور نیستند منجر به اتلاف وقت و انرژی می شود که گاهی موجب خستگی حسابدار و ایجاد اشتباهات بیشتر می شود. بنابراین تقویت مهارت های تمرکز و دقت از عواملی است که میتواند کار حسابداری را بی نقص و دلپذیر کند.

رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات مالی شرکت

یکی از مهمترین ویژگی های یک حسابدار،‌ توانایی فرد در حفظ اسرار شرکت و جلوگیری از افشای امور مالی حتی در میان اعضای خود شرکت است. به عبارتی یک حسابدار، محرم اسرار مالی ِ شرکت و کسب و کار است. بنابرین اخلاق حرفه‌ای یک حسابدار ایجاب می کند که همواره توجه به این ویژگی را سرلوحه خود داشته باشد و تعهد به آن را در خود بپروراند.

تجربیات حسابداری

عواملی که پیشتر گفته شود، ویژگی‌های عمومی هستند که برای حضور در عرصه حسابداری در هر شرکت یا کسب و کاری مورد نیاز حسابداران است و بدون تردید بدون آنها ورود و فعالیت در عرصه حسابداری غیرممکن است. اما برای داشتن تجربه و سابقه خوب در زمینه کار حسابداری، بکارگیری همزمان دانش، معلومات و مهارت‌های پیشین، حیاتی و لازم است. تجربه، با داشتن پشتکار و تمرکز روی هدف، توجه به اشتباهات گذشته و درس گرفتن از آنها در طی زمان پدیدار می شود. بعد از این، تجربه است که چراغ راه یک حسابدار برای انجام اقدامات بزرگتر و کم اشتباه‌تر می شود.

 
برای به حداقل رساندن چالش های یک حسابدار تازه کار، چه راه حلی مناسب است؟

بهترین توصیه برای یک حسابدار تازه‌کار این است که با آگاهی بر نقاط ضعف و قوت خود،‌ در جهت کاهش و رفع نواقص خود، نسبت به آموزش مهارت های کاربردی حسابداری در یک مرکز تخصصی تربیت نیروی کار حسابداری اقدام نماید. مراکزی که به شکل تخصصی افراد را در زمینه حسابداری برای ورود به بازار کار آماده می کنند. بعنوان مثال برای یک دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار اقدام کند، یا شاید لازم باشد که تسلط بر استانداردهای حسابداری را بیاموزد و ... اما همچنین لازم است در سالهای اولیه کار،‌ با کار کردن در کنار یک مدیر حسابداری خبره و کارآزموده کسب تجربه کند تا بتواند هنگام مواجهه با چالش‌های حسابداری اقدام مناسب را انجام دهد؛ و از همه مهمتر اینکه در کار خود همواره پشتکار داشته باشد و از اشتباهات خود،‌ بهترین درس و تجربه را خلق کند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • شنبه/ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400061309539
  • خبرنگار : 30054