ایسنا گزارش می دهد

با واکسن زره می پوشید؟

واکسن‌های مختلف سال هاست که بر علیه بیماری های واگیردار تولید می شود و نتیجه آن کنترل و مهار بیماری های واگیر شده است. ظهور ویروس کرونا بیماری واگیر دار عصر حاضر جهان را با معضل بزرگی روبرو کرد که دانشمندان را وادار به پیدا کردن راهی برای ایمنی مردم از این بیماری و تولید واکسن کرد.

واکسن کرونای شرکت فایزر، اولین واکسنی بود که توانست مجوز اضطراری برای استفاده را دریافت کند. بعد از آن شرکت‌های دیگری خبر از تولید واکسن خود دادند و نسبت به اخذ مجوز استفاده اضطراری از آن اقدام کردند.اما آنچه اهمیت موضوع را صدچندان می کند فرهنگسازی و ایجاد رغبت در بین مردم برای دریافت واکسن است.

یکی از شهروندان در ارومیه به ایسنا گفت: باتوجه به آمار کسانی که با وجود واکسیناسیون هم مبتلا به کرونا شدند تمایلی به واکسیناسیون ندارم. 

وی افزود: همچنان با ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی از خودم مراقبت می کنم. 

تصور مردم از واکسن کرونا چیز دیگری است

شهروند دیگری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه روزانه در دنیای خبر می شنویم که امار فوتی ها بسیار بالاست و مسئولان تشویق می کنند تا واکسن بزنیم، گفت: هرچند چند نفر از دوستانم با وجود واکسیناسیون مبتلا شدند اما از مرگ نجات پیدا کردند شاید اگر واکسنی نبود جان خود را از دست می دادند. 

وی ادامه داد: از چند نفر از دوستانم که در کشورهای مختلف اقامت دارند، شنیدم که همچنان با وجود تزریق واکسن اکثریت مردم، همچنان پروتکلها را رعایت می کنند اما در ایران و شهرمان، دیدگاه و تصور مردم از واکسیناسیون چیز دیگری است و از آن چیزی شبیه زره آهنین در ذهن خود متصور می شوند. 

این شهروند بیان کرد: بسیاری از آشنایان شنیدم علاقه ای به واکسیناسیون ندارند و بیشتر هم حالت تدافعی و مقاومت به خود می گیرند که واکسن نگیرند. 

واکسیناسیون کرونا هنوز در بین مردم جایگاهی ندارد

مرد ۶۰ ساله ای در گفت و گو با ایسنا با تاکید براینکه متاسفانه انجور که باید هنوز واکسیناسیون در بین مردم جایگاهی پیدا نکرده است که لازمه آن فرهنگسازی و اشنا کردن مردم با این مقوله است، دامه داد: من هر دو دوز واکسن را دریافت کردم اما طبق توصیه پزشکان همچنان باید پروتکلها را رعایت کنم اما در سطح شهر می بینم که مردم نه تنها علاقه ای ندارند بلکه حتی بدون توجه به شرایط موجود، بدون ماسک هستند و حتی مهمانی و دورهمی هایی هم تشکیل می دهند که جای تاسف دارد. 

برادرم اگر واکسن میزد شاید زنده بود

زنی ۶۵ ساله نیز به ایسنا گفت: واکسیناسیون بسیار مهم است چراکه اگر برادرم هم مقاومت نمی کرد و برای دریافت واکسن مراجعه میکرد الان زنده بود. 

وی گفت: اطلاع رسانی کم است کاش بجای اخبار ناامید کننده بیشتر به فکر فرهنگسازی برای تشویق مردم برای دریافت دوز واکسن باشند.متاسفانه از اطرافیان که همسن وسالم هستند شنیدم که بسیاری واکسن نگرفتند و مقاومت می کنند. عده ای از عوارض می ترسند عده ای گوش به حرف شایعات می دهند و از عدم تاثیرگذاری واکسن حرف می زنند.

بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است

جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در گفت و گوبا ایسنا با اشاره به انجام واکسیناسیون گروههای هدف در استان باتاکید براینکه بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است، گفت: کلیه واکسنهای کرونا در ابتدای تزریق ممکن هست عوارضی مثل سردرد، بدن درد، تب ، لرز، تهوع و استفراغ وجود داشته باشد که طبیعی هست که طی یکی دو روز برطرف می شود.

وی انجام واکسیناسیون را یکی از بهترین راههای جلوگیری از بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: کسانی که قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده اند با تزریق اولین دوز واکسن کرونا بعلت وجود آنتی بادی ، ایمنی زیادی در بدنشان ایجاد می شود.

واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست

دکتر هاله آیت‌الهی، دانشیار تمام وقت دانشگاه علوم پزشکی استان،دوم شهریور در آیین اغاز ولکسیناسیون مادران باردار استان علیه کرونا عنوان کرد: زمان انجام واکسیناسیون در بارداری به دلیل حفظ ایمنی بیشتر، ترجیحاً بعد از هفته دوازدهم بارداری انجام می‌شود.

وی افزود: نوع واکسن تزریقی بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، واکسن سینوفارم بوده که دارای ویروس غیرفعال است.

آیت‌الهی ادامه داد: واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کرونا برای زنان باردار و اعضای خانواده الزامی است.

وی اظهار کرد: زنان باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کرونا، باید با اطلاع رسانی به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی یا مراکز درمانی، برای اخذ راهنمایی‌های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت اقدام کنند.

دکتر آیت‌الهی گفت: در ابتدای آغاز واکسیناسیون ، زنان باردار بالای ۳۵ سال و دارای بیماری زمینه ای علیه بیماری کرونا واکسینه خواهند شد. 

به گزارش ایسنا، آمارها رشد فزاینده مبتلایان و مرگ و.میر ناشی از کرونا را هرروز گوشزد می کنند اما مردم همچنان برسر دو راهی هستند.

انتها پیام

  • یکشنبه/ ۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1400060704763
  • خبرنگار :