به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در آیین تحویل مسند وزارت علوم در جمع خبرنگاران به مهمترین اولویت خود در وزارت علوم اشاره کرد وگفت: اولین نکته ای که ما در وزارت علوم باید به آن توجه کنیم این است که آینده سازان و آینده داران کشور تحت مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور قرار دارند و اعضای هیأت علمی باید بدانند در کلاس آن ها دانشمندان، اندیشمندان، متفکران، روسای جمهور، وکیلان، هنرمندان، ورزشکاران و همه بزرگان آینده کشور حضور دارند ؛پس اول باید قدر سرمایه هایی که در وزارت علوم با آن سروکار داریم، بدانیم و تلاش کنیم که آن ها قدر بینند و بر صدر بنشینند.
وی در ادامه تأکید کرد: نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که آموزش پژوهش محور را سرلوحه کار خود در آموزش عالی قرار دهیم و پژوهش ما نیز آموزش محور باشد؛ یعنی در پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری باید شیوه پژوهش به دانشجویان آموزش داده شود و تلاش مان را خواهیم کرد تا نقش دانشگاه ها در مدیریت جامعه بیشتر بوده و اثرگذاری بالاتری داشته باشد و مردم ما احساس کنند که نقش دانشگاه ها در پیشرفت کشور جدی است.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: برنامه مدونی که در وزارت علوم خواهم داشت و جزو اهداف من می باشد این است که تحقیقات را در دانشگاه ها کاربردی کنیم. همان طور که می دانیم تحقیقات به سه دسته "بنیادی"،" کاربردی" و "بنیادی ، کاربردی و توسعه ای "تقسیم می شوند که در حال حاضر بیشتر برای تحقیقات بنیادی برنامه ریزی شده است و نظام سنجشی و انگیزشی تدوین شده است، اما من تلاش خواهم کرد که ضمن حفظ موقعیت و جایگاه علمی کشور که رتبه اول رشد علمی در منطقه را داریم که در نتیجه تحقیقات بنیادی به دست آمده است؛ نهایت تلاش خود را خواهم کرد که سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنم که تحقیقات کاربردی بروز و ظهور بیشتری داشته باشد و بخش قابل توجهی از پتانسیل های تحقیقاتی کشور به این سمت سوق پیدا کند.
دکتر زلفی گل به برنامه وزارت علوم در خصوص توسعه آموزش عدالت محور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وزارت علوم در دوره مدیریت قبلی برای دوران پساکرونا مطالعات خوبی را انجام داده است و ما از این مطالعات استفاده خواهیم کرد اما با باز شدن دانشگاه ها سعی خواهیم کرد از تجربه دوران کرونا در زمینه آموزش استفاده کنیم. مثلا وقتی اساتید ما در کلاس تدریس می کنند ما سیستم انگیزشی، سنجشی و ترغیبی راه اندازی خواهیم کرد که اساتید به صورت آنلاین و مجازی هم برنامه ای برای دانشجویانی که در کلاس حضوری حاضر نبودند، استفاده کنند. بنابراین از تجربیات دوره کرونا به عنوان بسته تکمیلی در جهت تقویت آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: ما می توانیم با استفاده از تجربیات دوره کرونا و آموزش مجازی برای حضور مجازی در سمینارها، همایش ها و نشست های علمی استفاده کنیم و از افراد به صورت مجازی در این برنامه های مجازی حضور پیدا کنند و در راستای دیپلماسی علمی نیز می توانیم از دانشمندان بین المللی به صورت مجازی در برنامه ها دعوت به عمل بیاوریم. بنابراین ما بخشی از آموزش مجازی که منجر به تقویت آموزش عدالت محور شده است را با یک سیستم انگیزشی استفاده خواهیم کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از فوری ترین برنامه هایی که از ابتدا در آموزش عالی انجام خواهم داد اینکه علی رغم اینکه دانشگاه های ما مستقل هستند و مجلس شورای اسلامی به آن ها اجازه داده است که هیأت امنا داشته باشند و هر دانشگاهی براساس قوانین و مقررات خود و با توجه به سلیقه ای که دارد و همچنین با تکیه بر شرایط و مزیت های نسبی، قوانین و مقررات خاص خود را پیاده کند، اما نقش نظارتی هیأت های امنا در دانشگاه ها مغفول مانده است.لذا سعی می کنم در اولین فرصت این نقش را اصلاح کنم و از این پتانسیل برای بهره وری علوم آموزش و پژوهش استفاده کنم.
انتهای پیام