معاون آموزش و پرورش مطرح کرد

افت ۵۰ درصدی کیفیت تحصیل در آموزش مجازی/ آیا مدارس حضوری می‌شود؟

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: آموزش مجازی در بهترین حالت از صد در صد حدود ۵۰ درصد کیفیت دارد و این کاهش کیفیت دلایل متعددی دارد، اما در آموزش مجازی زحمت معلمان بسیار بیش‌تر از آموزش حضوری بود، سه سناریو برای بازگشایی مدارس تعریف شده است.

فیروز عسگری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا آموزش مجازی به اجبار در دستور کار مدارس جهان قرار گرفت، اظهار کرد: آموزش حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دانش‌آموز تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت، در برخی مناطق جهان مدارس بازگشایی شد و در برخی کشورها نیز هم‌چنان آموزش مجازی در دستور کار قرار دارد.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه آموزش مجازی آسیب‌های بالایی دارد، عنوان کرد: از ابتدا در تلاش بودیم که آسیب‌ها به حداقل برسید، امیدواریم با بهبود شرایط کرونایی در سال تحصیلی جدید آموزش در مدارس حضوری شود.

وی با بیان اینکه حضوری شدن آموزش در مدارس  تنها با تصمیم ستاد ملی کرونا امکانپذیر است، عنوان کرد: آموزش و پرورش در این حوزه به تنهایی تصمیم‌گیری نمی‌کند، اما سه سناریوی آموزش کاملا مجازی، آموزش ترکیبی و آموزش حضوری برای سال تحصیلی جدید تدوین شده و برای هر کدام از این سناریوها آمادگی لازم وجود دارد.

عسگری افزود: اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که مجبور شویم آموزش را به‌صورت کاملا مجازی در سال تحصیلی جدید ادامه دهیم، نقاط ضعف و قوت این نوع آموزش احصا شده است تا بتوانیم در حد توان نقاط ضعف را برطرف کنیم، اما باوجود تمامی تلاش‌ها امکان برطرف شدن تمامی ضعف‌ها وجود ندارد، در آموزش مجازی هوش اجتماعی بچه‌ها به دلیل در خانه ماندن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، همچنین این قشر از بسیاری از موارد  مانند آموزش رو در رو، تخلیه انرژی، دوستی با همسالان و .. را در این شرایط از دست می‌دهند.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبق وعده‌ها با واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌شود مدارس در سال تحصیلی جدید  بازگشایی شوند، گفت: اما قطعا در صورت بازگشایی مدارس، کلاس‌های درس با تراکم ۱۰۰ درصد تشکیل نمی‌شود و آموزش ترکیبی خواهد بود.

آموزش ترکیبی چیست؟

وی توضیح داد: در آموز ش ترکیبی دانش‌آموزان برای حضور در مدارس تقسیم‌بندی می‌شوند، مثلا از یک کلاس ۳۰ نفره حدود ۱۵ نفر در یک روز آموزش را به‌صورت حضوری و ۱۵ نفر به‌صورت غیرحضوری دریافت می‌کنند، یعنی ساعات حضور دانش‌آموز در مدارس نصف خواهد شد و ساعاتی که دانش‌آموز در مدرسه حضور ندارد از طریق آموزش مجازی جبران می‌شود.

عسگری ادامه داد: تلاش می‌شود در آموزش ترکیبی آموزش دروس به‌صورت غیرحضوری و انجام تکالیف و رفع اشکال به‌صورت حضوری باشد.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: آموزش مجازی در بهترین حالت از صد در صد حدود ۵۰ درصد کیفیت دارد و این کاهش کیفیت دلایل متعددی دارد، اما در آموزش مجازی زحمت معلمان بسیار بیش‌تر از آموزش حضوری بود، کیفیت تحصیلی در آموزش مجازی افت کرده است و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این مسئله شود.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش مجازی بیش‌ترین ضربه به دانش‌آموزان دوره ابتدایی به‌ویژه پایه اول و دوم وارد شد، عنوان کرد: هوش اجتماعی دانش‌آموز با حضور در مدرسه و اجتماع تقویت می‌شود، همچنین در محیط مدرسه نظم‌مندی را فرا می‌گیرد، در ایام کرونا روح و روان دانش‌آموزان بشدت تحت تاثیر قرار گرفت.

عسگری با اشاره به اینکه برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت گرفته است، توضیح کرد: گروه‌های جهادی به‌همین منظور در مناطق مختلف در حال فعالیت هستند، مدارس خاص نیز در حال جبران این عقب‌ماندگی بود و مدارس عادی نیز به این سمت حرکت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400060302051
  • خبرنگار :