تویسرکان نیازمند تدوین یک سند چشم‌انداز فرهنگی است

در حالی‌که شهرستان تویسرکان از ظرفیت‌ها و نیروهای مستعد فرهنگی بالایی برخوردار است احساس می‌شود مجموعه فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در آن باید به صورت هدفمند از یک سند چشم‌انداز مدون برخوردار باشند تا شاهد به حداقل رساندن موازی‌کاری و پراکنده کاری و کاهش دایره اثرگذاری آنها نباشیم.

به گزارش ایسنا، گرچه این روزها دغدغه بخش زیادی از جامعه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی است اما مشکلات در بخش‌های مختلف نباید اهمیت مقوله فرهنگ و فرهنگ‌سازی را در نظر ما به حاشیه برانند و کمرنگ کنند.

فقر فرهنگی به نوعی ریشه فقر عمومی در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و رابطه در هم تنیده شده مقوله فرهنگ و اقتصاد و معیشت مردم را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت و انکار کرد.

شهرستان تویسرکان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متنوع و بسیاری در زمینه فعالیت‌های فرهنگی برخوردار است و وجود نخبگان، اندیشمندان و نیروهای مستعد فرهنگی یکی از بزرگترین داشته‌های این شهرستان به حساب می‌آید.

در این میان اما نبود یک نقشه راه و سند چشم انداز مشخص و هدفمند موجب شده تا شاهد موازی کاری و پراکنده کاری‌هایی در حوزه فرهنگ شهرستان باشیم که دایره اثرگذاری این فعالیت‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی که به‌طور ذاتی و بر اساس قانون به نوعی متولی امور فرهنگی و یا مرتبط به این امور هستند باید علاوه بر تدوین یک برنامه جامع فرهنگی، ارکان اصلی و پیشرو و سامان بخش به فعالیت‌های فرهنگی باشند نه آنکه در ابتدایی‌ترین وظایف ذاتی و قانونی خود منتظر تذکرها و بیدارباش‌های بیرونی باشند.

از تلاش و فعالیت‌های اثر بخش نهادهای فرهنگی تویسرکان در بسیاری از ایام سال نمی‌توان به راحتی عبور کرد و به‌طور قطع زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده و می‌شود اما این موضوع که بخشی از مناسبت‌های بسیار مهم فرهنگی نیز با غفلت و کم توجهی برخی از نهادهای مرتبط شهرستانی روبه رو شده را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

امروز در شرایطی که نظام سلطه جهانی و ابرقدرت‌های دنیا برای خود امپراطوری رسانه‌ای تشکیل داده و دنیا را آنگونه که دوست دارند برای مردم جهان ترسیم می‌کنند، فعالیت هدفمند، سازنده و روشنگرانه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نه یک کار تشریفاتی و گاه به گاه بلکه یک وظیفه و رسالت برای دستگاه‌های مختلف فرهنگی و فعالان فضای مجازی است.

فعالیت بالنده و رشد دهنده فرهنگی و فرهنگ‌ساز در فضای مجازی و رسانه‌ها تنها یک رسالت فرهنگی و دینی نیست بلکه یک وظیفه ملی و تمدنی است که متأسفانه گویا برخی از مسئولان در عصری که از ایستگاه انفجار اطلاعات هم عبور کردیم، هنوز به اهمیت آن پی نبرده‌اند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400060100313
  • خبرنگار :