دکتر محمدعلی زلفی گل در گفت و گو با ایسنا، به سیاست ها و شاخص های انتخاب روسای دانشگاه ها در صورت کسب رای اعتماد اشاره کرد و اظهار کرد: در این رابطه ابتدا شاخص های روسای دانشگاه ها را معرفی خواهیم کرد و بر اساس آن افراد حائز شرایط مشخص می شوند و سپس برنامه چهار ساله از هر یک از این افراد متقاضی اخذ شده و پس از ارائه در کمیته انتصابات و تطبیق با برنامه راهبردی دانشگاه، برنامه های وزارت علوم و اسناد بالادستی کشور، گزینه شایسته تر انتخاب خواهد شد.
وی در خصوص برنامه وزارت علوم برای نحوه آموزش دانشجویان در سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات، به یکباره روند تبدیل فضای آموزش سنتی به سمت آموزش مجازی با شتاب بیشتری دنبال شد.البته در ابتدا به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای مناسب، مشکلاتی به وجود آمد. اما تجربه اندک در زمینه فناوری و آموزش الکترونیکی، پشتیبانی نامناسب و خستگی فراگیر در حین دوره آموزش الکترونیکی از جمله مشکلات آموزش مجازی است که دانشجویان بر آنها تأکید دارند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، خاطرنشان کرد: در خصوص تداوم آموزش مجازی دانشجویان نظرات مختلفی بین دانشجویان و استادان دانشگاه وجود دارد که نیازمند یک رویکرد آسیبشناسانه است و باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد البته باید توسعه زیر ساخت های دانشگاه ها در اولویت قرار گیرد و زمینه های لازم جهت بهره مندی تمام دانشجویان در کشور از فضای مجازی صورت پذیرد که تحقق این امر نیازمند تصمیم گیری و همراهی سایر سازمانها و دستگاههای دیگر نیز می باشد.
وی با بیان اینکه اگر واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا مهرماه تکمیل شود این دانشجویان می توانند از فضای آزمایشگاهی بیشتری بهره مند شوند، در خصوص آموزش دانشجویان جدید الورود گفت: برای حضور نو دانشجویان و عموما دانشجویان دوره کارشناسی و دانشجویانی که باید از محیط ازمایشگاهی بهره مند شوند باید اقدام عملیاتی صورت پذیرد و این افراد باید واکسینه شوند تا روند حضور دانشجویان در دانشگاهها تسریع شود؛ دراین خصوص پیگیری این موضوع در ستاد وزارت علوم از اولویت های بنده خواهد بود و ستاد مدیریت کرونا متمرکز در وزارت علوم با حضور معاونین و اساتید برجسته و مرتبط را تشکیل خواهم داد.
زلفی گل در پاسخ به سؤال ایسنا در خصوص سیاست های وزارت علوم دولت سیزدهم در زمینه "کنکور" و فرجام پرونده "حذف کنکور" در دوره وزارت وی ،افزود: درخصوص کنکور، هم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم قانون مجلس باید مد نظر قرار بگیرد و در تمام جوانب کار بررسی کارشناسی شود،در این زمینه اصلاحاتی نیاز دارد که با هماهنگی آنها را پیگیری خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص سیاست خود در رابطه با فعالیتهای تشکلهای دانشجویی به ویژه فعالیتهای سیاسی دانشجویان نیز گفت: دانشگاه، محملی برای فعالیت های مختلف دانشجویان به منظور رشد علمی و آگاهی های اجتماعی آنها است که همه این موارد در قوانین و مقررات پیش بینی شده است. وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجری مقررات وضع شده برای رشد و تعالی دانشجویان است. براین اساس تمامی تلاش خود را در جهت ایحاد فضای مناسب برای ارایه دیدگاه ها در چارچوب تعریف شده با استفاده از مکانیزم های طراحی شده به کار خواهم بست. چرا که معتقدم فضای مباحثات دانشجویی بستر مناسبی برای ارایه دیدگاههای سازنده در جهت رشد و تعالی یک دانشگاه خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: مطابق سند دانشگاه اسلامی و اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، ما باید ضریب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان در فعالیت های دانشگاه، اعم از زیست بوم دانش بنیان و نوآوری، فعالیت های فرهنگی و سیاسی در چارچوب مبانی و ضوابط را افزایش دهیم. زیرا معتقدیم این مشارکت به دانشجو اجازه می دهد وقتی از دانشگاه خارج شد آماده فعالیت های جمعی حرفه ای باشد و سبک زندگی تعاملی را انتخاب کند. دوران دانشجویی و حضور موثر در تشکل های سیاسی، کانون های فرهگی، انجمن های علمی و کانون های صنفی بستر مناسبی برای ازمون و خطا و کسب تجربه برای حضوری موثر در مدیریت اجرایی آینده کشور است به عبارت دیگر بها دادن به این تشکل ها سرمایه گذاری برای آینده است.
زلفی گل در پاسخ به این سؤال که آیا موافق اجرای طرح ساماندهی مراکز و موسسات آموزش عالی است؟ گفت: ویژگی های آمایشی و تنوع کارکردهای دانشگاه های مختلف، ضرورت به رسمیت شناختن دانشگاه های متنوع با الگوهای ارزیابی و فعالیت متفاوت را ایجاب نموده است. ایجاد سازوکارهای متفاوت مانند تطبیق آئین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی، جذب دانشجو و عضو هیات علمی متنوع با توجه به نوع و کارکرد دانشگاه منجر به ارتقاء ماموریت گرایی و اثربخشی دانشگاه می شود. بدین جهت نیاز است انواع دانشگاه ها با ویژگی ها و کارکردهای متفاوت در عرصه های مختلف شناسایی شوند و سازوکارهای مدیریتی و ارزیابی متفاوت برای آنها اجرا شود. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه دارای ۹ بند است که با هماهنگی مجلس شورای اسلامی اجرا خواهد شد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه، از جمله دلایل عدم همگرایی فعالیت های دانشگاه ها در کشور، جهت تحقق ماموریت ها، حل مسائل ملی و نقشه جامع علمی کشور را می توان نبود یک الگوی یکپارچه مدیریتی در دانشگاه ها و به طور کلی نظام آموزش عالی کشور دانست، خاطرنشان کرد: ابزارها و زیر نظام های مهمی همچون جذب و ارتقاء اعضای هیات علمی، جذب دانشجویان، تعریف رشته ها و سرفصل محتوایی آنها، سازوکارهای پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، اجتماعی و دینی، شیوه های نوین آموزشی به مثابه اجزای یک بدنه واحد هستند و در صورتی می توانند کارآمد و پیش برنده امور باشند که در قالب یک الگوی مدیریتی با محتوای حکمتی، بهره ور و همراه با الگوسازی در سطوح شخصیت فردی، اجتماعی، نهادی و به طور کلی در تراز انقلاب اسلامی باشند. توجه به استقلال و مشی تحول زایی دانشگاه ها، کرامت دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان باید از محورهای این الگو باشد.
زلفی گل در پایان تاکید کرد: در طول ۴ دهه پس از شکل گیری انقلاب اسلامی و علی رغم تلاش های متعددی که انجام شده، اما نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه ها به صورت کامل از الگوی تراز اشاره شده برخوردار نیستند. در شرایط کنونی و با شکل گیری دولت قوی آیت الله رئیسی باید این الگو نهایی شده و در نظام آموزش عالی کشور تحقق یابد.در این زمینه اولویت گرایی دانشگاهها ازجمله مواردی است که در قالب استقلال دانشگاهها در تدوین برنامه راهبردی آنها تعریف، تصویب و اجرا خواهد شد .یقینا دانشگاهها نیز مختار هستند که در راستای مرجعیت و دیپلماسی علمی در چارچوب علمی قوانین بالا دستی نظام مستقلا تصمیم بگیرند.
انتهای پیام