شورای شهر و شهرداری همدان با شعارهایشان گردشگری را نابود کردند

یک فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه شورای پنجم شهر تفکرات گردشگری را رونق داد و در این حوزه تأثیرگذار بود، افزود: اما شورای پنجم و شهرداری با شعارهایشان گردشگری را نابود کردند و برنامه‌ای برای آن نداشتند.

محمد سوزنچی در نشست تخصصی "گردشگری در کرونا و پساکرونا" که در دفتر ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۹ گردشگری رتبه سوم جهان را کسب کرد و می‌خواهد در سال ۲۰۲۵ رتبه اول جهان شود، افزود: کرونا ضربه‌ بزرگی به گردشگری زد و در سال ۲۰۲۱، ۷۲ درصد گردشگران را کاهش داد و به عبارتی این صنعت نابود شد.
 
وی با بیان اینکه سهم ما در گردشگری جهانی هیچ است، ادامه داد: گردشگری صنعتی است که برنامه خود را دارد و هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، راهنمایان و گردشگران اجزای این صنعت هستند، در کشور بعضی از این صنایع بزرگ دیده می‌شوند و بعضی اصلا دیده نمی‌شوند و راهنمایان گردشگری دیده نشده‌های این صنعت هستند.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: در شعارها گفته می‌شود راهنمایان سردمدار گردشگری هستند اما در اصل سهمی از گردشگری ندارند و در دوران کرونا تنها تسهیلاتی به این قشر داده شد که زنده بمانند.

سوزنچی تصریح کرد: سازمان جهانی برنامه خود را برای راهنمایان گردشگری، صنعت رستوران‌داری و هتل‌داری اعلام کرد و بیش از ۱۵۰۰ برنامه آموزشی تدوین شد که در کشور مورد استفاده قرار نگرفت‌.
 
وی با بیان اینکه کرونا کار بزرگ و ارزشمندی کرد که در تاریخ بشریت نمی‌شد به این سرعت انجام شود، گفت: این بیماری گردشگری آماتور و حرفه‌ای را تعریف کرد، در این مدت صنعت گردشگری در برخی از کشورها مثل ترکیه احیاء شد چراکه گردشگری حرفه‌ای را تعریف کرده بود اما این اتفاق در کشور و استان ما نیفتاد و دولت، شهرداری و شورای شهر هم برنامه‌ای برای آن نداشت.

سوزنچی در تعریف گردشگری حرفه‌ای بیان کرد: گردشگری حرفه‌ای مسیر محور، تور محور و برنامه محور است، این گردشگر دنبال مقصد جدید است و سفر نیز برای کسب تجربه ملموس برای گردشگر به شمار می‌رود.
 
به عقیده وی مالزی با اینکه در زمینه کرونا با بحران مواجه بود اما گردشگری داخلی‌اش را فعال کرد چراکه برای گردشگری برنامه‌ریزی کرد و زیرساخت فراهم کرد و فقط شعارهای بزرگ و جذاب نداد.
 
وی با بیان اینکه شورای پنجم شهر تفکرات گردشگری را رونق داد و در این حوزه تأثیرگذار بود، افزود: اما شورای پنجم و شهرداری با شعارهایشان گردشگری را نابود کردند و برنامه‌ای برای آن نداشتند، گردشگری باید در تفکرات مدیران استان اجباری شود و مدیران موظف شوند دوره گردشگری را بگذرانند.

سوزنچی افزود: همدان امکان اینکه موزه بزرگی از موضوعات مختلف باشد را دارد و شورا و شهرداری می‌توانستند چندین موزه شخصی بزرگ راه‌اندازی کنند، به عنوان مثال در شهر موزه‌های شخصی بسیاری وجود دارد که افراد نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در همدان اقوام مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند، یادآور شد: بومگردی‌های فعال جذاب که متنهی به سفر بشود را در شهر نداریم، همچنین معرفی روستاها و ناشناخته‌های روستایی نیز انجام نشد.

به گفته سوزنچی برزگترین مشکل گردشگری در کشور و  همدان این است که پدر سالارهایی داریم که آنها مشخص می‌کنند باید چه کاری انجام دهیم و متأسفانه پذیرش مشاوره هم ندارند و در بسیاری از موارد مسیرهای درستی را نشان نمی‌دهند.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: به عنوان مثال قطار به همدان آمد اما بهره‌برداری از آن برای گردشگری نشد و این در حالی است که می‌توانستیم ارتباط بین تهران و همدان را با قطار به بهترین وجه انجام دهیم.

وی اظهار کرد: طبق تحقیقات پس از عادی شدن کرونا، گردشگری به سرعت آسیب‌های خود را جبران می‌کند اما این ترس وجود دارد که در آن زمان هم ما سهمی نداشته باشیم در حالیکه استان‌های دیگر سهم خواهی می‌کنند و ما هنوز کاری نکرده‌ایم‌.

سوزنچی با اشاره به اینکه همدان می‌تواند از کوریدور بودن استفاده کند، مطرح کرد: گردشگری باید در تفکرات مدیران اجباری شود و مدیران موظف شوند دوره گردشگری را بگذرانند.

به عقیده این فعال گردشگری راهنمایان گردشگری به راحتی می‌توانند مدت زمان اقامت گردشگر را افزایش دهند، گردشگری را پایدار کنند و فروش محصولات را افزایش دهند.

وی در پایان با بیان اینکه متقاضی گردشگر هوشمند هستیم، گفت: گردشگر هوشمند کسی است که با برنامه سفر می‌کند، هیچ آسیبی به شهر نمی‌زند و منافعی هم برای شهر دارد و اگر در دوران کرونا به این سمت و سو  نرویم در آینده آسیب‌های زیادی می‌بینم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400052416845
  • خبرنگار :