استاندار:

۱۸۸کیلومتر بزرگراه در دو سال گذشته در سیستان وبلوچستان ساخته شده است

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: ۱۷۷ کیلومتر بزرگراه تا قبل از دولت یازدهم و دوازدهم در استان وجود داشت که هم‌اینک به حدود ۴۱۸ کیلومتر رسیده که ۱۸۸ کیلومتر آن تنها در سال ۹۸ و ۹۹ ساخته شده است.

به گزارش ایسنا احمد علی موهبتی ۲۰ مردادماه در نشست کمیسیون هماهنگی بانک‌های سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه یک پدیده چند وجهی است و حتما با انجام اقدامات عمرانی بستری برای آن فراهم می‌شود اظهارکرد: نقش بانک‌ها در این توسعه بی‌بدیلی است و جذابیت نخست برای سرمایه‌گذاری در استان را این بانک‌ها می‌توانند ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات عمرانی سیستان و بلوچستان نسبت به شرایط سخت کشور مثل درگیری بیش از ۱۸ ماه با کرونا و سه سال درگیری با تحریم قابل قبول بوده است افزود: در این استان به همت تمام مدیران دولتی، بخش‌های خصوصی و دولتی، مجموعه قوای سه گانه کشور و توجه رهبر معظم انقلاب اتفاقات مبارکی رقم خورد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حوزه اعتبارات سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالاترین رشد اعتباری بین استان‌های کشور را این استان داشت ولی رتبه نخست نبود و خوزستان به جهت پنج میلیون جمعیت و نفت و گازی که داشت رتبه اول را به خود اختصاص داده بود اما در سال ۱۴۰۰ با اقداماتی که انجام شد ما رتبه نخست بودجه استانی کشور را بدست آوردیم و رشد بودجه‌ای این استان از ۷۵ درصد به ۶۰۰ درصد رسید که این خیلی عدد خوبی است که  می‌تواند حتما اثرگذاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان با همت و انجام اقدامات گوناگون در بین استان‌های کشور سوم بود که نشان از شکل‌گیری اقدامات خوب اقتصادی در استان بوده است تصریح کرد:  نرخ بیکاری در  پاییز ۹۸ از ۱۷ درصد به  ۹.۷ درصد در پاییز ۹۹  رسید که این نشان از یک اتفاق مبارک در  منطقه است.

موهبتی با بیان اینکه به همت بانک‌ها و تلاش‌هایی که انجام شد و همچنین با راه‌اندازی کارخانه‌ها و مجموعه‌های تعطیل چه در حوزه معدنی و صنعتی که نمونه بارز آن در حوزه صنعتی بافت بلوچ بود اثراتی در حوزه اقتصادی رخ داد افزود: در این راستا  توانستیم  مجوزهایی از کشور بگیریم و موانع انسدادی که وجود داشت رفع کنیم مثلاً کشت پنبه که ممنوعیت ۵۰ سال داشت برداشته و حدود ۴۰۰ مجوز مرغداری به استان داده شد.

وی ادامه داد: در این راستا مجوزهای بسیار خوبی گرفته شد که یکی از این اقدامات تعهدات ارزی پیله‌وران بود که رفع ممنوعیت شد و اقدامات بسیار خوبی در این  زمینه صورت گرفت.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۳۰۰ روستای اینترنت دار استان تا قبل از دولت به سه هزار روستا افزایش یافت تصریح کرد: در بخش مهم ترانزیت و تجارت استان بانک‌ها می‌توانند نقشی مهمی  ایفا کنند ولی زیرساخت لازم برای این توسعه مباحثی است که باید به آن توجه می‌شد.

وی ادامه داد: از جمله این زیر ساخت‌ها برای توسعه تجارت، توسعه بندر شیهد بهشتی، بخش راه‌آهن و بزرگراه، مرزهای رسمی و بازارچه‌ها بود که در این زمینه راه‌آهن از سال ۹۳ تاکنون ۲هزارو ۹۵۰میلیارد تومان تزریق اعتبار شده که نشان می‌دهد سیستان و بلوچستان یک جهش بی‌بدیل داشته است.

موهبتی بیان کرد: ۶۵‌ کارگاه فعال راه‌سازی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ۲۵ کارگاه آن در حوزه بزرگراهی بوده و ۴۰۰۰ نفر در آن مشغول بکارند همچنین ۲۶۰۰ ماشین آلات سنگین در آن فعالیت می‌کنند.

وی اظهارکرد: یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه توجه به نیروی انسانی است که در این راستا پارسال ۱۰ درصد کلاس‌های درس در آموزش و پرورش مربوط به  سیستان و بلوچستان بود و ۱۹ درصد استخدامی‌های  این وزارتخانه در این استان اتفاق افتاد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حوزه پارک علم و فناوری جزو پنج استان برتر در کشور هستیم گفت: طرح ۴۶ هزار هکتاری نیز به نتیجه رسید و سال زراعی گذشته فقط در منطقه سیستان  حدود ۲۰۰ هزار تن تولید وجود داشت.

وی با شاره به اینکه در شهر ز اهدان مجموعه آسفالتی که در سال ۹۹انجام شد حدود چهارو نیم میلیون متر مربع بود افزود: همه این اقدامات اگر منتج به تولید فکر، اندیشه، کالا و خدمات نشود  قطعا مفید نیست ولی نقش‌آفرینی مردم، ملت و مجموعه بخش خصوصی بسیار در این زمینه‌ها  حائز اهمیت است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400052014792
  • خبرنگار :