محمد حسینزاده در نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» که عصر امروز، ۲۸ تیر ماه، در کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ایده رمان «دختر مو شرابی» از روایت صفحه آخر کتاب که اشاره به سیویکمین نامه امام علی(ع) به فرزند خود دارد، به ذهنم آمد که فرمود «پسرم درست است که من به اندازه پیشینیان عمر نکردم اما در کردار آنها نظر افکندم؛ در اخبارشان اندیشیدم و در آثارشان سیر کردم تا آنجا که گویا یکی از آنان شدهام بلکه با مطالعه تاریخ آنان گویا از اول تا پایان عمرشان با آنان بودهام».
وی با اشاره به اینکه شناخت تاریخ کشور در بین جوانان بسیار کم است، افزود: به مدارس بسیاری رفتم و با دانشآموزان گفتوگو کردم و به نتیجه رسیدم که خلا جدی در شناخت تاریخ معاصر کشورمان وجود دارد. در حالی که آنقدر قهرمان در تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان وجود دارد که یکی از این قهرمانها را اگر هالیوود داشت، آن را در بوق و کرنا میکرد اما ما از وفور نعمت سراغ غاز همسایه میرویم. در کشور ما فقدان قصه وجود دارد و نوجوان و جوان ما برای آشنایی با تاریخ با افتخار این کشور باید قصه بشنود. تاریخ برای خیلی از افراد شاید خشک باشد اما وقتی تبدیل به قصه شود، برای مخاطب جذابیت ایجاد میکند.
نویسنده کتاب «دختر مو شرابی» با اشاره به حساسیتها و شوخیهایی که بابت اسم این کتاب با او مطرح شده، تصریح کرد: در رابطه با «دختر مو شرابی» که خیلی از افراد به اسم آن حساسیت نشان دادند، یک دختر ایرانی است که به کشورش علاقه دارد و شاید ظاهرش متفاوت باشد اما میفهمد که عزت، آرامش و امنیت او توسط مدافعان حرم شکل گرفته است و در طول تاریخ هزاران قهرمان داشتیم که برای عزت کشور و حفظ تمامیت ارضی و اعتقادی تلاش کردند.
حسینزاده با بیان اینکه با دیدگاه ژورنالیستی به سراغ نوشتن این کتاب آمده اما دیدگاهش تغییر کرده است، عنوان کرد: سابقه کار من سالها یادداشتنویسی در روزنامهها و سایتهای خبری بوده است. اکنون که به نسخه اولیهای که از «دختر مو شرابی» نوشتم مراجعه میکنم، متوجه میشوم که یک نسخه کاملا ژورنالیستی بوده است. یک یادداشت بلند سیاسی که باعث شد افرادی که آن موقع آن را مطالعه کردند، من را تشویق کنند اما ایراداتی بگیرند که من را با دنیای قصه بیشتر آشنا کرد. مستقیم و غیرمستقیم در رابطه با نوشتن «دختر مو شرابی» از استاد سعید تشکری کمک گرفتم و ایشان حق استادی بر گردن من دارند و باید از ایشان تقدیر و تشکر کنم.
وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، در ادامه این نشست گفت: بخش مهمی از جریان روشنفکری و غربزدهای که در هنر ایران حضور دارد و ادعا میکند که هنر در انحصار اوست، انقلاب را بایکوت کرده است. به آنها نقدهایی شده و آسیبشناشی و گفته شده که به انقلاب ضربه زدهاند اما من میخواهم از منظر دیگری به این بایکوت نگاه کنم و بگویم که اگر انقلاب اسلامی و ماجراهای آن توسط بخشی از هنر کشور بایکوت شده، ضرر اصلی متوجه چه بخشی شده است؟ آیا انقلاب بیشتر ضرر کرده یا هنر؟ به نظر بنده اینطور به نظر میرسد که جریان روشنفکری با این کار، خیانتی که به هنر ایران کرده، از خیانتی که به انقلاب کرده است، کمتر نیست چراکه انقلاب یک پدیده تاریخی، اتفاقی عینی اجتماعی و یک قصه به تمام معناست؛ آن هم انقلابی مانند انقلاب ایران.
وی ادامه داد: با توجه به خرده ماجراها و قهرمانهایی که در انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده، شاید به جرات بشود ادعا کرد که در کل تاریخ چند هزارساله ایران، مقطعی مانند ۵۰ سال اخیر وجود ندارد که ما این همه قهرمان داشته باشیم که در یک طیف رنگینکمانی بسیار متنوع -از نوجوان ۱۳ ساله تا پیرزن ۸۰ ساله، از استاد دانشگاه تا راننده- قرار بگیرند. پس مضمونهای بسیاری است که ماجرای انقلاب اسلامی با خود به ارمغان آورده است.
جلیلی با اشاره به خاطرهای خاطرنشان کرد: اولیور استون چند سال پیش برای شرکت در جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران آمده بود و در حاشیه آن برایش جلسهای با تعدادی از سینماگران و فیلمسازان ایرانی برگزار کرده بودند. در این جلسه او میپرسد که چرا سینما را برای روایت انقلابتان به کار نگرفتید که با برخورد تندی مواجه میشود و فیلمسازان میگویند که اگر میخواهی از سیاست حرف بزنی ما برویم چراکه آمدهایم که از هنر بشنویم. در رابطه با این موضوع باید گفت که همین یک جمله نشان میدهد که چه نوع دیکتاتوری در فضای هنر کشور وجود دارد و حتی به اولیور استون که در جهان جزو درجه یکهای سینماست، میگویند که تو هنر را نمیشناسی چون از انقلاب حرف زدی؛ در حالی که او از منظر شخصیت حرفهای خود این موضوع را در میان میگذارد و میگوید که من در انقلاب شما کلی ماجرا میبینم و به شگفت میآیم و تعجبم در این است که چگونه این همه مضامین دراماتیکی که انقلابتان با خود آورده را بایکوت کردهاید.
وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین خدمات انقلاب به هنر کشور این بوده که جهان را متوجه ایران کرده است. یعنی میلیاردها انسان به خاطر وقوع انقلاب اسلامی در ایران، علاقهمند به این هستند که متوجه شوند این مردمی که چهل سال است با آمریکا درگیر هستند و آمریکا نتوانسته آنها را نابود و متوقف کنند، چه کسانی هستند. مردمی که نه تنها متوقف نشده بلکه تکثیر هم شدهاند و امروز آمریکا اگر در یمن هم بخواهد کاری انجام دهد، نمیتواند.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با تمجید از کتاب «دختر مو شرابی» ادامه داد: آقای حسینزاده در کتاب «دختر مو شرابی» بخشی از ماجراهای ملت ما را روایت کرده که از زمان فتحعلیشاه شروع میشود. از دورانهای ناصرالدینشاه و مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت و ۱۵ خرداد میگذرد تا به امروز میرسد.
وی تصریح کرد: برخی به هنرمندان میگویند که ایدئولوژیک نباشید و هنرمند باشید، یعنی دور برخی موضوعات را خط بکشید و اگر طرف برخی موضوعات بروی برچسب بیهنر بر پیشانیات میخورد. به عنوان مثال وقتی آقای حاتمیکیا که فیلم آژانس شیشهای را ساخته بود در مصاحبه با روزنامه همشهری از او پرسیده بود که آقای حاتمیکیا، منتقدین میپرسند که چرا حاتمیکیا هنر را رها کرده و به موضوعاتی مانند عدالت میپردازد؟ یعنی حتی اگر فیلم آژانس شیشهای هم در این کشور بسازی که تراز آن در سینمای ایران مشخص است، انقدر وقاحت جدی است که تو را دوره میکنند و میگویند که تو سینما و هنر را متوجه نمیشوی. این موضوع حتی بر روی حاتمیکیا اثر گذاشت و او برای اینکه هنر خود را اثبات کند اثر بعدی خود را در ژانر دیگری ساخت.
جلیلی افزود: حالا در نظر بگیرید که وضعیت نویسندههای نوقلم و فیلمسازان تازهکار در مقابل رفتارهای دیکتاتورمنشانه چگونه خواهد بود. جوانی که وارد عرصه میشود مگر چقدر توان دارد که در مقابل فشارهای روانی طاقت بیاورد؟ اکنون نیز ما با کتابی مواجه هستیم که به موضوعاتی که خط قرمز برخی بوده عبور کرده است و از ۱۵ خرداد تا واقعه گوهرشاد را در کتاب خود بیان کرده است.
وی عنوان کرد: ما در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ۱۲۰۰ مصاحبه در رابطه با ماجرای گوهرشاد و موضوع کشف حجاب در آن زمان تهیه کردهایم و اگر تمام ابعاد آن را کنار بگذاریم و فقط از منظر دراماتیک آن را بررسی کنیم، باید گفت که ماجراهای جذاب و پرکشش بسیاری در رابطه با آن واقعه وجود دارد. آقای حسینزاده هم جرئت کرده و به سراغ آنها رفته که نتیجه آن را هم اکنون میبینیم که بخشی از موفقیت و فروش کتاب در همین چند روز اولیه پس از چاپ، حتماً به خاطر تواناییها و هنر قلم این هنرمند است و به نظرم به عنوان اثر اول یک نویسنده خیلی جلوتر از اثر اول است و ساختار کار بسیار خلاقانه است، اما حتماً بخشی از جذابیت کتاب به موضوع ماجرا برمیگردد.
دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار کرد: بر این سخنان تاکید میکنم که بگویم که اگر بخشی از استعدادهای هنرمندان ما به شکوفایی نرسیده و به تراز مطلوب نزدیک نشده، شاید به این دلیل بوده که آنها را با فضاسازیهایی که برخی انجام دادهاند، آنها را از ظرفیتها محروم کردند. در شرایطی که اگر به سمت ماجراهایی برویم که در دل جامعه و تاریخ وجود داشته، حتماً اگر ژانرهای گوناگون شکل بگیرد، هنرمندان میتوانند آثار خوبی تولید کنند.
جلیلی خاطرنشان کرد: برخی سوژههای داخل کتاب «دختر مو شرابی» صرفاً یک سوژه نیست، بلکه یک ژانر است. به عنوان مثال ماجرای گوهرشاد یک ژانر است که میتوانیم ۴۰ فیلم سینمایی در رابطه با آن تولید کنیم که هیچکدام از آنها شبیه به یکدیگر نباشند و در عین حال جذاب باشد. کما اینکه برخی از شخصیتهای ما نیز ژانر هستند که آخرین آنها نیز حاج قاسم سلیمانی بوده است که میتوانیم به راحتی ۴۰ فیلم سینمایی تولید کنیم که قهرمان تمام آنها حاج قاسم سلیمانی باشد و تمام آنها جذاب باشد و در عین حال تکراری نباشد.
وی با اشاره به موفقیت آثار هنری انقلاب اسلامی، ادامه داد: چاپ اول کتاب «دختر مو شرابی» سه روز پیش به اتمام رسید و این موضوع خبر شوقانگیزی برای یک نویسنده است که کتابش به این سرعت به فروش برسد، اما متأسفانه برخی تهمت میزنند که هنر انقلاب مخاطب و فروش ندارند و دروغها را آنچنان به صورت بدیهی میگویند که جرئت پیدا نمیتوان کرد که با آن مخالفت کرد. در حالی که فروش این کتاب و امثال آن و یا استقبال از فیلمی مانند گاندو نشاندهنده خیلی از مسائل واقعی است.
به گزارش ایسنا، چند روز گذشته و پس از چاپ کتاب دختر موشرابی، سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاستجمهوری طی تماسی با نویسنده این کتاب از دختر موشرابی تعریف و تمجید به عمل آورده بود که رسانهای شدن این موضوع، موجب افزایش فروش آن و به اتمام رسیدن چاپ اول این کتاب شده بود. محمد حسینزاده، نویسنده کتاب چند روز پیش در صفحه مجازی خود در رابطه با این تماس نوشته بود: «امروز وحید آقای جلیلی تماس گرفت و بعد احوالپرسی گفت یکی از خوانندگان کتاب «دختر مو شرابی» میخواهد با شما صحبت کند. انتظار صحبت با هر فردی را داشتم جز دکتر سعید جلیلی. کتاب را خوانده بودند و با تماسشان مرا شرمنده کردند. صحبتهای سعید آقا برایم امروز کلی انگیزه و انرژی شد. هم کتاب را مورد لطف قرار دادند و هم از کارهای قبلی پرسیدند و وقتی گفتم کار اولم بوده است، تشویقم کردند به ادامه مسیر. نقد سیاست خارجه ۲۰۰ ساله اخیر کشور یکی از محورهای رمان «دختر مو شرابی» است و استقبال یک دیپلمات انقلابی و مدافع حقوق ایران در مجامع بینالمللی امیدم را مضاعف کرده است که انشاءلله «دختر مو شرابی» به هدفش یعنی رساندن پیام عزت و غیرت ایرانی خواهد رسید. لطف دکتر جلیلی اما درسی دیگر هم برایم داشت؛ تواضع و فروتنی ایشان که با یک تماس چند دقیقهای با یک نویسنده تازهکار چقدر انگیزه برایم ایجاد کرد. اینکه گاه یک تماس و احوالپرسی چقدر میتواند انگیزهها را زنده کند و دلها را امیدوار.
«دختر موشرابی» رمانی داستان در داستان است. داستان اول در خرداد ۹۶ میگذرد و داستان دوم، روایتی است دو قرنی از تاریخ معاصر ایران که از ترکمنچای شروع میشود و تا اواخر قرن چهاردهم خورشیدی ادامه پیدا میکند. «دختر موشرابی» به قلم محمد حسینزاده و در ۲۲۸ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان توسط نشر کتابستان معرفت چاپ و منتشر شده است.
انتهای پیام