مدیرعامل آبفا گلستان:

دیزلی کردن تمامی چاه های آب شرب گلستان شدنی نیست

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با اشاره به بکارگیری ۶۰۰ چاه آب برای تامین آب شرب مردم استان، گفت: در ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه‌خانه از دیزل استفاده می شود اما اینکه در چاه ها از دیزل استفاده کنیم، شدنی نیست. قیمت هر دستگاه دیزل بیش از یک میلیارد تومان است. این توان در استان وجود ندارد که تمامی ۶۰۰ حلقه چاه را دیزل کنیم.

بهزاد هرمزی امروز (یکشنبه ۲۶ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: منابع آب شرب استان از طریق چاه های عمیق تامین می‌شود که این مسئله اصلا خوب نیست. در استان ۳۵ هزار حلقه چاه آب داریم که ۶۰۰ حلقه آن برای آب شرب است.

وی با اشاره به اینکه کاسه منابع آب های زیرزمینی استان یکپارچه است، افزود: میزان تولید آب شرب در استان ۵۲۰۰ لیتر بر ثانیه است؛ در حالی که نیاز استان ۶۷۰۰ لیتر بر ثانیه است. به علت برداشت های بی رویه و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی، ۳۰ درصد از همین مقدار تولید را هم از دست دادیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با اشاره به مشکل آب شرب در بخش هایی از استان، بیان کرد: از ۷ - ۸ ماه قبل در جلسات با مدیران استان نسبت به مشکلات آب شرب در تابستان ۱۴۰۰ هشدار داده بودیم و با تلاش های صورت گرفته میزان اعتبار آبرسانی از سه و نیم میلیارد به ۵۰ میلیارد تومان رسید.

هرمزی تصریح کرد: در اجرا ابلاغ اعتبار در تاریخ ۲۹ خردادماه انجام گرفت و عملا نمی‌توانستیم تا پیش از ابلاغ اقدام به کاری کنیم. در حال حاضر ۱۶۹ قرارداد در بخش حفر، تجهیز، ساخت مخزن، شبکه، خط انتقال و ... در شهرها و روستاهای استان داریم. بدهی ۹۷ میلیارد تومانی به پیمانکاران موجب شد که آنها پروژه های جدید را شروع نکنند. 

وی گفت: در این مدت برای حل مشکل آب شرب شهر گرگان از چاه‌ های بخش خصوصی ۸۵ لیتر بر ثانیه و از چاه های آب منطقه‌ای ۴۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مدار شده است. 

هرمزی با اشاره به مشکلاتی که قطعی برق برای توزیع آب ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: در زمانی که با توجه به گرمای هوا میزان مصرف آب به اوج خود می رسید، برخی از چاه ها به دلیل قطعی برق از مدار خارج می شدند. در برخی مواقع ۶۰ درصد چاه‌های استان بین ۲ تا ۵ ساعت از مدار بهره برداری خارج می‌شدند. 

وی بیان کرد: در شهر گرگان ۱۰ زون فشاری داریم که اختلاف ارتفاع بالاترین و کمترین مشترک، ۵۰۰ متر است و در این حالت، مدیریت شبکه ‌مشکل است و ما برای این کار از مخازن کمک می‌گیریم و مشترکینی که در نزدیکی مخازن هستند، مشکلات بیشتری در زمینه آب دارند. در برخی مناطق خصوصا در کوی عرفان، محتشم و شریعتی باید حجم مخزن پر شود تا آب به مشترکین برسد. در حال حاضر که قطعی برق نداریم، شرایط بهتری در تامین و توزیع آب داریم. در گرگان میزان تولید آب ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه است اما در برخی از ساعات میزان توزیع به ۲۱۵۰ لیتر بر ثانیه نیز رسیده بود.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با اشاره به نواقص شبکه، تصریح کرد: ۱۰۱۷ کیلومتر از شبکه آبرسانی در شهرستانهای استان نیاز به اصلاح و بازسازی دارد که انجام این کار نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است. این موضوع در حالی است که در سال ۹۹ اعتبار در نظر گرفته شده برای این کار ۵ میلیارد تومان بود و ۸۳۲ میلیون تومان آن تخصیص یافت.

وی تاکید کرد: اگر نسبت به اصلاح الگوی کشت و برداشت بی رویه آب در بخش کشاورزی کاری صورت نگیرد، سال آینده وضعیت بدتری در تامین آب شرب خواهیم داشت.

هرمزی بیان کرد: با توجه به اینکه در شمال استان آب مطمئن وجود ندارند، با وجود مشکلاتی که در تامین آب شرب داریم، از آب لوله کشی برای دام استفاده می‌شود. ما از اهمیت امرار معاش دامداران آگاهیم اما این مسئله شرایط را برای آب و فاضلاب سخت کرده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه تولید هر متر مکعب آب ۲۰۰۰ تومان است اما ۵۲۰ تومان از مشترک دریافت می شود. اگر قیمت آب واقعی شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و می‌توان از آورده آن برای اصلاح شبکه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه میزان آب بدون درآمد ۳۵ درصد است، گفت: مصارف مجاز بدون درآمد، هدر رفت ظاهری و هدر رفت واقعی این بخش را تشکیل می‌دهند. میزان هدر رفت واقعی و آنچه که مردم مشاهده می کنند، ۱۸ درصد است.

هرمزی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه های آبرسانی در استان نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: در حال حاضر ۷۳ روستا فاقد آب هستند که عمدتاً در شمال استان در شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و آق قلا قرار دارند.

  • یکشنبه/ ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1400042719850
  • خبرنگار :