فرماندار: ساخت و سازهای غیرمجاز در ساوه تعیین تکلیف می شوند

فرماندار ساوه گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجازی که اخیرا در این شهرستان صورت گرفته است از سوی دستگاه های اجرایی و قضائی تعیین تکلیف خواهند شد.

علی میرزایی سه شنبه ۱۵ تیرماه در جلسه بررسی موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان ساوه اظهار کرد: در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات، عده‌ای همزمان در سراسر کشور و ساوه اقدام به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در نقاط حاشیه‌ای کردند که بلافاصله جلسه شورای تامین شهرستان که معطوف به مباحث انتخاباتی بود تشکیل و سناریوهای مختلفی مطرح شد.

وی با اشاره به تاکید شورای تامین مبنی بر اجرای قانون در خصوص هرگونه تخلفی که در ساخت‌وسازها شکل می‌گیرد، گفت: در این جلسه مقرر شد کمیته اجرائیات شهرداری فعال‌تر از گذشته نسبت به نظارت بر نحوه شکل‌گیری این موضوع اقدام کند.

فرماندار ساوه با تاکید بر اهتمام به رعایت قانون از سوی مسئولان شهرستان گفت: طبق قانون باید ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شوند اما تاکنون هیچ خانه مسکونی تخریب نشده است چرا که واحد مسکونی تعریف خاص خود را دارد و تعیین تکلیف طبق قانون بر عهده کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است.

وی در خصوص تخریب‌های اخیر که در سطح شهرستان صورت گرفته است، توضیح داد: تعدادی از مالکین اراضی با کاربری غیرمسکونی و باغداران، اراضی خود را در اختیار دلالان قرار دادند و این افراد نیز اقدام به ساخت چهاردیواری در اطراف اراضی کردند و اصلا منزل مسکونی احداث نشده است.

او با تاکید بر اینکه هرگونه ساخت و ساز باید براساس قانون باشد، افزود: ساخت و سازهای غیرقانونی به هر شکل ممنوع بوده و باید سازوکار قانونی برای آن در نظر گرفت و طبق قانون باید با متخلفین برخورد کرد. نباید به بهانه های مختلف به تسویه حساب‌های شخصی و فردی دامن زد و با سیاه نمایی ارکان شهرستان فضایی برای بروز تخلفات در حوزه ساخت و سازها ایجاد شود.

 میرزایی در ادامه با تاکید بر اینکه ساوه نیازمند تولید مسکن است و باید همه دستگاههای ذیربط برای تامین مسکن این شهر وسط میدان باشند، تصریح کرد: گرچه ساوه در طرح اقدام ملی مسکن پیشتاز است، اما نیاز به مسکن در این شهرستان زیاد بوده و این میزان تولید ناکافی است و باید برای حل این معضل با واگذاری قانونمند اراضی چاره اندیشی کرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید با ساخت و سازهای غیرمجاز، حاشیه نشینی جدیدی ایجاد شود، افزود: عارضه‌های حاشیه‌نشینی تبعات زیادی را در شهر ایجاد می‌کند و اگر موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز رها شود،  آسیب‌زاست. تامین زیرساخت‌ها و خدمات شهری در نقاط حاشیه نشین مشکلات و چالش‌های فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

فرماندار ساوه خواستار اقناع افکار عمومی درخصوص تخلفات شکل گرفته در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز شد و افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز عوارض و تبعات زیادی را برای شهرستان دارد و باید از آن پیشگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه تخلف‌های ساخت و ساز باید متوقف شود، تصریح کرد: تخلفات ساخت وساز در حوزه‌هایی نظیر منابع ملی و اراضی ملی صورت می‌گیرد که اداره راه وشهرسازی مکلف به صیانت از آن است. هرگونه کوتاهی در ساخت وسازهای غیرمجاز مانند انگشت ششمی خواهد شد که نمی‌توان برای آن کاری کرد و به یک نقطه جرم خیز تبدیل خواهد شد. هرگونه ساخت و ساز در اراضی و منابع ملی باید شناسایی و برای برخورد قانونی به مراجع ذیربط معرفی شوند.

میرزایی، همچنین شهرداری ساوه را ملزم به تعیین تکلیف ساخت‌وسازهایی دانست که در نقاط حاشیه‌ای صورت گرفته است و گفت: متوقف کردن ساخت‌وسازها با تامین نیروی انسانی و تشدید گشت‌های مشترک، تخریب دیوارکشی‌ها، تشکیل پرونده برای افرادی که اقدام به ساخت منزل مسکونی کردند و تعیین تکلیف آن در کمیسیون ماده ۱۰۰ از تکالیف شهرداری است.

وی با تاکید بر جلوگیری از بروز حاشیه‌های حاشیه نشینی تصریح کرد: حاشیه‌های حاشیه نشینی موجب بروز معضلات اجتماعی، فرهنگی و برخی ناهنجاری‌ها خواهد شد و باید مراجع ذیربط به گونه‌ای عمل کنند که آیندگان، مسئولان امروز را به ترک فعل و کوتاهی در وظایف خود متهم نکنند.

فرماندار ساوه بر قانونمند بودن مدیران اجرایی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد و افزود: تصمیم‌گیران شهرستان از هیچ قانون شکنی حمایت نخواهند کرد و توصیه هیچ فردی را نیز نمی‌پذیرند و سفارش پذیر نیستند گرچه با مشکلات مردم به خوبی آشنا بوده و شرایط آنها را درک می‌کنند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در سنوات قبل برخی دهیاران دو شغله در شهرستان انتخاب شدند که در روستا ساکن و مقیم نیستند و متاسفانه تخلفاتی در روستاها شکل می‌گیرد که گزارش نمی‌شود. شورای ششم باید دهیارانی را انتخاب کند که با سکونت در روستا ضمن نظارت بر رفتار جوامع روستایی هرگونه تخلف را گزارش دهند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400041511033
  • خبرنگار : 50212