حسامالدین مختاری، در گفتگو با ایسنا از ایده شکلگیری این مدرسه گفت و توضیحاتی درباره آن ارایه کرد.
او توضیح داد که «مدرسه سیاه» قرار است مکانی باشد برای آموزش، پژوهش و تولید نمایشهای ایرانی که در آغاز تمرکز آن بر شخصیت نمایشی «سیاه» به عنوان کارکتر ملی نمایش ایرانی است و در گامهای بعدی، گونههایِ دیگر نمایش ایرانی را هم مورد توجه قرار خواهد داد.
او درباره راهاندازی این مدرسه گفت: مدتها به این فکر می کردیم که در حوزه آموزش نمایشهای ایرانی حرکتی تازه و منحصر به فرد ایجاد کنیم . با همین نگاه، بر این موضوع تامل کردیم که چه ظرفیتهایی در فرهنگ نمایشی ما وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است و میتواند در رشد تئاتر ملی ما موثر باشد. بنابراین پس از رایزنی و مشورت با جمعی از هنرمندان تئاتر که از سلائق فکری و اجرایی متفاوتی هم برخوردار بودند، ایده راهاندازی یک مدرسه شکل گرفت که میتوان گفت نمونه آن در کشور وجود ندارد، مدرسهای برای آموزش شیوههای اجرایی نمایش ایرانی که عموما فراموش شده اما دارای قابلیتهای بینظیری است که میتواند با تئاتر معاصر و مدرن پیوند برقرار کند . بر همین اساس موسسه کاج تصمیم گرفت با راه اندازی مدرسهای تخصصی و تمرکز بر کارکتر «سیاه» گام نخست را برای آموزش و پرورش در این راستا بردارد و هنرجویان را با تکنیکهای نمایش ایرانی و چگونگی توسعه و تحول ساختاری آن آشنا کند .
او که برای راهاندازی این مدرسه با هنرمندانی همچون محمد امیر یاراحمدی، حسین کیانی و افسانه ماهیان همکاری دارد، ادامه داد: ماجرا از جایی شروع شد که آقای کیانی پیشنهاد برگزاری کلاسهای نمایش ایرانی را مطرح کرد. در مشورتهای بعدی با آقای یاراحمدی به عنوان مدیر فرهنگی مجموعه و خانم ماهیان به عنوان مشاور، به این نتیجه رسیدیم به جای برگزاری کلاسهای آموزشی که این روزها در موسسات گوناگون، شکلی روتین و تکراری پیدا کرده است و عموما هم به خروجی خاصی منتج نمیشود، اتفاقی تازه رقم بزنیم چرا که هماکنون اغلب هنرجویان تنها امیدشان این است که با رفتن به یکی از این موسسات آموزشی، شاید فرصتی برای حضور در پروژهای نمایشی یا تصویری به دست آورند که اگر چنین اتفاقی هم رخ بدهد، عموما زودگذر و غیرماندگار خواهد بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای پیشگیری از تکرار چنین وضعیتی، مدرسهای تاسیس کنیم که در آن زمینههای آموزش، تولید، اشتغال و پژوهش به طور همزمان ایجاد شود و در حد توان خود و با بهره گیری از تجربیات همکارانِ دیگر یکی از خلاءهای بسیار مهمی را که در آموزش تئاتر وجود دارد، جبران کنیم. زیرا متاسفانه در حال حاضر نه تنها هیچ مکانی برای آموزش نمایشهای ایرانی نداریم، بلکه حتی در دانشکدههای هنریمان هم جایی برای آموزش این گونههای نمایشی تعریف نشده و این شیوههای نمایشی کاملا مغفول ماندهاند.
او اعلام ترکیب استادان این مدرسه را به زمانی دیگر موکول کرد ولی در عین حال توضیح داد: آموزشهای این مدرسه با بهره گیری از افراد متخصص، حرفهای و علمی کشور انجام خواهد شد. کسانی که هر یک در ژانرهای گوناگونی صاحب تجربه هستند و با تخصصهای مختلفی که دارند، ترکیب آموزشی، علمی و
حرفهای این مدرسه را شکل میدهند.
مدیر خانه هنر کاج در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به پژوهش در حوزه نمایشهای ایرانی خاطرنشان کرد: متاسفانه درباره نمایشهای ایرانی پژوهشهای زیادی انجام نشده است چراکه تحقیق و پژوهش، زمانگیر و هزینهبر است.
او در پایان خواستار همراهی همه نهادهای فرهنگی همچون شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری و نیز دیگر موسسات هنری شد و گفت: امیدوارم با این همراهی بتوانیم اتفاقات خوبی را هم برای نمایشهای ایرانی به عنوان بخش مهمی از میراث ملی و فرهنگی کشورمان رقم بزنیم.
انتهای پیام