به گزارش ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی به تشریح ترافیک و وضعیت پایتخت از زمان ورود اولین خودروها و شکل گیری پلیس راهور پرداخت و گفت: در سال ۱۲۷۹ اولین خودرو وارد شهر تهران شد و تا حدود پنج سال بعد یعنی در سال ۱۲۸۴، تعداد خودروها در شهر تهران به ۲۱۴ دستگاه رسید. چهارسال بعد در سال ۱۲۹۸ سیستم راهنمایی و رانندگی شکل گرفت و فرآیند شماره گذاری خودروها آغاز شد.
حمیدی با بیان اینکه در سال ۱۳۰۰ جمعیت خودروهای شهر تهران به ۶۰۰ دستگاه رسید، گفت: از همین سالها بود که ضوابط مربوط به تردد، تصادف و آیین نامههای راهنمایی و رانندگی شکل منظمی به خود گرفت. به عبارتی میتوان گفت که نزدیک به یک قرن است که از اولین مقررات مربوط به راهنمایی و رانندگی در کشورمان میگذرد.
وی با بیان اینکه تعداد خودروهای شهر تهران سال ۱۳۳۵ با شیبی ملایم و متناسب با جمعیت افزایش پیدا کرد، گفت: در سال ۱۳۳۵ یک انفجار جمعیتی در خودرو و جمعیت اتفاق افتاد به طوری که تعداد خودروها در شهر تهران به ۷۵۰ هزار دستگاه رسید. در آن سال جمعیت تهران از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم عبور کرده بود.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: در حال حاضر نیز جمعیت تهران بالغ بر ۱۳ میلیون نفر و تعداد وسایل نقلیه نیز هفت میلیون دستگاه است. به طوریکه روزانه سه میلیون تردد خودرویی تنها در شهر تهران گزارش شده است.
وی با بیان اینکه طی یک قرن گذشته، عمده توجه ما به افزایش تعداد خودروها بوده است، گفت: ماحصل این نگاه آلودگی هواست و اگر این وضع ادامه داشته باشد، قطعا دچار مشکل خواهیم شد.
رییس پلیس راهور تهران ادامه داد: اولین کاری که باید در جهت بهبود اوضاع صورت پذیرد، اصلاح نگاه مدیران و کارشناسان است. نباید شهر را به همین صورت به خودرو واگذار کنیم، مگر چقدر میشود کمربندی و تونل و راه ساخت؟ بنابراین اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و اگر بخواهیم تصادفات را کاهش دهیم باید شهر را از نگاه خودرو محوری به سمت انسان محوری ببریم و پیاده راههایی بسازیم که شهروندان بتوانند در کنار منزل خود از آن استفاده کنند.
حمیدی با بیان اینکه باید به مسیرهای دوچرخه بیشتر توجه داشته باشیم، گفت: همچنین باید سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم . سازمان محیط زیست، شهرداریها و دولت میتوانند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم نظم بیشتری را در سطح شهر حاکم کنیم.
وی تاکید کرد: باید شهر را از خودرو محوری به سمت انسان محوری پیش ببریم تا بتوانیم در آینده در آن بهتر زندگی کنیم. لازم است که در ابتدای قرن جدید این نگاه تحولی را در سیستم ترافیک شهری و زندگی شهروندان ایجاد کنیم.
انتهای پیام