به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در نشست خبری نهمین جشنواره ملی رویش که به صورت مجازی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، کانونها از جایگاه ممتازی برخوردار هستند. با وجود شرایط فعلی کشور از لحاظ شیوع کرونا، شاهد فعالیتهای خوبی از سوی کانونهای دانشجویی هستیم. امیدواریم در سال تحصیلی پیش رو شاهد فعالیت کنشگران و فعالان دانشجویی در سطوح مختلف دانشگاههای کشور باشیم.
وی افزود: خوشبختانه جشنواره ملی رویش، با رویشهای تازه و جدید مواجه بوده است؛ اگر سابقه این قسم از فعالیتهای دانشجویی را بررسی کنیم، در هر جشنواره با رویش های تازه مواجه بودهایم. در این جشنواره که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده است، با تنوع فعالیت های جدید مواجه هستیم که پنجره جدیدی را به سوی دانشجویان فعال در این حوزه باز میکند.
غفاری افزود: نزدیک به ۸۰ درصد کانونهای دانشجویی دانشگاههای کشور، در این جشنواره حضور دارند که نشان از روحیه مشارکت و کنشگری آنها است.
دکتر غفاری ادامه داد: ما به دنبال دانشگاه اجتماعی هستیم زیرا جنس فعالیتهای دانشجویی و کانون ها به عنوان یک میانجی و فعالیت نهادی، تعیین کننده برای تحقق دانشگاه اجتماعی است؛ فعالیتی که از سوی دانشگاههای اجتماعی انجام میشود، فعالیت داوطلبانه و برآمده از حس مسئولیت آنها نسبت به داخل و خارج از دانشگاه است. خوشبختانه در چندسال گذشته شاهد حضور گسترده دانشگاه ها در تحولات اجتماعی جامعه بودهایم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: درحال حاضر شاهد بینش، بصیرت و وسعت نظر در حوزه در بین مجموعه های دانشجویی هستیم که نشان میدهد زمینه مناسب برای فعالیت های اجتماعی دانشجویان فراهم شده است. این فعالیتها برای غنابخشی به فضای دانشگاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امیدواریم در جشنوارههای بعدی، شاهد حضور هرچه بیشتر فعالان دانشجویی و کنشگران فرهنگی باشیم.
وی گفت: جشنواره ملی رویش برآمده از مجموعه فعالیت هایی است که در طول یک فرآیند بلند مدت شکل گرفته است. آنچه که در نهمین جشنواره رویش مورد توجه است، حضور ۸۶ دانشگاه در این جشنواره و حضور ۵ هزار و ۲۸۵ کانون است. همچنین در بخش فعالیت های کانونی حدود بیش ۱۵ هزار فعالیت نیز از سوی کانونها ثبت شده است.
غفاری ادامه داد: در بخش آثار و دستاوردهای کانونی که ۱۳۶۲ اثر به صورت فردی و ۲۱۶ اثر به صورت گروهی بوده است. فرهنگ کار جمعی و گروهی یکی از نکات مهم و تعیین کننده در فعالیت های فرهنگی است که کانون های دانشجویی توانستهاند به خوبی این مسئله را نهادینه کنند. ۱۲۶ ایده دانشجویی کانونی نیز تاکنوننیز به جشنواره ارائه شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: یکی از کارهای بسیار خوبی که در این دوره انجام شده است، پاس داشتن و احترام تکریم به فعالیت افرادی است که در سال های گذشته در این زمینه فعالیت داشته اند؛ لذا بخش مسؤلیت اجتماعی (جایزه جهادگر آسمانی، حسین علی مرادی) در این راستا به جشنواره امسال افزوده شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غفاری گفت: ۶۶ داور برای ارزیابی کانون ها، ۲۷ داور برای ارزیابی آثار، ۳ داور برای ارزیابی ایدهها و ۳ داور در حوزه مسئولیتهای اجتماعی در این دوره از جشنواره رویش حضور داشتند.
وی در پاسخ به سوالی «درباره اقدامات این معاونت در حوزه ارتقای فعالیت های فرهنگی و دانشجویی در یکساله گذشته» بیان کرد: در وهله اول تمهیداتی را برای برگزاری جشنواره ملی رویش در دستور کار قرار دادیم؛ همچنین براساس جلساتی که فعالان فرهنگی و مجموعههای کانونی داشتیم، توانستیم نهمین دوره از جشنواره ملی رویش را برگزار کنیم. در راستای شکلگیری دانشگاه اجتماعی، نیازمند حضور میانجیهایی برای تقویت این روند هستیم که کانونهای دانشجویی فرهنگی دانشجویی، جزء اصلیترین این میانجیها هستند.
دکتر غفاری افزود: رغبت و توجه دانشجویان به این حوزه باعث شد تا شاهد رشد قابل توجه کانونهای دانشجویی در طول یکساله گذشته باشیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که بخش قابل توجهی از فعالیت کانونها در حوزه اجتماعی و کمک به نقش آفرینی دانشجویان در مسائل جامعه است. همین موضوع سبب شد تا شاهد حضور فعالانه کانونها عرصههای مختلف اجتماعی جامعه باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با راهاندازی مجمع تخصصی کانونها خاطرنشان کرد: برای شکل گیری این مجمع ها باید فرآیندهایی طی میشد که البته تلاشهای خوبی هم در این زمینه انجام شد. همچنین درخواست ها و پیشنهادهای خوبی از سوی دانشجویان داده شد که مراحل تصویب آن در حال اتمام است و در آینده نزدیک شاهد تأسیس مجمع های تخصصی خواهیم بود.
وی افزود: اما در آیین نامه فوق موضوع ضوابط کلی فعالیت های کانونها نیز باید اصلاحاتی صورت میگرفت تا شاهد تسهیل فعالیت این مجمع های این مجموعه ها باشیم که مقدمات این کار با هماهنگی دانشگاه ها و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام و در قالب دستور پیشنهادی به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ارسال شده است. درحال حاضر نیازمند مصوبه شورا هستیم که البته در مراحل انتهایی و نهایی قرار دارد. پس از پیگیری های صورت گرفته و طرح بحث در جلسات شورا، موضوع جهت بررسی بیشتر به یکی از کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ارجاع شده است که امیدوارم این کمیسیون در بررسی خود تسریع نماید.
انتهای پیام