معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی استان:

تامین ۷۰۰۰ تن جو در خراسان رضوی طی ۴۰ روز گذشته

معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۱۰۰ هزار تن جو در طی ۴۰روز گذشته برای کشور تامین شده که  سهم خراسان رضوی از این میزان هفت درصد یعنی حدود ۷۰۰۰ تن بوده است.

مجید جعفری امروز روز ۱۳ خرداد در سی و پنجمین نشست شورای اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: در شرایط خشکسالی دو راهبرد می‌توان ارائه داد؛ این روش‌ها شامل تامین علوفه دام از خارج استان و کم کردن دام‌های کم بازده است که بهترین روش در این میان انتخاب روش تلفیقی است.

وی افزود: در همین راستا خرید ۱۰۰ هزار راس دام سبک عشایر از قرار کیلویی ۴۵ هزار تومان نیز در دستور کار قرار گرفته است که در ازای هر دام خریداری شده نیز سه کیلو جو رایگان به دامداران داده می‌شود. همچنین در نظر گرفته شده به ازای هر دام روستایی ۳۰ کیلو نهاده تحویل روستائیان داده شود و تامین ملاس نیشکر را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. در ۴۰ روز گذشته ۱۰۰ هزار تن جو برای کشور تامین شده که سهم خراسان رضوی از این مقدار هفت درصد یعنی حدود ۷۰۰۰  تن جو بوده است.

معاون امور دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص تامین نهاده  طیور خراسان رضوی ادامه داد: نهاده‌های طیور ۱۰۰درصد تامین شده و بیشتر از ۹۹ درصد از واحدهای مرغداری استان از این نهاده‌ها با قیمت مصوب برخوردار هستند به شرط آنکه مرغ تولیدی خود را در کانال قانونی عرضه کنند که متاسفانه برخی از مرغداران از این کار امتناع می‌کنند. با توجه به تغذیه نامناسب دام‌ها و لاغری آن‌ها در بسیاری از شهرستان‌های استان امکان طغیان بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد که از هم اکنون باید پیش‌بینی لازم برای سم‌پاشی مکان‌های نگهداری دام و انگل‌زدایی انجام شود.

همچنین در ادامه محمدرضا فرزانه، نماینده بیمه سازمان جهادکشاورزی اظهار کرد: امسال برای پرداخت خسارات دامداران و کشاورزان بیمه شده حدود ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

این اعلام نظر با اعتراض شهناز رمارم «رئیس شورای استان خراسان رضوی» مواجه شد.

در این جلسه پیرامون مشکلات بیمه کشاورزان، فروش محصولات کشاورزی، حذف واسطه‌ها و تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان و دامداران و همچنین مشکلات آبی استان بحث و گفت‌وگو شد و به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا، مصوبه‌ای تصویب نشد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400031310337
  • خبرنگار :