دکتر علی اصغر مولوی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بنده معتقدم اعضای هیات علمی نباید پشت میزها بنشینند و باید در مورد مسائل مختلف مطالعات میدانی صورت گیرد و اگر معضلی قرار است حل شود استاد دانشگاه باید در آن میدان حضور داشته باشد. در سال گذشته در دو حوزه ارتباط صنعت با جامعه و بینالملل فعالیتهای بسیار خوبی در دانشگاه حکیم رخ داد. ما نمیتوانیم در دنیای امروزی از چرخه بینالمللی غافل باشیم زیرا چرخه علمی بینالمللی شفافیت، هویت و استانداردسازی را با خود به همراه دارد.
وی افزود: اساتید دانشگاه حکیم بسیار توانمند و پویا هستند و یکی از فعالیتهایی که برای تسهیلگری موضوعات جامعه پیشنهاد و مطرح کردهاند این است که عضو هیات علمی نباید پشت میز بنشیند و باید در عرصه حضور داشته باشند حتی علوم انسانی هم باید در میدان حاضر باشد و ضرورت دارد بهینهسازی منابع انسانی را در سازمانهای دولتی و دانشگاهها انجام دهند. بنابراین برای انجام و تحقق این امر نیاز است که صنایع نیز از این موضوع حمایت کرده و مشکلات خود را انعکاس دهند و از اعضای هیات علمی راهکار بخواهند. تجربه ما در این دو سال اخیر نشان داد که اگر صنایع باور کنند که دانشگاهها میتوانند مشکلشان را رفع کنند، قطعا پای کار میآیند.
مولوی با اشاره به اینکه نباید تمامی بودجه پژوهش از دولت تامین شود، بیان کرد: برای تامین هزینههای پژوهشی باید از فاندهای بینالمللی استفاده کنیم، یا ارتباط با صنعت داشته باشیم. سال گذشته دانشگاه توانست معادل ۵۱۸ هزار دلار فاند و گرنت بینالمللی برای پروژه از دانشگاههای هلند، سوئد، دانشگاه ملی روسیه و... جذب کند و تلاش کردیم اعضای هیات علمی فعالیتهای پژوهشی با کیفیتی ارائه دهند که بُرد بینالمللی داشته باشد. به همین دلیل، همکاری بینالمللی دانشگاه حکیم سبزواری در سالهای اخیر گسترش داشت و سبب افزایش کیفیت شده است.
سبزترین فعالیت اقتصادی، فعالیت دانشبنیان یا دانشمحور است
وی خاطرنشان کرد: سبزترین صادرات، صادرات دانش است. فرقی نمیکند این دانش تکنولوژی یا آموزشی باشد. سبزترین فعالیت اقتصادی، فعالیت دانشبنیان یا دانشمحور است. وجود دانشجوی خارجی سبب افزایش پویایی دانشجویان ایرانی شده و بسیار موثر بوده است. فاند در دنیا زیاد است و اعضای هیات علمی باید آن فاندها را جذب کنند که البته بستگی به روابط بینالمللی دارد. حتی معتقدم روابط بینالمللی در علم و ورزش جایگاه ویژهای دارد و راحتتر هستند و تعاملات علمی و ورزشی را حساس نمیکند. ما باید در بستر بینالمللی متعارف تعاملات خود را گسترش دهیم و این تعاملات توسط نیروی علمی و پژوهشی دانشگاههای ایران سرمایه عظیم است که میتواند در بهرهور کردن تاثیرگذار باشد.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: معتقدم دانشگاهها باید در چرخه بینالمللی جایگاه خود را بیشتر تثبیت کنند و مشارکت بیشتری داشته باشند ضمن اینکه سبب میشود اثر تحریمهای ظالمانه را کم و در چرخههای بینالمللی علم و فناوری حضور پیدا کنیم. بینالمللی به این معنا نیست که از اروپا و آمریکای شمالی جذب دانشجو داشته باشیم بلکه میتواند از کشورهای مجاور نیز باشد که واقعا سختکوش و قدردان هستند و بسیار جدی کار خود را پیش میبرند و این امر برای دانشگاه ما بسیار غنیمت است.
وی گفت: خوشبختانه دانشگاه حکیم سبزواری در سال ۹۵ جزو پنج دانشگاه برتر وزارت علوم در حوزه بینالملل شناخته شده است و در رتبهبندی تایمز ۲۰۲۱، از میان ۴۷ موسسه کل آموزش عالی دانشگاههای وزارت علوم، وزارت بهداشت و موسسات تحقیقاتی، هیجدهمین دانشگاه وزارت علوم به لحاظ رتبهبندی تایمز شد.
مهاجرت پدیدهای آزردهنده و تاسفآور است
وی در مورد حمایت از دانشجویان دکتری و عدم مهاجرت آنان، تصریح کرد: یکی از بخشهای آییننامه گرنت ما این است که عضو هیات علمی میتواند تا ۸۰ درصد از این گرنت را به دانشجوی تحصیلات تکمیلی اختصاص بدهد. ما به این دلیل جمعیت دانشجوی دکتری خود را افزایش ندادیم زیرا آینده آنها برایمان مهم است و تنها خروجی مقاله برای ما ملاک نبوده. بنابراین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرنتهایی را از اعضای هیات علمی در نظر گرفتهایم.
مولوی بیان کرد: مهاجرت پدیدهای آزردهنده و تاسفآور است و ما نمیتواینم نسخههای قطعی را برای همه بپیچیم و نمیتوان برای همگان تصمیمگیری کرد. تنها درخواست من این است که لطفا دانشجویان تحصیلات تکمیلی را کمک کنید و کاری کنیم که دلسرد نشوند و با خود بیندیشیم که آیا انتخاب دیگری برای دانشجویی که قصد مهاجرت دارد، گذاشتهایم یا خیر.
دانشگاه حکیم سبزواری، دومین دانشگاه جامع استان است
مولوی اظهار کرد: دانشگاه حکیم سبزواری در سال ۱۳۶۵ به عنوان دانشگاه تربیت معلم، شعبهای از دانشگاه تربیت معلم تهران ایجاد و در سال ۶۹ مستقل و تبدیل به دانشگاه تربیت معلم سبزوار شد. این دانشگاه در سال ۸۹ به عنوان دومین دانشگاه جامع خراسان رضوی به دانشگاه حکیم سبزواری تغییر نام داد. همچنین با توجه به فعالیت ۳۶ ساله خود توانست دبیران ماهری را تربیت کند و اکنون شبکه گستردهای در سطح کشور وجود دارد که از فارغ التحصیلان دانشگاه سبزواری است.
وی گفت: دانشگاه حکیم سبزواری بیش از هشت هزار و ۷۰۰ دانشجو دارد که بیش از ۳۰۰ دانشجو بینالمللی هستند. ۲۷۵ عضو هیات علمی تمام وقت و ۳۲ عضو هیات علمی وابسته به بخش بینالملل به علاوه سه حوزه فنی مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه است. همچنین به تفکیک، ۲۷۰ دانشجوی دکتری، ۲۰۰۰ دانشجوی ارشد و مابقی دانشجویان لیسانس هستند.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از دانشگاههای ما، حتی دانشگاههای زیر نظر وزارت علوم با افت دانشجو مواجه بودند، خوشبختانه در سالهای اخیر در سیر جذب دانشجو صعودی بودهایم. سال گذشته حدود ۱۱ درصد بیشتر از سالهای گذشته پذیرش داشتیم و بیشتر از هر مسئله دیگری بر روی برندسازی و کیفیسازی آموزش، پژوهش و گسترش روابط بینالملل کار کردهایم.
مولوی تصریح کرد: دانشگاه حکیم سبزواری از ۱۱ دانشکده، مرکز پژوهشی، مرکز رشد، مرکز جذب نخبگان و کارآفرینان ایرانی و خارج از کشور، مرکز نوآوری و شکوفایی برخوردار است و تقریبا میتوان گفت که به ترتیب در حوزه انسانی، فنی مهندسی و علوم پایه از تعداد جمعیت دانشجویی بیشتری برخوردار هستند. همچنین باید متذکر شد که علوم پایه در فعالیتهای بینالمللی و پژوهشها پیشروتر است.
انتهای پیام