افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در استان مرکزی/ کشف ۱۵ هزار ماینر از سال گذشته تاکنون

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی گفت: از ابتدای سال گذشته تا کنون ۱۵ هزار دستگاه ماینر که هرکدام حدقل دو کیلووات مصرف دارد از بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری، خانگی، عمومی و از مطب پزشکان کشف شده است.

محمد اله‌داد روز یکشنبه دوم خرداد در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: مجموع مطالبات توزیع برق از مشترکین در ابتدای امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه هر کیلووات تولید، هزار دلار هزینه به دنبال دارد، افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار مگاوات کمبود انرژی نسبت به رشد مصرف در کشور وجود دارد که یکی از علل این کمبود، کاهش بارندگی سال قبل است. بنا به گزارش هواشناسی حدود ۵۰ درصد کاهش بارندگی کاهش یافته و به تبع آن ۴۰ درصد آب پشت سدها کم شده است، در سال‌های گذشته استفاده از آب سدها در این فصل انجام نمی‌شد، اما هم‌اکنون به دلیل شرایط خاص از آب پشت سدها برای تولید برق استفاده می‌شود.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی تصریح کرد: روز گذشته مجبور به مدیریت مشترکین از ۸ صبح تا ۱۲ شب و خاموشی در برخی مناطق شهر شدیم تا بتوان از قطع پست فوق توزیع جلوگیری کرد، در ۴ ماه پیش رو با یک چالش سخت مواجه هستیم و در همین راستا تقاضا داریم مشترکین به ویژه در حوزه کشاورزی و صنایع در این خصوص توزیع برق را یاری کنند تا بتوان بار مصرف را تا پایان تابستان کمک کرد.

اله‌داد در خصوص برق صنایع بیان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته از صنایع تقاضا کردیم که یک روز در هفته را تعطیل کنند و در همین راستا شرکت هپکو امروز تعطیل بوده است، تعطیلی دو ساعته برای صنایع فایده ندارد و اتلاف انرژی نیروها است.

وی اضافه کرد: در این ایام شناسایی و حذف بار ماینرها نیز اهمیت بالایی دارد و تا به امروز ۱۰۰ میلیون تومان پاداش به افرادی که استخراج غیرمجاز رمز ارز و نصب ماینرها را گزارش داده‌اند؛ پرداخت شده است که در این راستا تلاش شده پاداش ها حداکثر ظرف یک هفته اعمال شود. بسته به تعداد ماینر فعال در مزرعه، پاداش معرفی ماینرها تا ۲۰ میلیون نیز خواهد بود.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی ادامه داد: استفاده مستمر در تمام ساعات شبانه روز از این دستگاه‌ها مصرف زیادی دارد و پیش بینی می‌شود تا دو هزار مگاوات از کمبود برق اعلام شده مربوط به ماینرها باشد. در استان مرکزی تاکنون بین ۴۹ تا ۵۰ مگاوات دستگاه شناسایی شده که مطمئن هستیم همین میزان دیگر نیز وجود داشته باشد.

اله‌داد بیان کرد: استفاده از دستگاه‌های ماینر غیرمجاز از دیگر مشکلات جدی است که صنعت برق را با چالش جدی روبرو کرده است.

وی اضافه کرد: اعمال خاموشی‌های این استان در پی شروع فصل تابستان و افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق مشترکان مختلف بوده است، میزان مصرف دو ماهه گذشته بخش عمومی استان مرکزی نسبت به مشابه قبل ۲۵ درصد، کشاورزی ۶۶ درصد، صنعت ۱۹ درصد و سایر مصارف ۱۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی بیان کرد: هوا نسبت به سال‌های گذشته یک تا سه درجه سانتیگراد گرم‌تر شده و بدنبال آن با استفاده مردم از سیستم‌های سرمایشی مشکلات دو چندان می‌شود.

اله داد: استفاده از کولرهای گازی در شرکت‌های برق و وزارت نیرو ممنوع شده و انتظار است دستگاه‌های اداری نیز همکاری و مدیریت خوبی از این سیستم سرمایشی داشته باشند.

اله داد در خصوص خاموشی‌ها افزود: عدالت در اعمال خاموشی‌ها در دستور کار است، اما برخی استثنائات مانند بیمارستان‌ها، مراکز نگهداری واکسن‌های کرونا و ... وجود دارد و بر این اساس در برخی مسیرها امکان قطع برق وجود ندارد و از طرف دیگر شاید برخی مشترکان در روز دو بار با اعمال خاموشی مواجه شوند.

وی اضافه کرد: سهمیه برق استان‌ها به صورت هفتگی یا روزانه اعلام می‌شود که سهمیه فعلی استان ۶۹۲ مگاوات در روز است، اما مصرف روزانه استان به ۸۵۰ مگاوات رسیده که برای رسیدن به سهمیه تعیین شده، اضافه مصرف باید با اجرای خاموشی‌ها کنترل شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به مشکل مربوط به سرقت ترانس‌ها و تجهیزات برقی گفت: این امر نیز در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه افزایش سه برابری داشته است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400030201500
  • خبرنگار : 50204