رونمایی از سکه‌های مرمت‌شده در موزه منطقه‌ای جنوب شرق در زاهدان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: با حضور شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان از سکه‌های مرمت شده مکشوفه از روستای تیس چابهار رونمایی شد.

به گزارش ایسنا منصوره ملاالهی افزود: این سکه‌های مرمت‌شده مربوط به دوره ساسانی است که در حین عملیات راهسازی در سال ۸۰ در نزدیکی قلعه تیس واقع در روستای تیس منطقه چابهار کشف شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از این مجموعه تعداد ۱۰۵ سکه مورد مرمت قرار گرفته، بیان کرد: به دلیل ویژگی‌های فلز نقره، این سکه‌ها در تمامی سطوح دچار رسوب و خوردگی شدید بودند که باعث زوال و ناخوانی نوشته ها شده بود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه به میزان آسیب به‌منظور خواناشدن تزئینات برای حفاظت و مرمت این اشیا، عملیات مرمت این سکه‌ها در آزمایشگاه مرمت موزه جنوب شرق انجام شد.

وی افزود: پاکسازی رسوبات و استحکام‌بخشی این آثار جزئی از اقدامات مرمتی بوده و پس از پاکسازی و نمایان شدن سطح سکه‌ها، مطالعات باستان شناسی بر روی آن‌ها نیز انجام شد که نشان داد این سکه‌ها متعلق به دوره ساسانی است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400022921167
  • خبرنگار :