فقر اقتصادی_فرهنگی، انفعال عمومی و غفلت مسئولان، دستبهدست هم داده و سریال سرقت از شهر را ساخته؛ سریالی که هر قسمت آن، روایت کم شدن، گمشدن یا مخدوش و تخریب شدن بخشی از زیباییهای شهر است.
آنها که اخبار را دنبال میکنند، میدانند که بخش میانی «تقدیس» اثر پرویز تناولی، طی سالهای گذشته، سه بار از مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان به سرقت رفته، رئیس اداره مجسمه و نمادهای سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز اعلام کرده که شناسنامهی سردیسهای بوستان مشاهیر بارها دزدیده شده و حتی وقتی از جنسی فاقد ارزش برای درج جزئیات آثار استفادهشده، آن را هم به طریقی از بین بردهاند! همچنین، بخشی از یادمان «شبستان» قدرت الله عاقلی از آن جدا و مفقود شده، دست مجسمه «مطالعه» اثر محمد سلامت زاده را شکستهاند و حتی پیام صلح کبوترهای نماد «درخت دوستی» مرتضی نعمتاللهی هم، نتوانسته مانع این دشمنی جاهلانه با شهر شود.
در این گیر و دار، برخی تصمیم گیران، چاره را انتقال آثار ارزشمند سطح شهر به موزه میدانند و برخی دیگر معتقدند که این، تنها پاک کردن صورتمسئله است و بس.
ایسنا، چندی پیش در مصاحبه با جواد طاهری، مجسمهساز و مدرس دانشگاه، راهکارهای جلوگیری از سرقتهای اینچنینی را منتشر کرد؛ گفتوگویی که در آن، ضرورت انجام اقداماتی نظیر بالا بردن کیفیت خدمات اجتماعی و سیما و منظر شهری، حفظ و صیانت از مجسمه و مبلمان شهری با سرکشی دورهای و مرمت به هنگام، افزایش امنیت آثار با جانمایی و نصب درست، اطلاعرسانی عمومی هنگام جابهجایی این آثار توسط مسئولان شهری و البته، آگاهیبخشی دربارهی ارزش این آثار که در کنار نهادهای مسئول و مرتبط، به رسانهها نیز گوشزد شده بود.
حسب وظیفهای که ایسنا بهعنوان یک رسانه در این زنجیره داشت و به مدد راهنمایی این مدرس دانشگاه که پیشتر، مجسمهها و نقش برجستههای شهر اصفهان را در سه دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ مورد تحقیق و مطالعه قرار داده بود، فهرستی از آثار نفیس موجود در سطح شهر تهیه شد و محمد آذربرزین، عکاس ایسنا،از این آثار و در برخی موارد، از جای خالیشان _که با هیچ توضیحی پر نشده بود_ عکس گرفت.
اینک، این شما و این بخشی از زیباییهای اصفهان، که باید دید، باید شناخت و باید مواظبشان بود:
انتهای پیام