مسیح احمدی، نماینده پرویز تناولی در اصفهان به ایسنا میگوید: استاد تناولی سال ۱۳۵۷ «تقدیس» را با استفاده از مکتب سقاخانه به یاد مادرش ساخت. سال ۱۳۸۰ شهرداری اصفهان آن را خریداری و در کنار ساختمان مرکزی شهرداری نصب کرد. همراه با این تندیس، چهار اثر دیگر هم از طرف استاد تناولی به مردم اصفهان اهدا شد که در سال ۱۳۹۴ سه اثر آن مرمت و در گالری شماره یک موزه هنرهای اصفهان نصب شد.
او ادامه میدهد: به دلیل تأثیری که مرور زمان و شرایط جوی بر مصالح مجسمههای شهری میگذارد، از سال ۱۳۹۶ پیگیر مرمت اثر «تقدیس» بودم اما با توجه به مراحل اداری و جابهجایی مدیران این امر میسر نشد تا اینکه سال ۱۳۹۸، سرقت سرو میانی به این اثر آسیب وارد کرد.
نماینده پرویز تناولی در اصفهان خاطر نشان میکند: باوجوداینکه زمستان بدترین زمان برای مرمت یک اثر است، با راهنمایی مرحلهبهمرحله استاد تناولی، مدیر موزه ایشان در ایران خانم تندیس تناولی و همچنین سه نفر از شاگردانشان که با توجه به سختی کار و زمان کم چند روزی در اصفهان به منظور کمک رسانی مهمان ما بودند، مدلسازی، ریختهگری، پرداخت و جوشکاری انجام شد و طبق تأکید پرویز تناولی هیچ جزییاتی از اثر کم یا به آن اضافه نشد و مرمت عین به عین صورت گرفت.
احمدی، با بیان اینکه هر کس دوست داشت در مرمت این اثر سهیم باشد، از همراهی تأثیرگذار اداره کل ارتباطات و روابط بینالملل، حراست و بازرسی شهرداری مرکزی و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان که به گفته او، بیهمراهی آنها این کار میسر نبوده، تشکر میکند و توضیح میدهد: با توجه به عملیات عمرانی میدان امام حسین (ع)، دور این اثر که به سفارش و با تأمین اعتبار از سوی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان مرمت شد، یک پوشش محافظ قرار داده شده بود و روز گذشته (جمعه_۲۴ بهمنماه) این پوشش برداشته شد تا «تقدیس» دوباره در معرض دید عموم قرار بگیرد.
او میافزاید: ارزش اثر «تقدیس» بهاندازه ارزش آبروی اصفهان است و برای آن نمیتوان مبلغی تعیین کرد.
نماینده پرویز تناولی در اصفهان خاطر نشان میکند: هر مجسمه شهری دو یا سه سال یکبار باید مرمت شود، چرا که هر چه دیرتر به آن رسیدگی شود فرسایش آن بیشتر خواهد شد. البته در طول مرمت نیز باید توجه داشت که هیچ تغییر فیزیکیای در اثر به وجود نیاید.
احمدی، با تأکید بر اینکه تمام مراحل کار مرمت در کارگاه اصفهان انجامشده و برونسپاریای دراینباره انجام نگرفته، میگوید: مجسمههای شهری هویت یک شهرند و باید به مناسبتهای مختلف آنها را به مردم معرفی کرد تا با آن ارتباط برقرار کنند. در طول مدت مرمت «تقدیس» خیلی از افراد فکر میکردند این اثر تازه نصبشده درحالیکه ۱۹ سال است اثر پرویز تناولی کنار ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان جا خوش کرده است.
او با اشاره به سرقت مجسمههای شهری، یادآور میشود: وقتی یک نفر روی گلها پا میگذارد همه به او هشدار میدهند، در مورد مجسمههای شهری هم باید همین اتفاق بیفتد تا سواد بصری مردم بالا برود و جلوی سرقتها گرفته شود. شاید اگر دانشجویان، کارهای پژوهشی روی این آثار نفیس انجام بدهند بخشی از فقدان اطلاعات دربارۀ مجسمههای شهری جبران شود.
نمایندۀ پرویز تناولی در اصفهان در پاسخ به این سؤال که «برای حفاظت از تقدیس چه برنامهای در دستور کار است؟» میگوید: با همراهی حراست و سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در حال انجام بررسیهایی هستیم تا بتوانیم مطابق با استانداردهای روز دنیا از این اثر نفیس محافظت کنیم. به امید روزی که خبر بد سرقت آثار هنری را در هیچ جای ایران نشنویم.
احمدی، در پایان خبر میدهد که پیرو صدور معرفینامه توسط پرویز تناولی، لایهروبی و مرمت پوشش سه اثر از چهار اثر اهدایی او به مردم اصفهان را نیز، بعد از انجام مراحل اداری، آغاز خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات