حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در سخنرانی مجازی «ویژگیهای حاکمیت مطلوب»، اظهار کرد: حکمرانی در دنیا به سه شیوه کلی تقسیم می شود که شامل حکومت سلطتنی، حکومت لیبرالیستی و حکومت دینی است.
فلاحی تصریح کرد: در برخی کشورها مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و انگستان، حاکمیت به صورت سلطنتی و دیکتاتوری است که این نوع حکومت مطلوب ما نیست چراکه ما قبول نداریم که یک فرد بخواهد ملاکهای خود را به جامعه تحمیل کند.
وی ادامه داد: نوع دوم، حکومت لیبرالیستی است که در اکثر کشورها وجود دارد که این نوع حکومت دموکراتیک است، در آن رئیس جمهور با رای مردم انتخاب میشود و ملاک حکمرانی با شاخصهای مردم و به دست آنها است که این نوع حکومت هم ایرادات زیادی دارد.
این مدرس دانشگاه در رابطه با نوع سوم حکومت که حکومت دینی است، توضیح داد: حکمرانی دینی بر اساس شایستگیهایی است که در دین تعریف شده و ولیفقیه باید شرایطی داشته باشد که اگر این شرایط را به هر دلیلی از دست بدهد از مقام خود منفصل میشود و مردم دیگر لازم نیست از ولیفقیه تبعیت کنند.
فلاحی ادامه داد: در حکمرانی دینی، تبعیت سیاسی از ولی فقیه به خواست افراد برمیگردد اما تبعیت دینی بر تمام افراد متدین واجب است اما اگر به اعلام مجلس خبرگاه رهبری، شرایط ولیفقیه از بین برود و از مقام خود منفصل شود دیگر لزوم تبعیت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه حکومت دینی بهترین نوع حاکمیت است، گفت: جمهوری اسلامی بر پایهی حکومت مردمسالاری دینی است و الان غربیها به این نتیجه رسیدند که این نوع حکومت بهترین نوع حاکمیت است اما چون دستاورد ما مسلمانان است، نمیخواهند این مسئله را بپذیرند.
این نماینده مجلس در رابطه با شاخص های اسلامی حاکمان نظام سیاسی و اجتماعی، مطرح کرد: در قانون اساسی، شروطی برای ولی فقیه در نظر گرفته شده و رهبری باید دارای علم، تقوا و بینش سیاسی باشد.
فلاحی توصیح داد: ولی فقیه باید عالم باشد یعنی اهل استنباط باشد، بتواند با دیگران همفکری کند و در حکمرانی تخصص داشته باشد همچنین باید اهل تقوا باشد زیرا اگر حاکم، تقوا و تعهد نداشته باشد به منجلاب فساد گرفتار میشود و شرط سوم بینش سیاسی است که باعث میشود فرد حاکم، با پشتوانهی علم و تقوا بتواند مدیریت درستی داشته باشد زیرا سیاست به معنای تدبیر و مدیریت است.
وی خاطرنشان کرد: این سه شرط نه تنها در قانون اساسی به عنوان شروط رهبری معین شده بلکه در خارج از قانون اساسی نیز وطیفهی همهی افراد است که این شرایط را داشته باشند.
فلاحی در رابطه با تفاوت ساست حیوانی و سیاست الهی، توضیح داد: در سیاست حیوانی تلاش بر این است که فرد به قدرت برسد اما در سیاست الهی تلاش برای کسب قدرتی است که در راستای ارائهی خدمت باشد.
انتهای پیام