بسم الله الرحمن الرحیم
«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین»
«ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز و بر حوادث خیر و شر قضا و قدر صبر و تحمل عطا کن و بر تقوی و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران موفق دار به یاری خودت ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان. »
به گزارش ایسنا،حجت الاسلام علوی تهرانی در تبیین دعای روز سیزدهم ماه رمضان می گوید:
خواستههای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
پاک شدن از پلیدیها و آلودگیها.
صبر بر مقدرات.
تقوا و همنشینی با ابرار.
«اللّٰهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذارِ»
آلودگیها و پلیدیهایی که برای یک انسان متصور است گاهی در فکر و عقیده است. مانند: شرک، کفر،نفاق، ایمان و باور قلبی همراه با شک و تردید (کسی که دارای ثبات عقیده نیست گرچه ممکن است در یک مقطع زمانی خوشعقیده هم بوده باشد ولی در برخورد با حوادث یا شبهات دچار تردید و شک در عقاید شده است)
گاهی آلودگیها و پلیدیها درنفس انسان رخنه کرده میکند. مانند: رذائل اخلاقی از جمله بخل، کینه، لجاجت، حسادت و هر آنچه که علماء و دانشمندان علم اخلاق دور بودن از آن را لازم میدانند.
گاهی در حیطه تمایلات و گرایشات انسان است. مانند: تمایل به دنیا. برده و بنده دنیا شدن عارضهای است که انسان را در مقابل خدا قرار میدهد.
اهل کوفه در مقابل سیدالشهداء (ع) ایستادند بهطوری که اول حضرت را دعوت کردند آنگاه در مقابل ایشان ایستادند. امام در یک خطبه علت این تغییر را برده و بنده دنیا بودن کوفیان تحلیل کردند.
گاهی هم در عمل است. گناه، عصیان و نافرمانی خدا که در واقع شیطان در ایجاد این آلودگیها بسیار مؤثر است.
«وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَیٰ کائِناتِ الْأَقْدارِ»
رضایت و خشنودی دو نوع است:
انسان با انجام واجبات و ترک محرمات بکوشد که خدا از او راضی شود.
انسان بکوشد که از قضا و قدر الهی راضی شود. یعنی هرآنچه را که خدا انجام میدهد بپسندد و به آن رضایت دهد. زندگی انسانها در بیشتر موارد پُر از ناملایمات، سختیها و ناراحتیهاست که رضایت نسبت به آن کار سختی است و صبوری میطلبد. اگر آدمی در این حوادث ناخوشایند و قضا و قَدَر صبوری کند، قطعاً به رشد و کمالِ لایق انسانی میرسد.
حضرت عیسی (ع) میفرماید: شما به آنچه دوست دارید نمیرسید مگر با صبر در برابر آنچه ناخوش میدارید.
حضرت صادق (ع) فرمودهاند: اهل حق پیوسته در سختیها هستند اما بدان که سختی مدتش کوتاه است و عاقبت کار با آسایش طولانی است.
«وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقیٰ وَصُحْبَةِ الْأَبْرارِ»
در جمله اول پاک شدن از آلودگیها را مطالبه کردند در جمله دوم و سوم راهکار ارائه نمودند.
راهکار اول صبر بر قضا و قدر ناخوشایند است که اساساً راه بهشت مملو از سختیها است «الجَنَّةُ مَحْفُوفَةٌ بِالمَکارِهِ وَ الصَّبْرِ.»
راهکار بعدی تقوا است.
سوره توبه آیه ۳۶ میفرماید: بدانید خدا با پرهیزکاران است.
سوره هود آیه ۴٩ میفرماید: یقیناً فرجام [نیک] برای پرهیزکاران است.
تعریف جامع تقوا؛ تقوا همان خویشتنداری و تملک نفس است که انسان باید با این ملکه همواره اطاعت کند و معصیت نکند،شکر کند و کفران نکند و همیشه به یاد خدا باشد. در راه خدا با تمام توان جاهدت نماید و از ملامت ملامتکنندگان نترسد و در هیچ شرایطی از مسیر اعتدال خارج نگردد.
راه دیگر برای پاک شدن از آلودگیهایی که انسان را تهدید میکند، همنشینی با نیکان است.
رسول گرامی (ص) میفرمایند: انسان بر دین دوستش است همه شما باید دقت کنید که با چه کسی دوست میشوید.
قرآن کریم نیز در سوره توبه آیه ۱۱٩ به ما دستور میدهد: ای اهل ایمان، تقوا پیشه کنید و با راستگویان باشید.
براساس آیه ۱۷۷ سوره بقره، نیکان چنین ویژگیهایی را دارند:
ایمان به خداوند، ایمان به آخرت، ایمان به ملائکه و پیامبران و کتب آسمانی،انفاق به خویشان و ایتام و سائلین و درراهماندگان و درخواست کنندگان و آزادی و کمک به بردگان، اقامه نماز، اداء حقوق مالی، وفای به عهد، شکیبایی در سختیها و تنگدستیها و هنگام جنگ.
«بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَساکِینِ»
همراهی قلبی و عملی با این سیره و روش، تمام سعادت و حقیقت سعادت است و فقط با یاری خداوند که مایه روشنایی چشم درماندگان است حاصل میشود.
انتهای پیام