رئیس مرکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان رضوی:

استفاده بیش از ۳ ساعت از فضای مجازی دانش‌آموزان را خشن‌ می‌کند

 رئیس مرکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: زمانی که دانش‌آموزان بیش از ۳ساعت درگیر فضای مجازی می‌شوند، میزان افسردگی و اضطراب آنها افزایش می‌یابد و مخصوصا خشم بسیار بالایی را نشان می‌دهند.

سید حسن تهامی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد:  براساس پژوهشی که اخیرا انجام داده‌ایم، زمانی که دانش‌آموزان بیش از ۳ ساعت درگیر فضای مجازی می‌شوند، میزان افسردگی و اضطراب این دانش آموزان بالا می‌رود، مخصوصا خشم بسیار بالایی را نشان می‌دهند. همچنین دانش‌آموزانی که میزان قدم زدن، فعالیت‌های مذهبی، مطالعه غیر درسی و میزان فعالیت‌های ورزشی‌شان بیشتر از ۳ ساعت و  بین ۳ تا ۳ و نیم ساعت است، کمترین میزان افسردگی، اضطراب و خشم را نشان می‌دهند. 

وی ادامه داد: درحال حاضر از میان این فعالیت‌ها، فقط فعالیت‌های مذهبی و مطالعه غیر درسی را در بین دانش آموزان داریم؛ بنابراین انتظار می‌رود که جامعه ما افسردگی، اضطراب و خشم بالاتری را نسبت به سال گذشته نشان بدهد. 

رئیس مرکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد:حدود ۱۰ سال است که آزمون‌های مختلف روانشناسی هرساله از دانش آموزان گرفته می‌شود. جامعه آماری خراسان رضوی در خصوص آزمون‌های مشاوره‌ای هرسال حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز بوده است که در مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان، این موارد هرسال بررسی می‌شود. جامعه آماری ما از نظر کیفیت و دقت در بالاترین درجه خود قرار دارد. 

تهامی با بیان اینکه آموزش‌های آنلاین باعث چاقی و خمیدگی ستون فقرات می‌شود. عنوان کرد: آموزش آنلاین ضعیف شدن چشم را به دنبال خواهد داشت. این ضرر تنها برای دانش‌آموزان نیست بلکه معلمان و کسانی که با آموزش مجازی سروکار دارند، همه درگیر این مشکل می‌شوند. در آموزش مجازی افراد محکوم به یک گوشی هستند که باید مدت طولانی به گوشی خیره شوند. راهکاری که برای این امر پیشنهاد می‌شود، این است که باید یک لحظه چشم را از صفحه گوشی برداشت و پلک زد که تنبلی چشم ایجاد نشود. 

وی اظهار کرد: در نرم‌افزار شاد انواع آموزش‌ها بدون نیاز به خرید کتاب‌های کمک آموزشی، کاملا رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. همچنین درسایت همگام انواع نمونه سوالات و محتواهای مختلف بارگذاری شده است.  

رئیس مرکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در زمان امتحانات ترم اول اخباری در رابطه با بیزنس «امتحان دادن به جای همدیگر»، پخش شده بود که رسانه‌ها باید سواد رسانه‌ای را در میان مردم فرهنگ‌سازی کنند. 

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400020402001
  • خبرنگار : 50430