خواسته‌های روز نهم ماه مبارک رمضان

امام صادق (ع) می‌فرمایند: در قیامت رحمت واسعه و گسترده حق چنان جلوه می‌کند که هر آینه ابلیس هم به آن امید می‌بندد، اگرچه شامل حال او نمی‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

«اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ»

«خدایا قرار ده برایم در این روز بهره‌ای از رحمت وسیعت و راهنمایی‌ام کن در این ماه به‌سوی دلیل‌های درخشانت و مرا به سوی موجبات خوشنودی همه جانبه‌ات سوق ده به حق محبتت ای آرزوی مشتاقان.»

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی در تبیین دعای روز نهم ماه مبارک رمضان می‌گوید:

خواسته‌های روز نهم ماه مبارک رمضان
شمول رحمت واسعه حق شدن؛
راه یافتن به ادله روشن؛
توجه به سوی رضایت کامل حضرت حق؛

اللّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَهِ
رحمت خداوند، اعطاء بخشش و نیکی است که برای رفع حاجت نیازمندان انجام می‌شود.

رحمت الهی چند خصوصیت دارد:
۱ـ حق تعالی صدور رحمت را بر خود واجب کرده است
۲ـ رحمت او همه‌گیر است
۳ـ محدودیت ندارد، جاودانه و وسیع است
۴ـ رحمت الهی بر غضبش سبقت گرفته است
۵ـ مشمول رحمت خدا شدن، بسیار آسان است

در حکمت‌های منسوب به امیرالمؤمنین (ع) است که فرمودند، گفتاری از قرآن مرا شادمان می‌کند، آن را برای هرکسی که بر نفس خود اسراف ورزیده و غرق در گناه و سیاه بختی است، باعث امید می‌دانم:
خداوند فرمود عذاب خود را به هرکسی که بخواهم می‌رسانم و رحمت من همه چیز را فرا گرفته است. پس خداوند رحمتش را عمومی و عذابش را برای موارد خاص قرار داده است.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: در قیامت رحمت واسعه و گسترده حق چنان جلوه می‌کند که هر آینه ابلیس هم به آن امید می‌بندد، اگرچه شامل حال او نمی‌شود.

 واهْدِنِی فِیهِ لِبَراهِینِکَ السّاطِعَهِ
آرزوی بزرگ اهل ایمان، هدایت است. مؤمن هدایتی را مطالبه می‌کند که در آن دچار تردید و شک نشود.

در سوره مدثر آیه ۳۱ فرمود: و بر ایمان مؤمنان بیافزاید و پس از آن اهل کتاب و مؤمنان دچار تردید نشوند.
روشن است که در طوفانها و امواج حوادث روزگار، این هدایت به دست خداوند است.
در سوره لیل آیه ۱۲ فرمود: بی تردید هدایت کردن بر عهده ماست.
در سوره فصلت آیه ۵۳ فرمود: به زودی نشانه های خود را در کرانه‌ها و اطراف جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است.

 و خُذْ بِناصِیَتِی إِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَهِ
 تعبیر "خُذ بِناصِیَتی"  کنایه از قدرت و تسلط پروردگار بر همه موجودات است.
در سوره هود آیه ۵۶ فرمود: هیچ جنبنده ای نیست مگر اینکه او مهارش را به دست [قدرت و فرمانروایی خود] گرفته است.
امور همه موجودات در همه زمانها و مکانها به دست خداست. اصل وجود ایمان و کفر، هدایت و ضلالت، نور و ظلمت، قضاء و قدر، دوام وجود و کیفیت وجود آنها همه به دست خداوند است.

خشنود نمودن خداوند نیز سزاوارتر از جلب رضایت هر موجود دیگری است.
 در سوره توبه آیه ۶۲ فرمود: در صورتی که اگر مؤمن بودند، شایسته تر آن بود که خدا و رسولش را خشنود کنند.

 اهل ایمان به دنبال خشنودی خداوند هستند.
 در سوره آل عمران آیه ۱۷۴ فرمود: و از خشنودی خدا [خالصانه] پیروی کردند و خدا دارای فضلی بزرگ است.

خداوند چه زمانی از بنده‌اش خشنود است؟
خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: هرگاه دیدی که من بنده‌ام را برای اطاعت خود آماده و از معصیت رویگردان می‌کنم، نشانه خشنودی من است.

 بمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتاقِینَ
ای بنده خدا! اگر زندگی تو به اطاعت خدا و دوری از گناه سپری شد، آگاه باش این امر جز با توفیقی که از ناحیه خداوند بوده و محبت و احسان او که آرزوی مشتاقان است، حاصل نشده است.  

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400020200947
  • خبرنگار : 71451