به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گیربکس وان، درست است که گیربکسهای اتوماتیک کمی گرانتر هستند، اما از آنجا که پدال کلاچ به این گیربکسها متصل نیست؛ کافیست دنده را روی حالت درایو قرار داده تا به صورت اتوماتیک تعویض شود. در واقع با ورود گیربکسهای اتوماتیک به بازار، نیازی نیست راننده مدام برای تعویض دنده پای خود را خسته کرده و کلاچ بگیرد؛ بنابراین پرداخت کمی هزینه بیشتر، قطعا ارزشش را دارد.
البته این9 گیربکسها هم مانند هر قطعهی دیگری، پس از چندهزار کیلومتر کارکرد، نه تنها نیاز به تعمیر و سرویس دارند، بلکه ممکن است دچار اختلالات مختلفی شوند که در ادامه مطرح میشوند.
گیربکسهای اتوماتیک هم خراب میشوند
یک رانندگی خوب و با خیال راحت، خودرویی سالم و البته گیربکس سالمی میطلبد. گیربکس اتوماتیک ممکن است پس از چند هزار کیلومتر دچار مشکل و اختلال شود. پس هم باید از دچار مشکل شدن آن پیشگیری کرد و هم به تعمیر فوری آن حساس بود و اهمیت داد؛ چراکه خرابی گیربکس علاوه بر تبعات جانی، تبعات مالی هم دارد، گیربکس اتوماتیک گاهی از موتور هم گرانتر است.
برای پیشگیری و تعمیر این نوع گیربکس ابتدا باید مشکلاتی را که دچار آنها میشود، شناخت تا بتوان فوری آنها را تشخیص داده و از بروز مشکلات بیشتر و شدیدتر پیشگیری کرد.
چندین مشکل رایج وجود دارد که عموما بعد از کارکردی چند هزار کیلومتری برای گیربکس اتوماتیک ایجاد میشود. این مشکلات باعث ایجاد احساس لرزش یا سنگ زنی خودرو میشوند. همچنین ممکن است صداهایی همچون زوزه در خودرو بهوجود بیاورند. بوی سوختگی، لیزخوردن و خلاصی دنده نیز از دیگر نشانههای اختلال در گیربکس اتوماتیک هستند.
نقش روغن گیربکس در لرزش خودرو
گیربکسهای اتوماتیک باید هنگام تعویض دنده بیصدا کار کنند، اما گاهی هنگام رانندگی و سبک یا سنگین کردن دنده، خودرو دچار لرزش میشود یا صدایی غیرمعمول از آن به گوش میرسد. این مشکل به روغن گیربکس باز میگردد. روغنها نقش مهمتری در گیربکسهای اتوماتیک نسب به گیربکس دستی ایفا میکنند چون سیستم انتقال قدرت اتوماتیک حرارت بیشتری ایجاد میکند. پس اگر روغن گیربکس کیفیت خوبی نداشته باشد یا سطح آن کم باشد، نمیتواند به خوبی قطعات خودرو را خنک نگه دارد و باعث میشود مشکلاتی چون لرزش خودرو پیش آید. خردشدن چرخدندهها و صدای سنگزنی نیز ناشی از روغن بیکیفیت است چراکه روغن گیربکس به خوبی نتوانسته است نقش اصلی خود یعنی روانکاری را انجام دهد.
اما پیدا کردن روغن باکیفیت و متخصصی برای تعویض آن نیز میتواند سخت باشد. بیشک واحدهای تعویض روغنی و سرویسکنندههای دورهای بسیاری در هر شهری وجود دارند، اما در میان این تعمیرکاران، افراد متخصص کم هستند و آشنایی با مراکز تخصصی مانند «گیربکس وان» میتواند بسیار کارساز باشد.
این مجموعه تخصصی گیربکس مدعی است انجام نشدن سرویس دورهای باعث استهلاک در سیستم دنده و در نهایت خرابیهای جدی میشود. مهمترین فعالیتی که در سرویس دورهای انجام میشود، تعویض روغن است، همان چیزی که عدم کیفیت آن باعث صداهای ناهنجار در خودرو میشد. این تعمیرگاه تخصصی میتواند در هر زمان که بخواهید و لازم باشد، خودروی شما را سرویس کند!
دندهای که مدام خلاص میشود
خلاصی دنده و خارج شدن از جای خود از دیگر مشکلات متداولی است که ممکن است برای یک گیربکس اتوماتیک پیش بیاید اما اینجا ذکر میشود چرا که از سایر مشکلات جدیتر است و میتواند تبعات جبرانناپذیری داشته باشد. این مشکل معمولا ناشی از اختلالات الکترونیکی است اما با بروز آن به هیچ وجه نباید رانندگی را ادامه داد، کافیست خودرو را حرکت ندهید و با مرکز تخصصی گیربکس وان، تماس بگیرید. کارشناسان متخصص و مجرب این مجموعه فوری به داد شما میرسند و با مشاوره دادن خودروی شما را به سمت سلامت هدایت میکنند. آنها این کار را رایگان انجام میدهند. و چون حرکت دادن خودرو در مواردی چون خلاصی دنده جایز نیست، آن را با خودروبر سفارشی به محل تعمیرگاه میبرند و شما نیز میتوانید در فضای ساکت، به دور از آلودگی صوتیای که در تعمیرگاه تدارک دیدهاند، استراحت کنید و منتظر تعمیر خودروی خود بمانید!
تعمیرگاه تخصصی گیربکس وان را بیشتر بشناسید
این مجموعه در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد تا خدمات تخصصی فروش و تعمیر گیربکس اتوماتیک را ارائه دهد. این مجموعه همچنین گیربکسهای نو را وارد میکند. مجموعه گیربکس وان با شعار «با آرامش به مسیرت ادامه بده» آنقدر نسبت به کارش مطمئن است که خدمات خود را تا یک سال یا ۲۰هزار کیلومتر گارانتی میکند. این مجموعه در تهران جاده مخصوص کرج قرار داد، همچنین خودروها را به صورت آنلاین نیز پذیرش میکند. پس تردید نکنید و تعمیرات گیربکس خود را به این متخصصان بسپارید.
انتهای رپرتاژ آگهی