به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در سال ۱۳۹۹ تولید یک کالا بیش از ۱۰۰ درصد، دو کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، دو کالا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و ۱۱ کالا کمتر از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبلش افزایش داشته است. از بین ۲۹ کالای منتخب صنعتی تولید ۹ کالا نیز کاهش یافته است.
در این میان بیشترین افزایش تولید، مربوط به الیاف اکریلیک است که با ۱۹۶ درصد رشد، تولید آن به ۵۱۰۰ تن رسیده است. الیاف اکریلیک از مهمترین و پرمصرفترین الیاف مصنوعی که در تهیه فرش ماشینی، پتو، لباسهای زمستانی و کشباف های ضخیم استفاده میشود.
کمترین افزایش تولید نیز مربوط به انواع پایپوش و کفش با ۲.۳ درصد افزایش تولید بوده که تولید آن معادل ۱۴۳ میلیون زوج بوده است.
افزایش بیش از ۵۰ درصدی تولید ماشین لباسشویی
بعد از الیاف اکریلیک، بیشترین افزایش تولید مربوط به کامیون-کامیونت-کشنده و ماشین لباسشویی است که تولید آنها با ۵۳.۶ و ۵۱.۲ درصد در سال گذشته به ۴۱۶۴ و بیش از یک میلیون و ۱۱۹ هزار دستگاه رسیده است. تولید این محصولات در مدت مشابه سال گذشته ۴۱۶۴ و ۷۴۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده است.
از بین انواع لوازم خانگی فقط آمار تولید ماشین لباسیشویی در سال گذشته در دسترس است، اما آمارهای قبلی نشان میدهد که تولید انواع تلویزیون و یخچال و فریزر هم در این مدت با افزایش ۴۰ و ۳۲.۲ درصدی از حدود ۸۰۸ هزار دستگاه و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۸ به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ و یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه در مدت مشابه ۱۳۹۹ رسیده است. اما با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم و اواخر شهریور ماه مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پاسخ به چرایی این روند گفته بود که برخی آمارها نشان میدهد میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد و وقتی میزان نصب کمتر است، یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریده اند و در گوشه ای احتکار کردهاند.
دو کالای کمباین و لاستیک خودرو نیز در این مدت با ۴۴.۵ و ۲۰ درصد افزایش تولید به ۶۴۹ دستگاه و بیش از ۲۷۸ هزار تن رسیده است.
از جمله مهمترین کالاهایی که کمتر از ۲۰ درصد افزایش تولید داشتهاند نیز میتوان به انواع سواری با ۱۹.۱، تراکتور با ۱۵.۹ و وانت با ۶.۵ درصد افزایش تولید اشاره کرد.
تولید کدام کالاها کاهش یافت؟
تولید ۹ کالا نیز در مدت یاد شده کاهشی و همانند ماههای قبل بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده که با ۱۲.۸ درصد کاهش از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال گذشته رسیده است. کمترین کاهش تولید در مدت یاد شده نیز مربوط به انواع کاغذ و الیاف پلی استر بوده که تولید آن ۱.۱ درصد کمتر شده است.
بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند.
اواخر شهریور پارسال بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازهها و فروشگاههای بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد. اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از اوایل دی ماه روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود، اما به نظر می رسد این وعده در بخش روغن جامد هنوز عملیاتی نشده است؛ به طوری که اوایل اسفند فروش روغن جامد با کارت ملی خبرساز شد. اما معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت فروش روغن با کارت ملی را تکذیب کرد و از افزایش ۲۵ درصدی تولید روغن خبر داد. نهایتا اواخر اسفند پارسال قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی به وجود مشکلاتی در بازار روغن جامد اذعان کرد و وعده داد که این مشکلات در فروردین ۱۴۰۰ برطرف شود.
از جمله کالای مهم دیگری که تولید آنها در این مدت کاهش داشته میتوان به تولید چرم، الکتروموتور، اتوبوس - مینی بوس - ون و پودر شوینده با کاهش ۱۰.۸، ۹.۳، ۷.۸ و ۲.۹ درصدی اشاره کرد.
انتهای پیام