راه‌های نگهداری و مراقبت ازگیاهان آپارتمانی

گیاهان برای رشد و تکثیر نیازمند نور، دمای مناسب ، آب و غذا هستند و چناچه به هر کدام از این موارد توجهی نشود نه تنها رشد چندانی نمی‌کنند، بلکه عمر آنها نیز کوتاه می شود.

به گزارش ایسنا، زندگی آپارتمان نشینی و دور بودن از فضای سبز تمایل به خرید و نگهداری از گل و گیاه را در بین مردم بیشتر کرده است و از طرفی شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده در تردد و تجمع از ابتدای سال بسیاری از افراد را ترغیب کرد تا با ایجاد باغچه های خانگی فضای سبز را به منازلشان بیاورند. اما خرید و نگهداری از گل و گیاه مستلزم رعایت نکاتی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

۱. بهتر است گل و گیاه آپارتمانی در فصول بهار و پاییز خریداری شوند، زیرا در این فصل ها گیاهان در حال رشد هستند و اگر دچار آسیب شوند مجدد رشد خواهند کرد ولی در تابستان و زمستان رشد گیاه با کندی خواهد بود.

۲. بهتر است گیاهانی که انتخاب می شوند در ابعاد کوچک یا به صورت نهال باشند، زیرا هر چه گیاه کوچکتر باشد با محیط سازگارتر خواهد شد و بهتر می توان از آن نگهداری کرد.

۳. قبل از خرید گیاه از فروشنده بخواهیم شیوه نگهداری گل و گیاه را توضیح دهد.

۴. قبل از خرید گل و گیاه بهتر است محیطی که قرار است گیاه در آن نگهداری شود را برای فروشنده تشریح کنیم. میزان نور، دما و ...باید مشخص شود و از فروشنده بخواهیم گیاهی متناسب با محلی که در آن زندگی می کنیم، معرفی کند.

۵. درجه حرارت مناسب برای نگهداری گیاهان آپارتمانی نباید کمتر از ۱۵ درجه و بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ درجه باشد. گرما و سرما برای گیاه خوب نیست. در حقیقت گرما گیاه را خشک می کند و رشد آن ضعیف خواهد شد و سرما نیز گیاه را دچار سرمازدگی می کند. بنابراین دمای محیطی که گیاه در آن وجود دارد باید معتدل باشد.

۶. گیاهان آپارتمانی به آفتاب مستقیم نیاز ندارند  و در صورتی که در برابر آفتاب مستقیم قرار بگیرند برگ هایشان می سوزد، خاکشان خشک شده و گیاه آسیب می بیند. گیاهانی که برگ سبز دارند نیاز به نور زیادی ندارند اما گیاهانی که برگ آنها رنگی است احتیاج به نور بیشتری دارند.

۷. بسته به نوع گیاه یک تا سه بار آبیاری در هفته به گیاهان آپارتمانی کافی است. اگر محیط گرم یا گیاه آب دوست باشد طبیعتا تعداد دفعات آبیاری نیز باید افزایش یابد. گیاهانی مانند دیفن باخیا کم آب هستند و هنگام آبیاری نیز باید آب اطراف گیاه ریخته شود. گیاه کاکتوس تیغ دار نیز به آب کمتری احتیاج دارند و هفته ای یکبار آب برایش کافی است. برای کاکتوس هایی که تیغ ندارند نیز هفته ای دوبار آبدهی کافی است.

۸. لازم است هفته ای سه بار غذای مخصوص گیاه به همراه آب به گیاهان داده شود. باید هربار قسمتی از غذا را با آب حل کرده و همراه آب به گیاهان داده شود.

چگونه از گیاهان آپارتمانی در طول سفر مراقبت کنیم؟

۱. بطری آبی را کنار گیاه قرار دهید و یک نخ مناسب انتخاب کنید. یک سرنخ در آب و سر دیگر را در گلدان قرار دهید. تا از این طریق رطوبت و آب منتقل شود.

۲. گیاه را در یک کیسه تمیز قرار دهید و به خوبی آبیاری کنید. سپس کیسه را روی گیاه بکشید و گره بزنید و سوراخ هایی را در قسمت بالای کیسه ایجاد کنید تا بتواند نفس بکشد و از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

۳. اگر به سفر چند روزه می روید می توانید گیاه را سیراب کنید و مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد.

۴. زیر گلدانی گلدان ها را پر از آب کنید تا گیاه بتواند به هنگام نیاز از انتهای گلدان آب مورد نیاز خود را جذب کند.

۵.  بطری یکبار مصرف نوشیدنی را پر از آب  کرده، سوراخ های ریزی بر روی بدنه آن ایجاد و سپس آن را کنار گلدان یا داخل آن قرار دهید. البته باید این اقدام به نحوی باشد که آب قطره قطره  وارد گلدان  شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400010300931
  • خبرنگار : 71553