نماینده ولی‌فقیه در فارس:

شعر باید در خدمت ایجاد انگیزه برای نسل بعدی باشد

نماینده ولی‌فقیه در فارس تاکید کرد: شعر باید در خدمت ایجاد انگیزه برای نسل بعدی باشد تا مسیر را ادامه دهند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام دوشنبه ١٠ بهمن در بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در شیراز ضمن تبریک فرا رسیدن ایام‌الله فجر، گفت: دهه فجر، گسترش نور بود. این جلسه شعر دفاع مقدس است و پیام شهدای عرصه دفاع هم باید مضمون شعر ما باشد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه حرف شهدای ما بزرگ بود و باید در قالب ادب و  هنر منتقل شود، گفت: در دسته بندی شعرهای دفاع مقدس متوجه می‌شویم که در برهه‌ای بیشتر سعی کردیم نام برخی شهدا در شعر بیاید که خوب هم بود اما بحث فراتر از این است که نام شهیدی بخواهد در بیتی بیاید و وزن و قائده و ردیفی داشته باشد و مهم این است که پیام شهدا در قالب هنر منتقل شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه نیاز به حماسه با انگیزه داریم، گفت: به عنوان مثال؛ شامگاه یکشنبه ٩ بهمن، از نیروی انتظامی شهید در شیراز دادیم و این بدین معنا که مسیر ادامه دارد، لذا شعر باید در خدمت ایجاد انگیزه برای نسل بعدی باشد تا مسیر را ادامه دهند.

او با تاکید بر اینکه باید محافل نقادی شعر هم به وجود بیاید، گفت: بعضی شعرها زیبا خوانده می‌شود اما خود شعر از نظر فنون ادبی ممکن است زیبا نباشد و این مهم باید نقادی شود. به علمیت و توانمندی و فنون ادب و بلاغت در شعر کمتر توجه شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه برخی احساس می‌کنند فنون ادب در انحصار خودشان است در حالی که باید برای همه انواع شعر مدنظر باشد و این کم کاری ما را نسبت به ایران نشان می‌دهد، تاکید کرد: اگر بناست ایران سربلند باشد باید در قله ادبیات جهان همچنان بایستد.

او از دست اندرکاران این کنگره خواست به رشد شعر مربوط به دفاع مقدس و مقاومت کمک کنند تا به حدی برسد که جهانیان خود را بی نیاز از مراجعه به این فصل از ادبیات ایران ندانند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در ادامه این کنگره بیان کرد: این کنگره همان جلسات و کنگره‌های تبیین ارزش دفاع مقدس است.

امیر نبی سهرابی، ادامه داد: باید ارزش‌های دفاع مقدس را به وسیله هنر برای نسل حاضر و آینده ارائه کنیم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه اکنون همه دنیا به شعر ما مراجعه می‌کنند، اضافه کرد: دیوان حافظ ما دلیلی برای فراگیری زبان فارسی توسط غربی‌ها شده است.

سهرابی خاطرنشان کرد: شعر حافظ هویت ملی و فرهنگی ماست و فرهنگ ما را تداوم بخشیده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شعرای ما باید جریان مقاومت را در دنیا نشر دهند، گفت: قافیه‌های زبان فارسی بی نظیر است، اگرچه نواقصی از نظر حرف و لغات مشترک داریم اما وجه مشترک اینها در شعر است و رمز ماندگاری زبان فارسی هم همین است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 00062146505
  • خبرنگار :