‌/گزارش/

قانون از محیط بان حمایت نمی‌کند

‌جانش را در کف دست می‌گیرد تا بچه آهویی، یا‌ بز وحشی بی‌مادر نماند. تا غرش یوز و پلنگ هم‌چنان بر چکاد کوه‌های این سرزمین پرشکوه طنین انداز شود.

‌جانش را در کف دست می‌گیرد تا بچه آهویی، یا‌ بز وحشی بی‌مادر نماند. تا غرش یوز و پلنگ هم‌چنان بر چکاد کوه‌های این سرزمین پرشکوه طنین انداز شود.

‌رو در روی گلوله می‌ایستد تا کبکی بخرامد و آواز سر دهد که آدمی بی‌قصه‌ی ساز، دل به موسیقای کبک و آواز قناری دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، محیط بانی به اعتراف آنها که تجربه این کار را دارند، با وجود همه زیبایی‌ها و لذت‌هایی که دارد، یکی از‌سخت‌ترین شغل‌های دنیا‌ست بویژه در کشور ما که برای حفاظت از حیات وحش و محیط بانانی که حافظان آنند، قوانین محکمی وجود ندارد.

میلاد امام رضا(ع) در تقویم ما، به نام نامی ضامن آهو به اسم محیط بانان سکه خورده است و این افتخار بزرگی است چرا که محیط بان پا جای پای امام مهربانی‌ها گذاشته است.

آنچه در پی می‌آید گزارشی است از وضعیت محیط بانی در ایران و سختی‌ها و مشقت‌هایی که این پاسداران حیات و زیبایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌سوزند و می‌سازند، چرا که آنها حق حیات را پاس می‌دارند و رو در روی گلوله می‌ایستند تا غرش یوز و آواز پرنده‌ برای همیشه در این خاک بماند.

فرزند یک شهید محیط بان: بعد از شهادت پدر حالی از مادرم نمی‌پرسند

حسین سعیدیان فرزند شهید غلامرضا سعیدیان محیط بان شهید شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، گفت: متاسفانه بعد شهادت پدرم سازمان محیط زیست تنها برای چند سال اول به ما توجه و رسیدگی کرد و الان مدت 22 سال است که اصلا حالی از مادرم نمی‌پرسند که در چه حالی است و چه وضعیتی دارد. آن‌طور که باید و شاید ما را تحویل نمی‌گیرند. مگر پدر ما برای این سازمان جانش را از دست نداده است، انتظار داریم لااقل سالی یکبار از مادرمان سرکشی کنند و حالی از او بپرسند.

وی که بعد شهادت پدر لباس محیط بانی پوشیده در خصوص نحوه شهادت پدرش به ایسنا گفت: اول آذرماه سال 72 بود. من آن زمان هفده سال داشتم و در دبیرستان شبانه روزی دامغان درس کشاورزی می‌خواندم. از خانه با من تماس گرفتند که پدرت مریض ‌و در بیمارستان بستری است، زمانی که به شاهرود رسیدم، فهمیدم بیماری و بستری بودنی در کار نیست و پدرم در حین کار توسط شکارچی‌های غیرمجاز در اطراف کوه‌های میامی به شهادت رسیده است.

این محیط بان شاهرودی ادامه داد: مخبران به پدرم خبر می‌دهند که شکارچی‌ها در کوه در حال شکار هستند که پدرم سریع خودش را به آنها می‌رساند و به تعقیب آنها می‌پردازد که در این تعقیب و گریز شکارچیان به سمت ماشین پدرم تیر‌اندازی می‌کنند‌. یک تیر به رادیاتور ماشین می‌خورد و ماشین از کار می‌فتد و تیر دیگر نیز از میان تیغه برف پاکن عبور کرده و به قلب پدرم اصابت می‌کند.

وی گفت: خوشبختانه شکارچیان شناسایی و دستگیر شدند و از سوی دیوان عالی کشور برای کسی که پدرم را به شهادت رسانده بود، حکم اعدام صادر شد.

وی ادامه داد: آن زمان برای آزادی با وثیقه باید دیه انسان که مبلغی بالغ بر 12 تا 15 میلیون بود، پرداخت می‌شد تا فرد مجرم با قرار وثیقه آزاد شود، اما کسی که پدرم را به شهادت رسانده بود وقتی از حکم اعدام خود خبر‌دار شد تنها با مبلغ 2 میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد و بعد از آن نیز متواری شد.

قانون بیشتر به نفع شکارچیان متخلف است

وی گفت: حدود 10 تا 12 سال این فرد از چنگال قانون متواری بود. در این مدت با واسطه‌هایی که آمدند و رفتند ما رضایت دادیم.

حسین سعیدیان که در حال حاضر 40 سال دارد و دانشجوی ترم آخر رشته حقوق است، ادامه داد: متاسفانه از نظر قضایی و حقوقی قانون بیشتر به نفع متهم است تا کسی که به آن بزه وارد شده است.

محیط بانان کمترین حقوق ‌را‌ می‌گیرند

سعیدیان که بعد از شهادت پدر، شغل محیط بانی را با علاقه انتخاب کرده است، می‌گوید: امروز از این انتخاب این شغل پشیمانم.

وی اضافه کرد: ابتدا با علاقه وارد این حرفه شدم، اما در بطن کار آنقدر نامهربانی‌ها دیدم که دلزده شدم. محیط‌بانان علی رغم همه سختی‌هایی که در حین کار متحمل می‌شوند، اما متاسفانه به آنها کمترین رسیدگی‌ها می‌شود و کمترین حقوق در سطح سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را محیط بانان دریافت می‌کنند و حتی پاکبانان نیز از محیط بانان حقوق‌شان بیشتر است‌.

وی خاطرنشان کرد: من با همه اضافه کاری‌هایم ماهی یک میلیون تومان دریافت می‌کنم.

این محیط‌بان با بیان اینکه هجده شبانه روز دور از خانواده بوده و در مکان‌هایی مشغول حفاظت و حراست هستیم که حتی به امکانات اولیه نیز دسترسی نداریم، اظهار کرد: در حین ماموریت فاصله مان تا نزدیکترین آبادی 80 تا 100 کیلومتر است، اما متاسفانه با همه این سختی‌ها گوشه چشمی به محیط بانان نمی‌شود.

کسانی که حق حیات را از یک جنبنده می‌گیرند، نمی‌توانند خوب باشند

سعیدیان در پاسخ به این پرسش که وقتی با یک شکارچی غیر مجاز برخورد می‌کنی، اولین حسی که سراغت می‌آید چیست و آیا حس انتقام پدر در برخورد شما با متخلفین تاثیری ندارد، گفت: در راستای انجام وظیفه‌ام و حفاظت از عرصه‌ها هر کاری انجام می‌دهم‌. از نظر من شکارچی خوب و بد وجود ندارد. کسانی که حق حیات را از یک جنبنده می‌گیرند، نمی‌توانند خوب باشند. آنها حق ندارند جان موجودی را که اجازه زیست دارد، بگیرند و به حق آن تعرض کنند، لذا باید با آنان به شدت برخورد شود.

هر شکارچی غیر‌مجازی را که می‌بینم، احساس می‌کنم این همان قاتل پدر است

وی اضافه کرد: هر وقت یک شکارچی غیر مجاز را می‌بینم، احساس می‌کنم این همان کسی است که پدرم را کشته است و ناخودآگاه در من حس نفرت به وجود می‌آید اما همیشته سعی کرده‌ام هدفم حفاظت از عرصه‌ها باشد.

‌سعیدیان ادامه داد: متاسفانه در حمایت از محیط بانان ضعف حقوقی وجود دارد. محیط بانان حق حمل سلاح دارند، اما حق تیر‌اندازی ندارند‌ و دولت برای من که مأمور او هستم، بیشتر جبهه می‌گیرد تا شکارچی‌ها.

وی گفت: نمی‌دانم دستگاه‌های نظارتی کجا هستند و چه کار می‌کنند؟ اگر بحث اجرایی کردن قانون است که باید برای همه اجرا شود نه برای عده‌ای خاص.

صدور مجوز حمل سلاح برای قاتل محیط بان شهید!!

وی افزود: متاسفانه همان شخصی که پدرم را کشت، وقتی‌ آزاد شد دو مرتبه مجوز حمل سلاح گرفت، در صورتی که باید قوانین ما آنقدر محکم باشند که به کسی که یکبار جرم انجام داده است، دو مرتبه مجوز حمل سلاح را ندهند.

وی در پایان گفت: من به نوعی در سازمان محیط زیست به دنیا آمده و بزرگ شده‌ام اما از نامهربانی‌هایی که به من و خانواده‌ام روا کردند، بسیار گله دارم.

قانون از محیط بان حمایت نمی‌کند

اما داغی سرب گلوله تنها بر جسم شهید سعیدیان ننشسته‌، بلکه در استان سمنان جدای از مجروحان زیادی که در رویارویی با شکارچیان غیرمجاز‌، داغی این سرب را تحمل کرده‌اند، تا کنون 5 محیط بان در استان جان عزیز خود را بر سر دفاع از طبیعت و حیات وحش استان گذاشته‌اند.

سبحان زندی یکی دیگر از محیط بانان استان است که سال گذشته در درگیری با شکارچیان غیرمجاز در شهرستان آرادان از ناحیه پا مجروح شد. این محیط بان نیز دل پر دردی دارد.

سبحان زندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اشاره به مشکلات و سختی‌های محیط بانی به ماجرای شهادت عبدالله یاری از محیط بانان این منطقه اشاره و اظهار کرد: محیط بانان به واسطه شرایط خاص هر لحظه ممکن است با مخاطرات زیادی روبرو شوند. ضمن اینکه متاسفانه قوانین بگونه‌ای است که بطور 100درصدی از محیط بان حمایت نمی‌کند و امروز برخی از همکاران ما در جای جای کشور به همین دلیل در زندان و حتی در خطر اعدام قرار دارند که آخرین آنها محیط بانان دنا هستند.

وی با بیان اینکه محیط بانان 6 روز در ماموریت و 4 روز استراحت دارند، به شرایط روانی برخورد با شکارچیان اشاره کرد و گفت: گاهی یک شکارچی که ساعت‌ها به دنبال شکار بوده با استرس بسیار و خستگی مفرط با محیط بانان که آنها نیز در شرایط کاری پراسترس هستند، مواجه شده و از آنجا که هر دو مسلح هستند، ممکن است در این شرایط هر اتفاقی رخ دهد.

این محیط بان آرادانی به چند محیط بان زندانی در کشور اشاره کرد و گفت: زندانی شدن محیط بانان و مشکلات پیش آمده برای آنها در نحوه کار دیگر محیط بانان تاثیر بسیار داشته و موجب دلسردی آنها می‌شود، لذا انتظار می‌رود مشکلات قانونی را رفع و به حمایت بیشتر از محیط بانان بپردازند.

این دوستدار طبیعت و حیات وحش ادامه داد: چرا کسی که جان خود را در کف دست می‌گذارد و با دفاع از طبیعت و حیات وحش با شکارچیان متخلف درگیر می‌شود، باید زندانی‌ یا با خطر اعدام مواجه شود؟.

زندی به برخی اتفاقات رخ داده برای محیط بانان اشاره کرد و گفت: گذشته از شهادت و گاه زندانی شدن برخی همکاران ما، گاهی اتفاق می‌افتد که شیشه‌های منزل یا خودروی برخی محیط بانان را شکسته و یا حتی سابقه اسیدپاشی بر روی خودرو و مزاحمت برای خانواده محیط بانان وجود دارد، لذا قانونگذار باید برای حمایت از این قشر پیش بینی‌های لازم را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، پای صحبت محیط بانان که می‌نشینی، تازه می‌فهمی ‌فصل مشترک همه فعالان این بخش ‌درد مشترکی‌ است که بقول خودشان همواره با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند. باورش سخت است، اما حراست و نگهبانی از 20000 هکتار آن‌هم فقط با دو چشم‌، شدنی نیست.

متاسفانه کشور ما در این بخش با استانداردها بین‌المللی‌، فرسنگ‌ها فاصله دارد، از همین رو‌ست که دیگر تا همیشه تاریخ، "غرش ببر مازندران" در کوه‌های ما طنین انداز نخواهد شد یا سمندر لرستانی و یوز آسیایی تا آستانه انقراض رفته‌اند.

در همین ارتباط با یک کارشناس ارشد تنوع زیستی و معاون محیط زیست استان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

بهرامعلی ظاهری ‌معتقد است: بر اساس استانداردهای جهانی باید در هر 3 تا 7 هزار هکتار یک محیط بان برای حفاظت از انفال الهی وجود داشته باشد، اما در استان سمنان این میزان یک سوم نرم جهانی است.

وجود یک محیط بان به ازای هر 20 هزار هکتار در استان سمنان

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان،‌ از وجود یکصد محیط بان فعال در سطح استان خبر داد و گفت: ‌به ازای هر 20 هزار هکتار یک محیط بان در استان سمنان وجود دارد که مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های حساس استان را تحت پایش قرار می‌دهند.

مجهز کردن سطح برخی زیستگاه‌های استان به سیستم پایش آنلاین

وی در پاسخ به این پرسش که کمبود این تعداد محیط بان با توجه به اینکه استان سمنان دارای عرصه وسیعی از زیستگاه‌ها است، چگونه جبران می‌شود به ایسنا گفت: در این راستا تلاش کردیم تا تجهیزات خودرویی و موتوری مورد نیاز محیط بانان فراهم شود‌. خریداری 50 موتورسیکلت در سال گذشته و همچنین خرید 12 خودروی سواری کمک دار در سال جدید از جمله این اقدامات انجام شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همچنین از نصب یکسری دوربین‌های مدار بسته در مناطق حفاظت شده پرور خبر داد و گفت: با نصب این دوربین‌ها، پایش آنلاین در سطح این منطقه صورت می‌گیرد و در صورت تامین اعتبار تجهیز سایر زیستگاه‌ها به سیستم دوربین مدار بسته نیز در دستور کار قرار دارد.

استان سمنان در حفاظت از انفال الهی 5 شهید تقدیم کرده است

ظاهری با بیان اینکه محیط بانان نیروهای خدومی هستند که برای حفاظت از انفال الهی جان خود را تقدیم می‌کنند، تصریح کرد: استان سمنان در حفاظت از این عرصه‌ها 5 شهید تقدیم کرده است.

وی اظهار کرد: شهید سعیدیان و شهید سعیدی از شهرستان شاهرود، شهید ربیع زاده از شهرستان دامغان ،شهید غلامرضا جعفری از شهرستان مهدیشهر و شهید ابراهیمی کارنامی از شهرستان سمنان شهدای محیط بان استان سمنان هستند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد محیط بانانی که در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دچار مصدومیت شده‌اند، وجود ندارد، افزود: چند روز گذشته در تعقیب و گریز یکی از محیط بانان با متخلفین در منطقه خوش ییلاق شاهرود یک محیط بان مورد اصابت ساچمه‌های تفنگ یک شکارچی غیرمجاز قرار گرفت و از ناحیه صورت دچار مصدومیت شد، اما در حال حاضر خوشبختانه وضع عمومی ایشان خوب است.

باید قوانین محکمی برای حمایت از محیط بان وجود داشته باشد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به این پرسش که در راستای حمایت از محیط‌بانان در مقابله حوادثی از این دست چه اقداماتی انجام داده‌اید به خبرنگار ایسنا گفت: در راستای رفع ابهامات قانونی حمل سلاح، یکسری نظرات و پیشنهادات به سازمان مرکزی ارائه کرده‌ایم و از طریق دفتر حقوقی پیگیر رفع این ابهامات هستیم. همانطور که می‌دانید زمان بروز حادثه در سطح زیستگاه و در دل طبیعت تنها محیط بان است و خدا و یک زیستگاه که متعلق به عموم است و باید از آن حفاظت شود، لذا وقتی یک محیط بان در چنین شرایطی با یک متخلف روبرو می‌شود و می‌خواهد اعمال قانون کند، باید قوانین محکمی برای حمایت و دفاع از وی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: محیط‌ بان در چنین شرایطی ممکن است هیچ شاهدی جز خداوند نداشته باشد، لذا در این جا باید دادگاه مبنا را بر گفته و ادعای محیط بان قرار دهد.

ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی توسط اساتید مجرب به محیط بانان

وی تصریح کرد: واحد آموزشی اداره حفاظت محیط زیست استان برای تمامی محیط بانان استان آموزش‌های تخصصی و عمومی در سال گذشته ارائه کرده است.

ظاهری افزود: آموزش قوانین حمل سلاح، آموزش نظامی و دفاعی، آموزش کمک‌های اولیه و آموزش بکارگیری سلاح توسط محیط بانان از جمله مهم‌ترین آموزش‌های تخصصی ارایه شده به محیط بانان در سال گذشته بوده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی برای محیط بانان استان گفت: آموزش دوره‌های کامپیوتر، آموزش دوره‌های قرآنی و... از جمله مهم‌ترین آموزش‌های ارائه شده است.

گزارش از: آذر پژمان، خبرنگار ایسنا،‌ منطقه سمنان

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 0000840190
  • خبرنگار :